4199
Sök

Baktändning/oberörd bensin

106 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
#1
Tjenare! Tänkte bara fråga vad det är som får en bil att "baktända" dvs smälla och skjutsa ut små eldlågor ur avgassystemet?? smile ber om ursäkt om ni anser att detta är en dum fråga men jag har inte så mycket kunskap om detta så vill gärna veta smile


En Medlem
405 Inlägg
21 maj 2014
#2
Är inte expert på detta men jag antar att du låter bränsle passera igenom motorn och när den når katalysatorn så antänds den av värmen och skapar det välkända ljudet.

Det vore också möjligt att senarelägga tändningen så att bränsle/luftblandningen fortfarande brinner eller börjar brinna när avgasventilen öppnar för att åstadkomma en sådan effekt, däremot tror jag att effekten inte blir lika spektakulär på detta vis.

Evildan
21 maj 2014
#3
"Frågar man inte får man inget veta", absolut inget att be om ursäkt för. smile

Oförbränt bränsle passerar igenom motorn av olika anledningar och antänds.


Dåligt inställd tändning.
Dåligt inställd bränsleblandning.

Är två orsaker till att det kan inträffa.

7 394 Inlägg
21 maj 2014
#4
även rena racebilar får det symtomet,

på en turbomotor kyler man med att tillsätta mer bränsle, så om man gasar på ordentligt och släpper gasen så flödar det genom bensin in i turbon som oftast håller ca 800 grader eller mer,, då antänds bensinen och skickar ut härliga eldskvastar smile


5 119 Inlägg
21 maj 2014
#5
Har fått för mig att på tex rallybilar skickas oförbränt bränsle genom motorn för att sedan antändas för att hålla avgaser och framförallt turbon i snurr så dom inte behöver vänta på laddtryck. Hur detta funkar vet jag ej men är säkert en kombination av insprutning och tändning.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 394 Inlägg
21 maj 2014
#6
mb_pucken skrev:
Har fått för mig att på tex rallybilar skickas oförbränt bränsle genom motorn för att sedan antändas för att hålla avgaser och framförallt turbon i snurr så dom inte behöver vänta på laddtryck. Hur detta funkar vet jag ej men är säkert en kombination av insprutning och tändning.

japp det stämmer.. lounchsystem fungerar så bla,, tär dock mkt på turbon sad


Forummoderator
26 351 Inlägg
21 maj 2014
#7
mb_pucken skrev:
Har fått för mig att på tex rallybilar skickas oförbränt bränsle genom motorn för att sedan antändas för att hålla avgaser och framförallt turbon i snurr så dom inte behöver vänta på laddtryck. Hur detta funkar vet jag ej men är säkert en kombination av insprutning och tändning.

Även kallat "responssystem".

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

106 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
#8
Okej! Är det något dom kan berätta hur man kan få detta välbekanta ljudet i sin egen bil? smile har turbomotor som laddar 1,3 Bar med 4 Bar soppatryck, ska jag ställa upp soppan mer? Och hur ställer jag in tändning? smile


4 670 Inlägg
22 maj 2014
#9
Skaffa sprut o stäng av motorbromsfunktionen så kommer de slå eld om avgassystemet


106 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
#10
Med sprut menar du ordentligt soppatryck?? Hur stänger man av motorbromsfunktionen?? Har en 940 ftt -93 på mellan 260-300hk smile


En Medlem
405 Inlägg
23 maj 2014
#11
Nej du måste skaffa ett eftermarknads insprutningssystem, tex Megasquirt (som också är det billigaste?) för att kunna göra detta. Detta kommer dock kräva så mycket av din tid om du aldrig installerat ett sådant system så du gör kanske bäst i att köpa en Toyota Prius istället och elda bensin på sidan om. smile

Kanske tom är möjligt att spruta in bränsle in i avgassystemet om man vill, men då blir det brandfarligt...
Senast redigerat av -matte (23 maj 2014)

1 861 Inlägg
23 maj 2014
#12
-matte skrev:
Nej du måste skaffa ett eftermarknads insprutningssystem, tex Megasquirt (som också är det billigaste?) för att kunna göra detta. Detta kommer dock kräva så mycket av din tid om du aldrig installerat ett sådant system så du gör kanske bäst i att köpa en Toyota Prius istället och elda bensin på sidan om. smile

Kanske tom är möjligt att spruta in bränsle in i avgassystemet om man vill, men då blir det brandfarligt...

