Så jag hade problem med fästen till 960-dörrsidorna. Kom på att jag vet en skrot söderut där det stått en 960 sen i höstas, och då jag ändå skulle ner till Skåne för att hämta bubblan inför sommarens cruisingar var det bara att göra slag i saken!
Besökte först en annan skrot, hittade inget matnyttigt där, men lite fräcka bilar var där ändå. Ser ut att ha varit ett skrotbilsrally eller något, för det fanns en hel del bilar med rallydekaler.
Sedan åkte jag och hälsade på 960in, och den fanns kvar! Pratade lite med dem och de sa att jag kunde ta det jag behövde, så skulle vi fixa ett paketpris sen. Perfekt!
Som ni ser är det mycket som skiljer. Man behöver hela låsmekanismen ute vid låskistan/dörrlåset på alla 4 dörrar, tror själva låset passar, men det gör inte mekanismen bakom eftersom handtaget och låset styrs med en (och samma) vajer på 960, till skillnad från 940 som har två stag. Sedan behöver man ramen till högtalarna i alla 4 dörrar (som egentligen har högtalare och diskanter inbyggda) och plastfästen till dörrsidan.
Kan ni gissa hur allting satt fast? Gammal hederlig skruv? Haaa... nej.
Popnit.
Gissa vem som glömde sin borr hemma.
Jag hatar popnitar.
Nåväl, den biten löste sig rätt så bra, demonterade det jag behövde och tog massa bilder på hur allt satt.
En av T40 torxskruvarna till låskistan i höger bakdörr - såklart den sista skruven - satt som berget och blev tokrund istället för att lossna. Den skruven satt jag ledigt en halvtimme med, men till slut fick jag loss den genom att ta bort den andra skruven, vinkla ut låskistan så långt det gick, sticka in en plattmejsel modell STOR bakom låskistan och bända utåt så den låste fast den rundade skruven, och sedan banka på låskistan sidledes med en hammare (åt rätt håll såklart) så att den agerade "hävarm" för att lossa skruven. Mycket svett, men det funkade!
Det hade även precis kommit in en 940 Turbo, så jag passade på att fynda en del från den med. Detta blev till slut vad jag fick med mig hem!
De beiga skinninläggen har jag en plan för.
Ska experimentera lite!
Här är alla grejer från dörrarna i en påse. Sjukt najs att kunna plocka allt såhär, hade en enorm tur! Reservdelsbil rekommenderas annars starkt för liknande bravader.
I samma veva fick jag ett meddelande från en kompis att denna precis dykt upp i Malmö!
Hade aldrig sett en sådan på närmare håll, så passade på att åka dit - och det var tur det! Någon hade hunnit före och plockat på sig träpanelerna, men jag möttes av något mycket bättre!
En extra mätarpanel! Har aldrig sett en i verkligheten innan. Den plockade jag snabbt som ögat! Tanken var först att sälja, men ändrade mig snabbt. Den hade nog suttit fint i Lolvon! Frågan är bara vad man ska ha för knappar i den..? Tips mottages tacksamt! Har fortfarande inte fyllt upp alla platser uppe vid ratten heller, har en eller två kvar där, men där vet jag nog vad jag ska ha.
Kablaget till den panelen gick ihop med två knappar, en på sidan av handskfacket på passagerarsidan och en på plastkåpan under ratten.
De verkar ha gått till elöppning av bakdörr/lucka eller nåt liknande, märkta Hella. Plockade dem med, bara ifall att. Bra ställe för en dold knapp om man vill ha de av någon anledning framöver.
Så fick bubblan agera laståsna för diverse Volvodelar. Första turen med sommarglidaren för i år blev.. hem. Busväder hela resan, men det var kul ändå, fortsätt från något smärre missöde med nästan-bensinstopp i backarna efter Jönköping med en lastbil som sniffade bakstöt samtidigt. (Ingen tankmätare på dessa tidiga, de har istället en kran vid fötterna som man vrider åt höger när motorn börjar bluddra för att komma åt reservtanken på 5 liter. Råkade glömma vilket håll den skulle dras och kämpade för att dra den åt vänster...
)
Nu är nästan hela vagnsparken hemma!