3366
Sök

SFRO om ombyggt fordon

fläskpannkaka
856 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
#1
Tänkte kolla om någon har koll på detta här så jag slipper ringa SFRO...

Om jag skulle ta en ram från säg en äldre bil som t.ex en cheva pickis eller T-ford etc, slänga på en större modernare motor med effekt, och toppa allt med en kaross från en nyare bil säg av 80-90 tals modell.

Hur skulle det funka? vad bestämmer vilket märke bilen har osv, är det ramen, karosssen eller motorn? Går det ens att besikta i Sverige? Måste man klassa in den som ombyggt fordon osv...

glad om jag får svar på detta :-)

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas

622 Inlägg
14 maj 2014
#2
Lowmotion skrev:
Tänkte kolla om någon har koll på detta här så jag slipper ringa SFRO...

Om jag skulle ta en ram från säg en äldre bil som t.ex en cheva pickis eller T-ford etc, slänga på en större modernare motor med effekt, och toppa allt med en kaross från en nyare bil säg av 80-90 tals modell.

Hur skulle det funka? vad bestämmer vilket märke bilen har osv, är det ramen, karosssen eller motorn? Går det ens att besikta i Sverige? Måste man klassa in den som ombyggt fordon osv...

glad om jag får svar på detta :-)

Har nu ikväll precis läst detta för en kompis fixade annan motor i sin Volvo och
han skrev så här angående SFRO, vet inte om det är till någon hjälp direkt men. Du får
väl ta bort mitt inlägg i såna fall : Stämmer bra att man får regga med utbyttmotor så
länge den motor du bytt till är original med tillhörande avgassystem alltså inge
HEMMA BYGGE, Tex: en Volvo T5,a är inge problem. för att den är ORIGINAL. Spelar
ingen roll om du har effekt intyg på motorn du byggt, spelar heller ingen roll hur snyggt
och bra du byggt de.  Är det inte original är det inte godkänt... Det har jag fått svart på vitt idag...

En fartfylld tjej som gillar det mesta vad gäller bilar... Racing, Rally och Styling
Kolla gärna mitt nya projekt, Northern Sky, titta in och rösta gärna...
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=283833

fläskpannkaka
856 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
#3
Hmmm så om man stoppar i en låt säga w8 från passat så är det okej så länge den är original?

Men vad går de på när det gäller besiktningen då? Karossen eller chassiet? Vad bestämmer vad det är för något?

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas

1 758 Inlägg
14 maj 2014
#4
Karossbyte på rambyggd bil räknas som ombyggt fordon och då är det ramens identitet som gäller. Motorbytet kan också gå att få igenom under ombyggt fordon om det inte innebär allt för stora avsteg från originalkonstruktionen. Kräver motorbytet större ingrepp som att ramen modifieras, axlar byts ut, styrväxel flyttas och så vidare så är det lätt att "halka utanför" vad som kan klassas som ombyggt och då blir det amatörbyggt fordon istället. Då är det du som bestämmer vad bilen "ska heta" (märke och modell) och årsmodellen blir det år som fordonet godkänns, alltså 2014 om du jobbar snabbt! smile

fläskpannkaka
856 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
#5
Tackar för infon :-D

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas

9 117 Inlägg
14 maj 2014
#6
Om man säger att ramen eller kaross inte har några ramnummer då? Kan man regga in den som amatörbyggt fordon då?


675 Inlägg
15 maj 2014
#7
Dark_Angel skrev:
Lowmotion skrev:
Tänkte kolla om någon har koll på detta här så jag slipper ringa SFRO...

Om jag skulle ta en ram från säg en äldre bil som t.ex en cheva pickis eller T-ford etc, slänga på en större modernare motor med effekt, och toppa allt med en kaross från en nyare bil säg av 80-90 tals modell.