All eld är ju brandfarlig!^^ Men Saab har ju trionic 5 sprut som man kan modda in vilket är som vilket eftermarknads sprut som helst fast MYCKET billigare smile Sen så lär man ha rakt rör om man vill ha flammor katt och ljuddämpare får bort mycket av det tongue Prova hårdkör din ordentligt sen så släpper du gasen på högt varv och motorbromsar ner så ska du se att det skjuter lite! big_smile


Evildan
23 maj 2014
#13
Varför vill någon ha det på det viset att det skjuter?
Är jag för gammal att förstå vitsen?

106 Inlägg
23 maj 2014
Trådstartare
#14
Okej ja jag har hört talas om megasquirt... Lär ju ta sin tid att koppla om hela motorstyrningen med alla kablar och andra attiraljer, sen tar det din tid att nappa om den fråga grunden också smile


1 861 Inlägg
23 maj 2014
#15
mattiasgottberg skrev:
Okej ja jag har hört talas om megasquirt... Lär ju ta sin tid att koppla om hela motorstyrningen med alla kablar och andra attiraljer, sen tar det din tid att nappa om den fråga grunden också smile

Saab trionic5 man har en startmapp och det är nästan plug and play... man får komplett med sensorer för typ 2k.


7 394 Inlägg
23 maj 2014
#16
Evildan skrev:
Varför vill någon ha det på det viset att det skjuter?
Är jag för gammal att förstå vitsen?

nää du är bara för tråkig nu när du skaffat Prius wink hehehe smile wink

nja om vi säger så här inom motorsporten så smäller å puffar å kvastar ju racebilar,, och därav är det lite fränt ju, se bara på kolfiber, vingar stora bromsar osv osv, det kommer ju från motorsporten smile

men att som jag sett någonstans där man bygger in ett tändstift en bränslepump som matar in bränsle i avgassystemet, som då tändstiftet antänder= LÖJLIGT


Evildan
23 maj 2014
#17
granadadr skrev:
Evildan skrev:
Varför vill någon ha det på det viset att det skjuter?
Är jag för gammal att förstå vitsen?

nää du är bara för tråkig nu när du skaffat Prius wink hehehe smile wink

nja om vi säger så här inom motorsporten så smäller å puffar å kvastar ju racebilar,, och därav är det lite fränt ju, se bara på kolfiber, vingar stora bromsar osv osv, det kommer ju från motorsporten smile

men att som jag sett någonstans där man bygger in ett tändstift en bränslepump som matar in bränsle i avgassystemet, som då tändstiftet antänder= LÖJLIGT

Var lika tråkig innan. wink

Bränslet skall förbrännas, en högeffektsmotor där det behövs extra tillsatt bränsle för exempelvis kolvkylning kan jag förstå att det puffar och har sig till viss mån.
På en relativt orörd motor har jag alltid varit intresserad av att få ut så mycket effekt som möjligt = så fullständig förbränning av tillfört bränsle som är möjligt.
Att pilla och peta på insprutet/tändning enbart i syfte för att få avgassmällar... roll

Inom motorsporten förekommer stora bromsar, vingar osv just för att det behövs, att förse en orörd bil med detta som gör den enbart tyngre är lika löjligt som dessa som förser sina VW Golf med BMW M3 backspeglar, tycker jag.
Styling, javisst det är en smaksak, och min smak är just inte åt plast&pys hållet, utan funktion, mindre vikt, mer effekt, bättre väghållning osv är vad jag uppskattar om det skall byggas något.
Liknande det här gamla bygget:
363hk på bakhjulen 750kg tomvikt. 0-100km/h under 5s.
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-277e580dc8778ea9079d7af16ddac75f.jpg
"Just my two cents." cool

