3216
Sök

Vad för olja skulle ni valt till en ganska vässad b230 motor.

773 Inlägg
10 maj 2014
Trådstartare
#1
hej har börjat närma mig slutet på mitt projekt nu. har fått tag på en väldigt gubbkörd volvo 745a servad hos volvo ända fram till nu. vad hade ni valt för olja till detta

frächt block som är mycket servat
531 top renoverat... planat 2,2mm
h-kam
16v spridare lite ökat soppa tryck
e85
extraktor 2,5 efter med 2 simons
chippad varvstopp på 7000

komemr gå mycket i skogen på höga varv och änddel lungt körande i stan.
vad hade ni valt för olja 5w-40 5w-50?

Forummoderator
26 363 Inlägg
10 maj 2014
#2
10w-40.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

773 Inlägg
10 maj 2014
Trådstartare
#3
Mack skrev:
10w-40.

skulle de gå bra med en sån "normal" motor olja?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
10 maj 2014
#4
Svårt att säga utan att veta hur het oljan i motorn kommer bli, men det bör räcka med 5w40 även om du varvar rätt våldsamt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
10 maj 2014
#5
15w-50 Mineral alt 20w-50

...........Team T-Röd Racing.............

...has left the building...
4 474 Inlägg
10 maj 2014
#7
Inte-inte-inte mineral...Helsyntet. Vilken visko-klass som är lämpligast finns det säkert folk som kan svara på exakt om du talar om lagerspelet på vev resp ram -lager. Ju mindre spel dessto tunnare olja gissar jag. Om man utgår från att du har "original" lagerspel så skulle jag välja 0W40 upp till 10W40. Kör själv denna 0W40 i min 30000 mila bruksis (Passat 2.0 -96), helt utan problem, men så är det oxå en förstklassig olja, bättre än så här blir inte en olja...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

och Dupont
581 Inlägg
10 maj 2014
#8
Sätt gärna i en oljetrycks mätare om du inte har. Då ser du när det är dags att byta, sliter ganska skapligt att ligga på höga varv länge. Tråkigt om det skär när du lagt ner lite jobb på den.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

1 948 Inlägg
13 maj 2014
#9
Oljekylare? Castrol edge 10-60 är en mycket bra olja... fast den brukar gå ganska så varm.... mobil1 oljorna brukar hålla sig svalare...

Tycker du ska sätta i en oljetemp mätare i bilen, tar längre tid än vad man tror att värma upp oljan + att har man inte bra kylning så är det lätt att köra den på tok för varm.


Sök