3917
Sök

Fastsittande skivor och drivknutar V70

6 Inlägg
26 november 2006
Trådstartare
#1
Hej

Är ingen direkt duvunge på skruvning, men bara en glad amatör ändå.
Fick i uppdrag att byta växellåda på en Volvo V70 -98 för en tid sedan och det tog jag glatt på mig (Stupid!)...Var ett sant h-vete och mycket mer jobb än jag någonsin kunnat ana!
Att Volvo skulle vara lättskruvade gäller tydligen bara de gamla traktormodellerna 1, 2, 7 och 900-serierna. Det första som gick åt ¤%#"¤# var att jag inte fick ur drivknutarna ur naven fram. Det löste jag genom att lossa styr- och spindelleder och vika ut fjäderben och därigenom få ut drivaxlarna ur lådan. Restan var rena misären måste jag säga med tillverkning av motorstöd (den där vaggan som man måste ha ovanför motorn då man river ned framvagnsbalken) och en massa annat jag helst vill glömma...
Resultatet var dock lyckat.
Sedan så fick jag in en annan V70 med trasigt framhjullager...
Jag fick f-n inte ens loss bromsskivan!!!
Och inte ur drivknuten på den heller!!!
Gav upp och skickade killen till en riktig verkstad i stället.

Frågan är då, vad för slags verktyg skall jag skaffa för att klara av detta?
Våld löser inte problemet, tro mig. Jag har en stooor slägga och inte ens våldsamheter löste problemet. Gassvets har jag också, men vill gärna inte bränna upp saker i onödan...
Är numera livrädd för 850, V70, S60 och S80, ska det måsta vara så?

Äger själv en 142 -73 som jag lurade igenom besiktningen i förrgår. Nu kör jag 2 år igen, skattefritt dessutom...Ett under av komfort och bränsleekonomi (Hmmm...).

Supraman
2 300 Inlägg
26 november 2006
#2
Splinsen är limmade, därför fick du inte ur dom.
Det man gör är att man värmer försiktigt så att materialet kommer upp i c:a 150 grader.
Då blir limmet flytande och det ska gå lätt att ta ut dom då.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Bilmekaniker
84 Inlägg
27 november 2006
#3
Till 80% brukar man  kunna slå ur drivaxeln med ett don. Men loctiten kan göra så de sitter ibland.. Värma = det ända.

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....

6 Inlägg
27 november 2006
Trådstartare
#4
På de framhjulsdrivna tyska bilar jag pillat med (VW, Audi) så sitter det ju en rejält tilltagen navskruv som skall dras så in i ¤¤%#"-hårt. På Volvon i går (V70N-00) så satt det en liten fisig rackare. På en äldre V70 (98?) jag försökte laga så satt det en rejäl mutter. På den bilen fick jag varken loss drivknut eller bromsskivan. Har hört förr att värme behövs och skall testa det nästa gång för knuten. Men skivan då, värme där också kring navet eller en jätteavdragare och slägga???

Bilmekaniker
84 Inlägg
28 november 2006
#5
Stor slägga och slå hårt på skivans anliggningsyta mot navet.. Alltså "hjulbultarnas cirkel" runt om.. Slå dierkt på skivan. Akta så att du inte slinter allt för mycket in mot mitten och skadar navet..

MVH:Sebbe

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....

6 Inlägg
29 november 2006
Trådstartare
#6
Ska testa det nästa gång Sebbe. Jag gjorde faktiskt det då också, men jag var nog för försiktig då jag ju ändå skulle byta hjullager.
Lurade på brorsan en Ford Fikus -98 nu i kväll. Hoppas den är bra annars vet man ju vem som får skruva...

1 311 Inlägg
17 april 2008
#7
För att få lös skivorna fram så behöver man inte lossa den stora muttern va? skivorna sitter endast dit"pressade" med hjälp av fälgen eller?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

4 822 Inlägg
17 april 2008
#8
Corpze skrev:
För att få lös skivorna fram så behöver man inte lossa den stora muttern va? skivorna sitter endast dit"pressade" med hjälp av fälgen eller?

Muttern håller endast fast drivaxeln mot navet.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök