2523
Sök

Audi 80ls -75 går varm

Proffsig amatör
91 Inlägg
13 maj 2014
Trådstartare
Halloj, Audin har börjat jäklats lite, det började med att vattenpumpen läkte så jag bytte den till en annan begagnad. Bilen kokar och trycker vatten till expansionskärlet trots att jag tagit bort termostat, har provat 5 olika termostater men den går varm direkt. Kylare, slangar och hus är rena. Har komptestat och fått till 9kg i alla cylindrar, inget vatten i oljan. Kan det vara en dålig vattenpump? Får en sjujäkla värme ur värmepaketet när den går varm (bränner sig på nyckeln). Har nog mycket vatten men inte så mycket att det ska ligga i expansionskärlet hela tiden. Nån som har någon aning?

Så länge det är dyrt är det bra!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
13 maj 2014
VWiktor skrev:
Halloj, Audin har börjat jäklats lite, det började med att vattenpumpen läkte så jag bytte den till en annan begagnad. Bilen kokar och trycker vatten till expansionskärlet trots att jag tagit bort termostat, har provat 5 olika termostater men den går varm direkt. Kylare, slangar och hus är rena. Har komptestat och fått till 9kg i alla cylindrar, inget vatten i oljan. Kan det vara en dålig vattenpump? Får en sjujäkla värme ur värmepaketet när den går varm (bränner sig på nyckeln). Har nog mycket vatten men inte så mycket att det ska ligga i expansionskärlet hela tiden. Nån som har någon aning?

Kan statsa några kronor på att du har luft i systemet

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 maj 2014
En begagnad vattenpump? Är de svåra att få tag på delar till numera? Vattenpumparna har ju ändrat utseende till de där under åren. Jag skulle inte sätta dit en begagnad vattenpump (den kan ju vara uppåt 40år) om det inte var ett absolut måste.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Proffsig amatör
91 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
caromania skrev:
En begagnad vattenpump? Är de svåra att få tag på delar till numera? Vattenpumparna har ju ändrat utseende till de där under åren. Jag skulle inte sätta dit en begagnad vattenpump (den kan ju vara uppåt 40år) om det inte var ett absolut måste.

Den första var sprucken å en gubbe i byn hade en liggandes så..

Så länge det är dyrt är det bra!

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 maj 2014
VWiktor skrev:
caromania skrev:

Den första var sprucken å en gubbe i byn hade en liggandes så..

Nos? Då bör det ju vara ok. Jag vet att vissa eftermarknadspumpar till 1.6an hade mindre impeller än original. Var se optiskt lika bör det ju vara lugnt dock.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
15 maj 2014
Var pumpen gubben hade liggandes ny?

Dessa pumpar är kända för att vara dåliga utan att det riktigt ser så ut på dom okulärt.

Böt du hela pumpen eller klöv du den och böt enbart impellerdelen?

1 196 Inlägg
15 maj 2014
När gjordes kylsystemet rent senast? Alla mina veteranbilar har jag varit tvingad att göra rent grundligt, vilket tar några timmar i anspråk. Att sätta på en beg vattenpump är bara dumt, går att få tag i nya, kolla ebay så hittar du.

När du fått systemet att lira så rekomenderar jag att göra följande.

Kör i två diskmaskinstabletter expansionskärlet, kör bilen i ca 1½ timme, spola ur några gånger, upprepa, spola ur, sen i med kylarrens, spolar ur. Sen är det bara att fylla upp med glykol.

Sök