26 november 2006
Trådstartare
Hej
Är ingen direkt duvunge på skruvning, men bara en glad amatör ändå.
Fick i uppdrag att byta växellåda på en Volvo V70 -98 för en tid sedan och det tog jag glatt på mig (Stupid!)...Var ett sant h-vete och mycket mer jobb än jag någonsin kunnat ana!
Att Volvo skulle vara lättskruvade gäller tydligen bara de gamla traktormodellerna 1, 2, 7 och 900-serierna. Det första som gick åt ¤%#"¤# var att jag inte fick ur drivknutarna ur naven fram. Det löste jag genom att lossa styr- och spindelleder och vika ut fjäderben och därigenom få ut drivaxlarna ur lådan. Restan var rena misären måste jag säga med tillverkning av motorstöd (den där vaggan som man måste ha ovanför motorn då man river ned framvagnsbalken) och en massa annat jag helst vill glömma...
Resultatet var dock lyckat.
Sedan så fick jag in en annan V70 med trasigt framhjullager...
Jag fick f-n inte ens loss bromsskivan!!!
Och inte ur drivknuten på den heller!!!
Gav upp och skickade killen till en riktig verkstad i stället.
Frågan är då, vad för slags verktyg skall jag skaffa för att klara av detta?
Våld löser inte problemet, tro mig. Jag har en stooor slägga och inte ens våldsamheter löste problemet. Gassvets har jag också, men vill gärna inte bränna upp saker i onödan...
Är numera livrädd för 850, V70, S60 och S80, ska det måsta vara så?
Äger själv en 142 -73 som jag lurade igenom besiktningen i förrgår. Nu kör jag 2 år igen, skattefritt dessutom...Ett under av komfort och bränsleekonomi (Hmmm...).