Man kan köra väldigt mycket bana idag utan att köra i en tävlingsserie. Bli medlem i en klubb, förslagsvis en Volvo-klubb och åk på deras banträffar. Sedan finns det massor med andra klubbar som anordnar banträffar som man kan åka på.
Engagerar man sig lite kan man köra ganska ofta på en sommar.
Var dock beredd på att det kostar ganska mycket pengar.....Stämmer in på Baltis gissning på 100.000 om man startar från 0 och vill vara ganska snabb.
Säkert vad jag lagt på min 9000......
Byggnationen av bilen är en kostnad.....driftkostnaden att åka mycket bana är en annan.
Jag har kört en del bana på somrarna förr, kanske 5-6ggr/år.
Skulle tippa på att totalkostnaden är 15-20.000 för detta med däck, bromsar, bränsle mm. Det anses nog som ganska billigt i jämförelse med andra som t.ex åker M3
Kombinationen gatreggad/banbil är inta alltid helt lätt. Det finns vissa saker som ogillas av besiktningen men som är ett "måste" för att vara snabb på banan.
• Fjädring. Lågt, omgjort och hårt. Gillas inte av den årliga kontrollen och det finns risk för 2:or.
• Motortrim. Man skall klara avgaskraven samt att trimmet inte få sticka ut för mycket. En nitisk besikningsman och han/hon kan sätta "Motor ändrad" och man får bygga om hela skiten igen....
• Stolar och bälten. Andra stolar och bälten är ok av vanliga besikningen men det går inte att regga med det.
• Bur. Kan vara lite joxigt beroende på årsmodell på bilen.