Hur skulle det funka? vad bestämmer vilket märke bilen har osv, är det ramen, karosssen eller motorn? Går det ens att besikta i Sverige? Måste man klassa in den som ombyggt fordon osv...

glad om jag får svar på detta :-)

Har nu ikväll precis läst detta för en kompis fixade annan motor i sin Volvo och
han skrev så här angående SFRO, vet inte om det är till någon hjälp direkt men. Du får
väl ta bort mitt inlägg i såna fall : Stämmer bra att man får regga med utbyttmotor så
länge den motor du bytt till är original med tillhörande avgassystem alltså inge
HEMMA BYGGE, Tex: en Volvo T5,a är inge problem. för att den är ORIGINAL. Spelar
ingen roll om du har effekt intyg på motorn du byggt, spelar heller ingen roll hur snyggt
och bra du byggt de.  Är det inte original är det inte godkänt... Det har jag fått svart på vitt idag...

Vid e85 konvertering behöver inte motorn vara original. Man kan till exempel turbokonvertera motorn.


fläskpannkaka
856 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
#8
Linkan_740 skrev:
Dark_Angel skrev:
Lowmotion skrev:
Tänkte kolla om någon har koll på detta här så jag slipper ringa SFRO...

Om jag skulle ta en ram från säg en äldre bil som t.ex en cheva pickis eller T-ford etc, slänga på en större modernare motor med effekt, och toppa allt med en kaross från en nyare bil säg av 80-90 tals modell.

Hur skulle det funka? vad bestämmer vilket märke bilen har osv, är det ramen, karosssen eller motorn? Går det ens att besikta i Sverige? Måste man klassa in den som ombyggt fordon osv...

glad om jag får svar på detta :-)

Har nu ikväll precis läst detta för en kompis fixade annan motor i sin Volvo och
han skrev så här angående SFRO, vet inte om det är till någon hjälp direkt men. Du får
väl ta bort mitt inlägg i såna fall : Stämmer bra att man får regga med utbyttmotor så
länge den motor du bytt till är original med tillhörande avgassystem alltså inge
HEMMA BYGGE, Tex: en Volvo T5,a är inge problem. för att den är ORIGINAL. Spelar
ingen roll om du har effekt intyg på motorn du byggt, spelar heller ingen roll hur snyggt
och bra du byggt de.  Är det inte original är det inte godkänt... Det har jag fått svart på vitt idag...

Vid e85 konvertering behöver inte motorn vara original. Man kan till exempel turbokonvertera motorn.

Hmmm... mycket intressant att höra. Hade en tanke om turbo och E85 faktiskt ;-)

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas

Kung
108 Inlägg
30 december 2014
#9
Jag hänger på tråden, hoppas det är okej:)
Har en volvo 242-75 med en bmw m50b25 motor som jag har turbo konverterat..
Bytt bromsar till ventilerade skivor fram.
Tagit bort servobromsen pga plats brist och tänker köra med broms våg.
Tänkte lägga effekten som är godkännt för bilen..
'Måste jag sfro bes?
Magnus

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
1 januari 2015
#10
Batbyggare skrev:
Jag hänger på tråden, hoppas det är okej:)
Har en volvo 242-75 med en bmw m50b25 motor som jag har turbo konverterat..
Bytt bromsar till ventilerade skivor fram.
Tagit bort servobromsen pga plats brist och tänker köra med broms våg.
Tänkte lägga effekten som är godkännt för bilen..
'Måste jag sfro bes?
Magnus

håller du dig inom effekt gränserna så är det inga problem eftersom du inte har några direkta krav på avgasrening på bilen.  är väll bara 4.5% co dom bryr sig om.

men en registeringsbesiktning med motorn är nödvändigt.
för att det ska vara godkänt.  162kw 275nm  blir inte mycket att spela på.
då är det 1031 och ventilerade bromskivor fram som gäller

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
24 maj 2015
#11
liten trådlyftning men känns onödigt att starta en ny tråd...

Sitter och kolla lite alternativ för att kunna kasta i en diesel 4:a från vag i min Seat.
att montera en dieselmaskin med samma effekt är inget större problem men att hitta en sån är typ omöjligt om man inte väljer en sdi maskin.

