2760
Sök

Transportstyrelsen och få in E85 på bränsle.

91 Inlägg
5 maj 2014
Trådstartare
Tjena alla där ute..

Har ju som en del ser här inne en 9-5:a med biopower motorn som funkar på E85 men det står ju inte i papperna..
fick dessutom svar idag från transportstyrelsen att det går att fixa om man skickar in en rättelse med underlag.

Är det nån här inne som har koll på hur / vad som ska göras där?

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 maj 2014
Bytt motor? Biopower-motorn kom -06. Det är ju visserligen samma motor i grunden, men bränslepump, slangar, spridare osv ska vara anpassat för etanol i Biopower-motorn.

Jag misstänker att du har "Eco-power"-motorn i din om du inte bytt, och det är inte samma sak. T7 hette så fram till -06.

91 Inlägg
5 maj 2014
Trådstartare
det är lite det som är det knasiga i det hela.. det är rätt slangar och spridare, enda som inte rätt är pumpen som förra ägaren bytade för ett antal år sen.. (mindre problematisk sak) sen så vet jag med säkerhet att ventilkåpan är orginal och det är en biopower text ju.. inte eco som det står på den andra sorten...
den har även rullat på e85 tidigare utan bekymmer.

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 maj 2014
Eksak skrev:
det är lite det som är det knasiga i det hela.. det är rätt slangar och spridare, enda som inte rätt är pumpen som förra ägaren bytade för ett antal år sen.. (mindre problematisk sak) sen så vet jag med säkerhet att ventilkåpan är orginal och det är en biopower text ju.. inte eco som det står på den andra sorten...
den har även rullat på e85 tidigare utan bekymmer.

Jo, men för att det ska stå i registreringsbeviset att det är en etanolbil måste det ju vara det från början, alternativt en godkänd omregistrering till etanolbil. Hur en sådan går till och om den kan göras lär du fråga på SBP.

Sök