4498
Sök

Volvo V40 T4 -00 : Trasig turbo?

39 Inlägg
27 april 2014
Trådstartare
#1
Årsmodell : 2000

Miltal : 24 000 ish

Modifikationer på bilen : BSR Steg 1

Jo, det är så att jag har lite problem med bilen, tänkte se om någon duktig på V40 kan hjälpa till med detta! smile

Till att börja med så går bilen bra när man gasar till mellan 0 - 100 på alla växlar, full gas, laddar 1.3 - 1.4.
Men när man åker på motorväg på 5an - 4an i 100+ och trycker på gasen så drar laddtrycket upp till 1.6 - 1.7.
Det verkar även trycka ut olja på baksidan av motorn runt turbon (ska försöka rengöra och kolla på detta mer).
Märkte även igår att det kom lite blårök när man gasar fullt.

Kan det vara turbon som gett med sig?


39 Inlägg
27 april 2014
Trådstartare
#2
Ska tillägga att det spikar rätt mycket när den kommer upp i så pass högt laddtryck


354 Inlägg
27 april 2014
#3
1.6 - 1.7!
steg 1 ska väl va max 1.1?
pysventil?


Fordmaffian87
27 april 2014
#4
Låter som skenande laddtryck, ja har en 2.0t å den blåryker när jag gasar, dock ser de ut som att de kommer olja från returen i blocket, så kolla packningen där
Senast redigerat av Fordmaffian87 (27 april 2014)

39 Inlägg
27 april 2014
Trådstartare
#5
rudarmy skrev:
1.6 - 1.7!
steg 1 ska väl va max 1.1?
pysventil?

Har laddat 1.3 ish sen jag chippade den vilket är 2 år sedan, men nu sticker laddet upp så högt av någon anledning hmm Dock bara vid höga hastigheter, 100+. Nej har ingen pysventil på den

Fordmaffian87 skrev:
Låter som skenande laddtryck, ja har en 2.0t å den blåryker när jag gasar, dock ser de ut som att de kommer olja från returen i blocket, så kolla packningen där

Skenande laddtryck, vad gör man åt det / vad beror det på? Jo ska kolla lite packningar, men tänkte om någon visste om vad felet kunde vara med alla symptom hmm


Fordmaffian87
28 april 2014
#6
Skenande ladd blir om inte wastegaten inte öppnar som den ska, trasig klocka eller slangarna mellan kompressor huset och klockan, kan ju även vara magnet ventilen som är paj så den inte öppnar när den ska, 1.7 låter lite som Max tryck för dom turbona, å iom de laddtrycket du har så kan du ha skjutit oljereturens packning
Senast redigerat av Fordmaffian87 (28 april 2014)

292 Inlägg
12 maj 2014
#7
Det låter tyvärr som Fordmaffian säger! din turbo lär inte må särskiljt bra efter det laddtrycket du har kört med.
Du kan börja med att kolla efter läckage på vacuumslangarna till magnetventilen, sedan kan du även kolla så att wastegaten inte har fastnat och så att armen går att dra ut på tryckklockan. En ny magnetventil hade jag nog också kollat på om jag hade varit du, de ger med sig med tiden och är ofta problemet till ojämt och plötsligt laddtryck!
oljan från under turbon är nästan garanterat oljereturen och där är ett tips att sätta ny packning ner i blocket och ny papperspackning som du drar på lite värmebeständig flytande packning på (så de håller ordentligt tätt).
När du är 100% på att du inte har några läckage så kan du kolla GLT (grundladdtryck) du drar då ut sladden från magnetventilen och då kommer du få upp motorlampan i panelen när du kör, laddtrycket ska då ligga på 0,5 bar är det högre eller lägre än 0,5 bar justerar du försiktigt så att laddtrycket hamnar på 0,5 bar sätt sedan tillbaka kabeln och se vad du får för laddtryck då! men var försiktig så det inte skenar för högt! då får du släppa gasen! (motorlampan slocknar igen efter ett tag när styrningen känner att allt stämmer!)

har du fortfarande blårök efter att ha gjort rent motorn ifrån olja och justerat föjande saker är nog turbon trasig tyvärr sad

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)


Sök