Borde det inte fungera om jag bara uppdaterar fram bromsarna och kör tex golf mk4 skivor och ok fram. bygger om med golf mk3 spindlar med skivor och dito bak/kastar upp en mk2 gti bakvagn. tror spårvidden är det samma iallfall samma länkarmar fram och bakvagnsbussningar är det samma.

och sen kastar upp tex Skoda Fabia 1.9tdi 101hk eller liknande    detta borde väll räcka för att den ska gå under ombyggtfordon. 

ursprunget är en Arosa 1.4 Apq 60hk 116nm
nya maskin 1.9 tdi 101hk 240nm
alternativt 1.9tdi 129hk 310nm  självklart monteras motorn med ditos original låda
vill jhu ha en så enkel lösning som möjligt men endå skapligt med effekt.
motorer jag kollar är nyare än bilen som är en 99:a

men frågan är om det räcker för att motivera effektutaget som blir   15kw/100kg är jhu inget problem då bilen väger
990Kg  så det borde vara ok med 201hk förutsatt att dom anser att bilen klarar av det.
.
Senast redigerat av Growe (24 maj 2015)

Kör fort så hinner inget hända...

344 Inlägg
24 maj 2015
#12
Glöm inte fjädringen bara du kommer behöva betydligt hårdare fjädring fram och lite hårdare bak (ökad vikt på bilen speciellt fram) samt att dom nog kommer kräva krängningshämmare på en så liten bil.

men för att få ett så bra svar som möjligt så bör du kontakta den SFRO kille som du har närmast och lägga fram planen för honom via mail / om du hittar honom på något forum som jag gjorde.

Sen specificerar du bara allt du tänkt skruva dit och frågar om detta är okej eller om jag måste göra något mer.

t.ex.

Motor och växellåda från en Golf MK3 1.9 TDI 90HK motorkod AHU eller 1Z (jag rekommenderar dessa motorer dom är lite äldre men dom bör klara kraven)

Växellådan är vajerstyrd och betydligt kraftigare än original lådan.

Fjäderben, spindlar och bromsar fram från bil xxxx (om nu alla är från samma bil)

Dom nya skivorna är xx mm större än dom gamla (från ovent till vent om det är så) och från 1 kolvs till 2 kolvs ok med en bromskolv yta som är xx mm2 större än de gamla.
Fjäderbenen kommer från en bil med samma motor så dom bör klara den extra vikten.

Och så vidare.

Frågar du killen som troligtvis ska besikta bilen och får tummen upp från honom så är det ju bara att börja bygga.

förresten du är medveten om att det kostar nånstans runt 6-7k att regga.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
24 maj 2015
#13
Redan idag sitter det golf mk2 fjäderben fram med ställbara gula koni men fjädrarna är till arosa  men den delen oroar mig inte så väligt har även
polo  gti 6n2  (125hk)krängare.   Vill ha pd maskinen så jag slipper den mekaniska pumpen.  Sen går det att kasta på 130hk spridare och turbo även programera av allt miljötrams lätt

Kör fort så hinner inget hända...

344 Inlägg
24 maj 2015
#14
om jag inte missförstår vad du menar med elektronisk pump så har både 1Z och AHU elektronisk pump bara att chippa den efter vad du gjort med motorn. finns i särklass mest trim till dessa motorer skulle jag säga du slipper även den justerbara turbon vilket jag ser som en fördel i alla fall.
Senast redigerat av fax110 (24 maj 2015)

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
24 maj 2015
#15
Den motorn jag kollat mest på är 1.9tdi som sitter i skoda fabia mfl med edc16 styrsystem  ganska enkla motorer enkel el och bör passa skapligt smärtfritt. Har kollat lite hur fästen osv är så det går enkelt att montera. Visst kan jag köpa en arosa med 1.4tdi för samma pengar det kostar att bygga om men vill ha minst 130hk så den går skapligt men snålt som f-n

Kör fort så hinner inget hända...

344 Inlägg
24 maj 2015
#16
Okej ja det spelar kanske ingen större roll vad du väljer för motor.

här ser du en "snabbguide" på vad som måste göras på 1Z och AHU för få lite effekt http://www.malonetuning.com/ve-tdi

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
25 maj 2015
#17
Hur är det om man väljer att registrera som miljö/hybrid fordon? Då går det att turbokonvertera bara man håller sig kring gränserna vad jag förstått


German Engineering
9 083 Inlägg
25 maj 2015
#18
Några punkter från SFROs bygghandbok smile OBS! Lång text! tongue

"En av de vanligaste frågorna till SFRO gäller motorbyte eller trimning av motorn i en befintlig bil. Till att börja med ska man tänka på att det finns två helt skilda saker som påverkar om bytet eller ändringen är laglig.

