2557
Sök

Volvo 140 lättrycksturbo besiktning

429 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#1
tja

någon som vet om man kan sätta i en turbo i en volvo 140 och få den genom besiktningen/regbesiktning?
kan tänka mig lättryckare om det enbart är det som går:)
om det går, vad måste man göra för att de ska gå? förutom att sätta dit turbon å allt kring det naturligtvis

klabbarpan
3 041 Inlägg
11 maj 2014
#2
Enda utvägen för att kunna turbo konventera din motor är att konventera den till e85 i samma veva. Varför då inte stoppa i en B230fk?  Du måste registreringsbesiktiga oavsett vad.


918 Inlägg
11 maj 2014
#3
B230fk kommer göra att du får regga som ombyggt fordon.


Volvoskadad
6 017 Inlägg
11 maj 2014
#4
nixon89 skrev:
Enda utvägen för att kunna turbo konventera din motor är att konventera den till e85 i samma veva.

Inte i en gammel 140. Bilar med modellår 1975 eller äldre så får man turbokonvertera och regga om det finns bromspapper på att effekten inte är för hög.

Jonas

429 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#5
Måste man bromsa själv innan bes å visa upp papper?
Vad kostar en bromsning?:-)

141 Inlägg
13 maj 2014
#6
En b230fk har för mkt vrid än vad volvo godkänner i 140. Enda utvägen är ombyggt fordon. Har gjort det på min bil.


429 Inlägg
13 maj 2014
Trådstartare
#7
Med en 230fk?
Vad gjorde du för å få den å räknas som ombygt fordon?
Originalmotor med Lättryckare klara man sig under gränserna med:-) men man måste ju byta bromsar osv:-)

141 Inlägg
13 maj 2014
#8
jocke-1991 skrev:
Med en 230fk?
Vad gjorde du för å få den å räknas som ombygt fordon?
Originalmotor med Lättryckare klara man sig under gränserna med:-) men man måste ju byta bromsar osv:-)

MOTOR: VOLVO B230 MED 16V TOPP SAMT TURBO
VÄXELLÅDA: BMW 535 4-VÄXLAD.
BAKAXEL: VOLVO 164.
FRAMBROMS: ALFA ROMEO 166 MED 320 MM BROMSSKIVOR FRÅN VOLVO XC 70.
BAKBROMS: VOLVO 940.
HUVUDBROMSCYLINDER FRÅN VOLVO 940.
BROMSSERVO FRÅN NISSAN MICRA.
FRAMSTOLAR UTBYTTA.
T12B OMBYGGT FORDON
T31A MOTORN UTBYTT

Det är de jag bytt i stora drag


429 Inlägg
13 maj 2014
Trådstartare
#9
Okey:-) då ä de lättare att sätta turbo på originalmotorn så man klara gränserna å byta dämpare bromsar å busningar:-)
Då få man genom bes:-) å sen ställer man upp turbotrycket sen:-)


Sök