3950
Sök

Fördelarkrångel B230F

8 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
Hej alla glada. Bygger Krutcupsbil av en gammal 740. Har satt i en B230F i en 740 där det tidigare huserade en B230A. Jag har monterat förgasare istället för sprutet som satt original. Det jag vill ha hjälp med är.

1. Kan jag ha kvar originalfördelaren (toppmonterad) eller måste jag byta?
2. Kan jag isåfall ta vilken brytarlös fördelare som helst?

Har inte hållits med såna här gamla rariteter sen blöjtiden istort sett.

1 008 Inlägg
22 maj 2014
Du har med andra ord bytt kamaxel kan man säga smile
Toppmonterad fördelare med hallgivare fanns bara på årsmodell 87-88 och turbo 89.
Det borde gå att använda den till din tändmodul tycker man, men jag är osäker, har du en inom räckhåll att testa med och det fungear så är det ju bra mycket smidigare än att byta aggregataxeln och stoppa i en blockmonterad fördelare med hallgivare.
Å andra sidan om du har planer på att kolla till p-boxarna och kamremmen så är det snart gjort att flytta över axeln och fördelaren från din A-motor.

8 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
Aggregataxeln har jag bytt redan från A-motorn (det var bara blocket kvar från den). Styr hallgivaren tändningen till tändmodulen o sen från tändmodulen till spolen? eller hur funkar det...börjar känna mig lost in translation smile

8 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
Därför är jag nu nyfiken på om jag kan ta vilken blockmonterad fördelare som helst och smacka dit

Sök