1. Effekt/vridmomentskrav
2. Avgaskrav (miljökrav)

Båda dessa saker måste man uppfylla för att bilen ska kunna registreras med ändringarna. Observera att en bil alltid ska registreringsbesiktigas om man byter motor till en annan typ än original

EFFEKT & VRIDMOMENT

Effekt och vridmoment är det område som är enklast att förklara, eftersom samma regler gäller oavsett årsmodell på bilen. Däremot gäller olika krav beroende på om bilen kan registreras som ombyggt fordon, eller inte. I det senare fallet talar man om "ändrat fordon", där man till exempel byter motor utan andra modifieringar.

ÄNDRAT FORDON

Här gäller i första hand att man får hoppas på att biltillverkaren skrivit ut generella intyg om vilken effekt och vilket vridmoment som bilen maximalt får ha. Uppgifter om dessa siffror har Besiktningsorganet. Har tillverkaren inte skrivit några intyg är man formellt sett ganska begränsad även om Besiktningsorganet generellt godkänner en ökning av effekten med 20% och vridmomentet med 10% (räknat från bilens ursprungsmotor - inte den starkaste som fanns i modellen)

OMBYGGT FORDON

För ombyggt fordon kan man säga att det finns 3 olika sätt att bestämma vilken maximal effekt (respektive vridmoment) bilen får ha.

1. effektökning med 20% och vridmomentsökning med 10% jämfört med original
2. större ökning med 20% respektive 10% om tillverkaren har skrivit ett intyg för detta
3. större ökning än 20% respektive 10% om SFRO godkänner detta - dock är effekten maximerad till 15kW/100 kg tjänstevikt.

Ett exempel kan vara en Ford Granada 2.0 av 1975 års modell. Denna har 99hk i originalutförande. Om bilen är så mycket ändrad att den kan räknas som ombyggt fordon, så får den enligt punkt 1 ovan ha 99 x 1.20= 119hk.

Punkt 2 faller bort eftersom Ford inte skrivit några generella intyg.

Punkt 3 kan tillämpas om bromsar, hjulupphängningar och förstärkningar i karossen tillåter eller medger mer effekt än de 119hk som punkt 1 ger. Med en tjänstevikt på 1300kg skulle man då alltså kunna tillåta 13 x 15 = 195kW som motsvarar 265hk! En stor ökning som kräver rejäla ändringar av bilen. SFRO bedömer hur mycket effekt bilen klarar och det är långt ifrån säkert att man kan "maxa" 15kW/100kg. En Granada, till exempel, brukar inte godkännas med mer än 230-240hk, om bilen inte är extremt ombyggd.

AVGASKRAV

Avgaskraven, eller miljökraven, är betydligt krångligare att reda ut. Anledningen är att olika krav gäller för olika årsmodeller, beroende på om bilen är ombyggt fordon eller inte.

BENSINMOTOR

Ej ombyggt fordon
Till och med 1975:
Motorn måste ha en sluten vevhusventilation och får max avge 4,5 CO på tomgång. För dessa kan man alltså bygga ihop en helt egen motorspecifikation, förutsatt att man ligger inom gränserna för effekt och vrid. Det går bra att turbokonvertera, blanda och ge toppar, förgasare och annat.

1976 till och med 1992 (tagen i bruk före 1/1 1993):
Grundkravet är att bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick som sålts i en bil i Sverige.
Om den nya motorn har katalysator, så behövs inget avgasintyg Så länge motorn klarar utsläppskraven för en originalbil med katalysator, och motorn är i originalskick (med original insprutning etc) är det bara att ta hänsyn till effekt- och vridmomentskraven och regbesiktiga.
Skulle man vilja använda en motor utan katalysator krävs avgasintyg, vilket gör det svårare. Så svårt att SFRO inte rekommenderar det.

