Driven08 skrev:
Bara en ren fundering
När man kommer upp i de hk som du gjort. När / Om (kanske är den stora frågan) börjar ett öppet filter göra skillnad positivt i HK ?
Aldrig. Ett luftfilter i sig kommer aldrig att öka antalet hästkrafter.
Vid en viss trimningsgrad kommer du att behöva använda ett öppet luftfilter för att få tillräckligt med luft, men filtret *i sig* ger inga extra hästkrafter, det är det annat som gör.
Gränsen varierar givetvis mellan olika bilmodeller, men i dom flesta Saabar så ligger den någonstans mellan 350 och 400 häst innan man behöver börja titta på något annat än originalfilter.
Min 9-3 med B235 motor och en bra bit över 300 häst begär som mest ca 1250mg/c, och den får 1250mg/c trots original luftfilterburk. Visserligen sitter det ett insatsfilter från Maptun där i, men design och utförande är precis som original, bara bättre hållbarhet.
Driven08 skrev:
Man hör annars att öppet filter ger bättre gasrespons. Vad innebär detta? Är inte det något i positiv effekt utav filtret?
Jag skulle kalla det placeboeffekt.
Om ett öppet filter på en originalbil ger någon som helst effekt överhuvudtaget, så är bilen feldesignad från fabrik. Och tro mig, dom som designar motorer och styrsystem åt biltillverkare brukar ha lite bättre koll än dom som handlar luftfilter på Biltema.
Tänk efter själv, tror du verkligen motståndet i ett luftfilter är så pass stort att det skulle hindra en motor från att svara på gasen? Prova att blåsa eller suga genom ett luftfilter, så jävla täta är dom faktiskt inte.
Driven08 skrev:
Rcy : så bt tuning är del ägare i realcar?
Nej, det var fel av mig. Det norska företaget BCB var det som köpte realcar, snarlika namn så jag blandade ihop dom.