7 394 Inlägg
23 maj 2014
#18
Evildan skrev:
granadadr skrev:
Evildan skrev:
Varför vill någon ha det på det viset att det skjuter?
Är jag för gammal att förstå vitsen?

nää du är bara för tråkig nu när du skaffat Prius wink hehehe smile wink

nja om vi säger så här inom motorsporten så smäller å puffar å kvastar ju racebilar,, och därav är det lite fränt ju, se bara på kolfiber, vingar stora bromsar osv osv, det kommer ju från motorsporten smile

men att som jag sett någonstans där man bygger in ett tändstift en bränslepump som matar in bränsle i avgassystemet, som då tändstiftet antänder= LÖJLIGT

Var lika tråkig innan. wink

Bränslet skall förbrännas, en högeffektsmotor där det behövs extra tillsatt bränsle för exempelvis kolvkylning kan jag förstå att det puffar och har sig till viss mån.
På en relativt orörd motor har jag alltid varit intresserad av att få ut så mycket effekt som möjligt = så fullständig förbränning av tillfört bränsle som är möjligt.
Att pilla och peta på insprutet/tändning enbart i syfte för att få avgassmällar... roll

Inom motorsporten förekommer stora bromsar, vingar osv just för att det behövs, att förse en orörd bil med detta som gör den enbart tyngre är lika löjligt som dessa som förser sina VW Golf med BMW M3 backspeglar, tycker jag.
Styling, javisst det är en smaksak, och min smak är just inte åt plast&pys hållet, utan funktion, mindre vikt, mer effekt, bättre väghållning osv är vad jag uppskattar om det skall byggas något.
Liknande det här gamla bygget:
363hk på bakhjulen 750kg tomvikt. 0-100km/h under 5s.
http://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-277e580dc8778ea9079d7af16ddac75f.jpg
"Just my two cents." cool

hehe tror du har visat den förr smile men lika coolt endå smile


106 Inlägg
25 maj 2014
Trådstartare
#19
Ja jag vill ju få min 940 så mycket "rally" man kan få motormässigt dvs med alla smällar, eldkvastar etc smile exteriörmässigt ska den se ut som en "streetcar" om ni förstår? smile
En prius kommer jag ALDRIG skaffa, det tänker jag inte unna miljömänniksorna wink


Evildan
25 maj 2014
#20
mattiasgottberg skrev:
Ja jag vill ju få min 940 så mycket "rally" man kan få motormässigt dvs med alla smällar, eldkvastar etc smile exteriörmässigt ska den se ut som en "streetcar" om ni förstår? smile
En prius kommer jag ALDRIG skaffa, det tänker jag inte unna miljömänniksorna wink

Nä, det förstår jag, steget för dig från en brölande vinglig traktor baserad på teknik från tidigt 70 tal blir nog för stort till en modernt konstruerad krocksäker bil som dessutom är snabbare 0-100km/h än de flesta 4-5cylindriga sugmotorförsedda Volvobilar med automatlåda. big_smile


Tramsa inte runt och lägg energi på att försöka skapa avgassmällar, det drar bara oönskade blickar till dig och du blir förmodligen stoppad ännu oftare när du svänger upp från åkern efter att du sladdat med redskap för att åka in till korvkiosken och sladda lite utan redskap efter. wink
Försök plocka ut mer effekt istället, det är betydligt svårare att få en motor gå rent med mycket effekt än att eftersmälla, det kan vem som helst med byxorna i knävecken och en halv dosa snus under överläppen få till, även jag fixar det enkelt, som kanske i någons ögon framstår som okunnig gällande effektökningar av motorer då jag valt att köra Prius. cool


Sök