KOMMENTAR OM AVGASCERTIFIERING
Avgascertifiering är något som görs för motorer som ska säljas i bilar i Sverige. Kravet kom till 1976 årsmodeller och själva certifieringen är en ganska avancerad provning där motorn testas i en viss körcykel. Certifiering kan egentligen bara göras av biltillverkare, generalagenter eller liknande. Observera att dessa avgaskrav betyder att för bilar av årsmodell 1976 eller nyare, är det nästan helt omöjligt att registrera med en motor som på något sätt ändrats. All form av trimning är alltså "otillåten"! Detta gäller oavsett om avgasutsläppen som Besiktningsorganet mäter förändras eller inte. Det är själva principen det handlar om - ändras motorn, så avviker den från det avgascertifierade utförandet - och är alltså "olaglig".

EXEMPEL PÅ MÖJLIGA BYGGEN
För att illustrera de möjligheter som ändå finns med dessa lagar, kan vi ta 3 exempel på möjliga byggen.

Bil av årsmodell 1974
Eftersom det enda avgaskravet är max 4,5% CO på tomgång och sluten vevhusventilation, kan man bygga en ändrad motor utan problem. Som exempel: en Ford Capri 1974 med turbokonverterad motor från Ford Sierra 1987, går alldeles utmärkt att registrera, förutsatt att man klarar kraven för effekt och vridmoment.

Bil av årsmodell 1985

Här finns två möjligheter, antingen byte till en motor utan katalysator, eller med katalysator. Utan katalysator krävs ett avgasintyg, som ibland kan vara svårt att få. Ett typiskt exempel är en Volvo 240 GL 1985, där man vill montera turbomotor, en B21ET från 240 Turbo. Detta är formellt sett helt okej om man får ett avgasintyg från en Volvo verkstad. Men innan man påbörjar bygget måste man försäkra sig om att man verkligen kommer att få intyget - utan intyget går bilen inte att registrera!

Betydligt enklare är det om man väljer en motor med katalysator. Turbomotorn från 940 Turbo (B230FT till exempel), kan man registrera samma 240 GLT 1985 med utan avgasintyg - men motorn måste vara i originalskick! Man får inte byta turbo, inte byta styrsystem och tändfördelaren måste sitta kvar i toppen. Fördelarna överväger och man får en trevligare motor med mindre pappersarbete. Därför är vår rekommendation solklar - vid ett motorbyte dessa årsmodeller (1976-92), välj en motor med katalysator!

Bil av årsmodell 1995

Här måste man hålla isär ett enkelt motorbyte och en större ombyggnad, som gör att bilen kan klassas som ombyggt fordon. Ett enkelt motorbyte blir krångligt, eftersom avgasintyg alltid krävs, och det måste dessutom skrivas av generalagenten eller tillverkaren - det räcker inte med en verkstad som gör det. Ett exempel skulle kunna vara en Opel Astra av 1995 års modell där man vill montera en V6-motor från Opel Vectra. Detta kräver att GM Sverige skriver under avgasintyget, efter det att en Opelverkstad kontrollerat att V6-motorn som monterats verkligen är i avgascertifierat utförande.

Vi vill poängtera att detta intyg kan vara mycket svårt att få, så se till att få ett bindande löfte från "din" generalagent innan du påbörjar ett liknande bygge. Annars är risken mycket stor att du står med en bil som inte går att besikta!

Som ombyggt fordon däremot, är det mycket enklare och bygget är klart genomförbart. Inget avgasintyg behövs så länge motorn har katalysator och är i originalskick

ATT BYTA VÄXELLÅDA
Det är kanske inte självklart, men växellådan är egentligen också en del av bilens avgasrening. Ja, i alla fall från 1993, om man ska använda EU-termer. Sedan dess ingår växellådans utväxling som en del i det europeiska avgasgodkännandet. Det gör att man inte kan byta växellåda hur som helst i lite nyare bilar – i alla fall inte från automat till manuell eller vice versa. Om bilen är tagen i bruk före 1/1 1993,  så är det tillåtet, men inte senare. Ombyggt fordon har dock undantag även från denna regel.

ANDRA SAKER ATT TA HÄNSYN TILL

Ovan har vi gått igenom de viktigaste kraven att ta hänsyn till vid motorbyte. Det finns en sak att tänka på, och det är maximala axelbelastningar. Tillverkaren av bilen har intygat hur mycket vikt som maximalt kan tillåtas för fram- respektive bakaxel. Byter man till större motor finns risken att man går över gränsen.

I många fall kan man komma runt problemet genom att förstärka infästningarna och förstärka eller byta framvagn alternativt bakvagn. Som exempel så finns det till många bilar en kraftigare framvagnsbalk som satt på bilar med största motorn, som kan användas. I andra fall är det klokt att montera framvagn från tyngre modell – exempelvis från BMWs 5-serie om det är 3-seriemodell man bygger på.

SAMMANFATTNING – ATT VÄLJA SITT PROJEKT
Vi ska sammanfatta reglerna runt motorbyten kort, för att underlätta för dig som absolut vill bygga en bil med bytt motor. Genom att tänka till från början, har du betydligt större chans att kunna regga ditt bygge.
Det första rådet är att välja ett grundprojekt som är taget i bruk före 1/1 1993. Det ger dig möjligheten att stoppa i en motor MED katalysator, utan att du behöver krångliga avgasintyg. Dessutom gör du miljön en tjänst!

Råd nummer två är att redan från början bestämma dig för om bilen ska registreras som ombyggt fordon. I de flesta fall ger det möjlighet till större effektökning, och enklare avgaskrav, och är därför en bra väg att gå. Ska bilen registreras som ombyggt fordon måste du byta och/eller bygga om stora delar av bilen. Därför kan det vara lika bra att utgå från en motorsvag grundmodell, eftersom du ändå måste byta bromsar och andra viktiga komponenter.

Slutsats

1. Välj en bil reggad före 1/1 1993
2. Välj en motor med katalysator (i originalskick)
3. Välj rätt modell med tanke på modifieringar som krävs för att bilen ska klassas som ombyggt fordon"

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
25 maj 2015
#19
CarpeDiem skrev:
Några punkter från SFROs bygghandbok smile OBS! Lång text! tongue

"En av de vanligaste frågorna till SFRO gäller motorbyte eller trimning av motorn i en befintlig bil. Till att börja med ska man tänka på att det finns två helt skilda saker som påverkar om bytet eller ändringen är laglig.

1. Effekt/vridmomentskrav
2. Avgaskrav (miljökrav)

Båda dessa saker måste man uppfylla för att bilen ska kunna registreras med ändringarna. Observera att en bil alltid ska registreringsbesiktigas om man byter motor till en annan typ än original

EFFEKT & VRIDMOMENT

Effekt och vridmoment är det område som är enklast att förklara, eftersom samma regler gäller oavsett årsmodell på bilen. Däremot gäller olika krav beroende på om bilen kan registreras som ombyggt fordon, eller inte. I det senare fallet talar man om "ändrat fordon", där man till exempel byter motor utan andra modifieringar.

ÄNDRAT FORDON

Här gäller i första hand att man får hoppas på att biltillverkaren skrivit ut generella intyg om vilken effekt och vilket vridmoment som bilen maximalt får ha. Uppgifter om dessa siffror har Besiktningsorganet. Har tillverkaren inte skrivit några intyg är man formellt sett ganska begränsad även om Besiktningsorganet generellt godkänner en ökning av effekten med 20% och vridmomentet med 10% (räknat från bilens ursprungsmotor - inte den starkaste som fanns i modellen)

OMBYGGT FORDON

För ombyggt fordon kan man säga att det finns 3 olika sätt att bestämma vilken maximal effekt (respektive vridmoment) bilen får ha.

1. effektökning med 20% och vridmomentsökning med 10% jämfört med original
2. större ökning med 20% respektive 10% om tillverkaren har skrivit ett intyg för detta
3. större ökning än 20% respektive 10% om SFRO godkänner detta - dock är effekten maximerad till 15kW/100 kg tjänstevikt.

Ett exempel kan vara en Ford Granada 2.0 av 1975 års modell. Denna har 99hk i originalutförande. Om bilen är så mycket ändrad att den kan räknas som ombyggt fordon, så får den enligt punkt 1 ovan ha 99 x 1.20= 119hk.

Punkt 2 faller bort eftersom Ford inte skrivit några generella intyg.

Punkt 3 kan tillämpas om bromsar, hjulupphängningar och förstärkningar i karossen tillåter eller medger mer effekt än de 119hk som punkt 1 ger. Med en tjänstevikt på 1300kg skulle man då alltså kunna tillåta 13 x 15 = 195kW som motsvarar 265hk! En stor ökning som kräver rejäla ändringar av bilen. SFRO bedömer hur mycket effekt bilen klarar och det är långt ifrån säkert att man kan "maxa" 15kW/100kg. En Granada, till exempel, brukar inte godkännas med mer än 230-240hk, om bilen inte är extremt ombyggd.

AVGASKRAV

Avgaskraven, eller miljökraven, är betydligt krångligare att reda ut. Anledningen är att olika krav gäller för olika årsmodeller, beroende på om bilen är ombyggt fordon eller inte.

BENSINMOTOR

Ej ombyggt fordon
Till och med 1975:
Motorn måste ha en sluten vevhusventilation och får max avge 4,5 CO på tomgång. För dessa kan man alltså bygga ihop en helt egen motorspecifikation, förutsatt att man ligger inom gränserna för effekt och vrid. Det går bra att turbokonvertera, blanda och ge toppar, förgasare och annat.

1976 till och med 1992 (tagen i bruk före 1/1 1993):
Grundkravet är att bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick som sålts i en bil i Sverige.
Om den nya motorn har katalysator, så behövs inget avgasintyg Så länge motorn klarar utsläppskraven för en originalbil med katalysator, och motorn är i originalskick (med original insprutning etc) är det bara att ta hänsyn till effekt- och vridmomentskraven och regbesiktiga.
Skulle man vilja använda en motor utan katalysator krävs avgasintyg, vilket gör det svårare. Så svårt att SFRO inte rekommenderar det.

KOMMENTAR OM AVGASCERTIFIERING
Avgascertifiering är något som görs för motorer som ska säljas i bilar i Sverige. Kravet kom till 1976 årsmodeller och själva certifieringen är en ganska avancerad provning där motorn testas i en viss körcykel. Certifiering kan egentligen bara göras av biltillverkare, generalagenter eller liknande. Observera att dessa avgaskrav betyder att för bilar av årsmodell 1976 eller nyare, är det nästan helt omöjligt att registrera med en motor som på något sätt ändrats. All form av trimning är alltså "otillåten"! Detta gäller oavsett om avgasutsläppen som Besiktningsorganet mäter förändras eller inte. Det är själva principen det handlar om - ändras motorn, så avviker den från det avgascertifierade utförandet - och är alltså "olaglig".

EXEMPEL PÅ MÖJLIGA BYGGEN
För att illustrera de möjligheter som ändå finns med dessa lagar, kan vi ta 3 exempel på möjliga byggen.

Bil av årsmodell 1974
Eftersom det enda avgaskravet är max 4,5% CO på tomgång och sluten vevhusventilation, kan man bygga en ändrad motor utan problem. Som exempel: en Ford Capri 1974 med turbokonverterad motor från Ford Sierra 1987, går alldeles utmärkt att registrera, förutsatt att man klarar kraven för effekt och vridmoment.

Bil av årsmodell 1985

Här finns två möjligheter, antingen byte till en motor utan katalysator, eller med katalysator. Utan katalysator krävs ett avgasintyg, som ibland kan vara svårt att få. Ett typiskt exempel är en Volvo 240 GL 1985, där man vill montera turbomotor, en B21ET från 240 Turbo. Detta är formellt sett helt okej om man får ett avgasintyg från en Volvo verkstad. Men innan man påbörjar bygget måste man försäkra sig om att man verkligen kommer att få intyget - utan intyget går bilen inte att registrera!

Betydligt enklare är det om man väljer en motor med katalysator. Turbomotorn från 940 Turbo (B230FT till exempel), kan man registrera samma 240 GLT 1985 med utan avgasintyg - men motorn måste vara i originalskick! Man får inte byta turbo, inte byta styrsystem och tändfördelaren måste sitta kvar i toppen. Fördelarna överväger och man får en trevligare motor med mindre pappersarbete. Därför är vår rekommendation solklar - vid ett motorbyte dessa årsmodeller (1976-92), välj en motor med katalysator!

Bil av årsmodell 1995

Här måste man hålla isär ett enkelt motorbyte och en större ombyggnad, som gör att bilen kan klassas som ombyggt fordon. Ett enkelt motorbyte blir krångligt, eftersom avgasintyg alltid krävs, och det måste dessutom skrivas av generalagenten eller tillverkaren - det räcker inte med en verkstad som gör det. Ett exempel skulle kunna vara en Opel Astra av 1995 års modell där man vill montera en V6-motor från Opel Vectra. Detta kräver att GM Sverige skriver under avgasintyget, efter det att en Opelverkstad kontrollerat att V6-motorn som monterats verkligen är i avgascertifierat utförande.

Vi vill poängtera att detta intyg kan vara mycket svårt att få, så se till att få ett bindande löfte från "din" generalagent innan du påbörjar ett liknande bygge. Annars är risken mycket stor att du står med en bil som inte går att besikta!

Som ombyggt fordon däremot, är det mycket enklare och bygget är klart genomförbart. Inget avgasintyg behövs så länge motorn har katalysator och är i originalskick

ATT BYTA VÄXELLÅDA
Det är kanske inte självklart, men växellådan är egentligen också en del av bilens avgasrening. Ja, i alla fall från 1993, om man ska använda EU-termer. Sedan dess ingår växellådans utväxling som en del i det europeiska avgasgodkännandet. Det gör att man inte kan byta växellåda hur som helst i lite nyare bilar – i alla fall inte från automat till manuell eller vice versa. Om bilen är tagen i bruk före 1/1 1993,  så är det tillåtet, men inte senare. Ombyggt fordon har dock undantag även från denna regel.

ANDRA SAKER ATT TA HÄNSYN TILL

Ovan har vi gått igenom de viktigaste kraven att ta hänsyn till vid motorbyte. Det finns en sak att tänka på, och det är maximala axelbelastningar. Tillverkaren av bilen har intygat hur mycket vikt som maximalt kan tillåtas för fram- respektive bakaxel. Byter man till större motor finns risken att man går över gränsen.

I många fall kan man komma runt problemet genom att förstärka infästningarna och förstärka eller byta framvagn alternativt bakvagn. Som exempel så finns det till många bilar en kraftigare framvagnsbalk som satt på bilar med största motorn, som kan användas. I andra fall är det klokt att montera framvagn från tyngre modell – exempelvis från BMWs 5-serie om det är 3-seriemodell man bygger på.

SAMMANFATTNING – ATT VÄLJA SITT PROJEKT
Vi ska sammanfatta reglerna runt motorbyten kort, för att underlätta för dig som absolut vill bygga en bil med bytt motor. Genom att tänka till från början, har du betydligt större chans att kunna regga ditt bygge.
Det första rådet är att välja ett grundprojekt som är taget i bruk före 1/1 1993. Det ger dig möjligheten att stoppa i en motor MED katalysator, utan att du behöver krångliga avgasintyg. Dessutom gör du miljön en tjänst!

Råd nummer två är att redan från början bestämma dig för om bilen ska registreras som ombyggt fordon. I de flesta fall ger det möjlighet till större effektökning, och enklare avgaskrav, och är därför en bra väg att gå. Ska bilen registreras som ombyggt fordon måste du byta och/eller bygga om stora delar av bilen. Därför kan det vara lika bra att utgå från en motorsvag grundmodell, eftersom du ändå måste byta bromsar och andra viktiga komponenter.

Slutsats

1. Välj en bil reggad före 1/1 1993
2. Välj en motor med katalysator (i originalskick)
3. Välj rätt modell med tanke på modifieringar som krävs för att bilen ska klassas som ombyggt fordon"

Toppen text! tackar! smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
26 maj 2015
#20
Bra text. Något som borde ligga på sfro hemsida så man slipper fundera.  Min ide bör med andra ord inte vara helt omöjlig

Kör fort så hinner inget hända...


Sök