Jappejopp skrev:Hybridsmurfen skrev:Jappejopp skrev:Men den såg ju riktigt fin ut, dock en bit att köra (tyvärr eftersom jag inte är 18 så jag inte har körkort än
)
Hur mycket hästar krävs det på en mindre bil för att den ska ha ganska bra fart osv? (golf, polo eller liknande från andra märken)
Allt är relativt. Hade en Fiat Uno Turbo som vägde in på 890 kilo... Den hade 101Hk men med uppskruvat turbotryck gick den 238Km/h på mätaren ner till Italien...
Golf Mk1 (Första modellen) Har 112 Hk i GTi. Haft en. Den gick utav helvete... En Golf GTi 16v av andra generationen är inte gratis i bra skick men om de går undan? O ja...
En Kompis hade en Nissan Sunny GTi för mååååånga år sedan. Trots att den skulle vara pigg på pappret så gick den rätt lamt. För tung kanske?
En liten bil med +100 hk känns rappare än en fullsize med 300 hk... Min Cabbe har 210 Hk och visst spinner hjulen hysterisk när man drar iväg men den känns inte så pigg.
Jo så långt är jag med men tänkte eftersom vissa bilar har mindre hästar än andra så jag tänkte typ generellt
Men tack för svaret även fast det var en halv luddig fråga.Koniiz skrev:Jappejopp skrev:Men den såg ju riktigt fin ut, dock en bit att köra (tyvärr eftersom jag inte är 18 så jag inte har körkort än
)
Hur mycket hästar krävs det på en mindre bil för att den ska ha ganska bra fart osv? (golf, polo eller liknande från andra märken)
Som Hybridsmurfen skrev, polaren kör Golf GTI 4 och den känns precis lika pigg som min 328 trots att min enligt BMW ska haft ca 40hk mer.. Hans Golf är snabbare i kurvor/rondeller men min drar ifrån en bit på raksträckan, men mycket mer fartkänsla i GTIn för att vara ärlig! Rekommenderar dig att hitta några intressanta bilar i närheten som du åker och kollar på så du bildar dig en egen uppfattning, lovar att du kommer hitta något du fastnar för förr eller senare. Men sålänge du är inne på tyskt så tycker jag du inte är helt ute och simmar på djupt vatten i alla fall!
Jo jag har fastnat lite för dem tyska bilarna, Ford har aldrig riktigt stått så högt i mina ögon och t.ex mazda har mamma bara haft problem med och andra bilar faller mig bara inte riktigt i smaken i chassi och liknande.
Men är tyska bilar bra i kvalité och liknande?
Nu fler frågor som verkar korkade.
Idag så såg jag en polo och en golf bredvid varandra och i mina ögon såg det ut som att polo:n var aningen mindre.
Så om man har en golf och en polo med lika mycket hästar och i stort sätt identiska motorer, går polon snabbare då?
Och är det skillnad på polo och golf i väghållning osv?
Tack så hemskt mycket för alla svaren hitintills och att alla tar sig sådan tid till att hjälpa mig att bli lite mer på rätt spår så att säga
Nu tappade du mig, har du kört många olika bilar för att kunna ha en uppfattning angående chassit?
Nya tyska bilar har ofta en relativt hög upplevd kvalité, när dom har blivit lite till åren har många av dessa lite 'häftigare' tyska slädar såsom dessa med beteckningarna GTi/GSi och med lite större starkare motorer som den föreslagna BMW E36 32Xi körts rätt elakt av någon (ta inte illa upp nu) med nytt körkort som gillar att gasa.
Ska du åka och titta på en sådan typisk ungdomsbil så se till att du har kunskap att kunna avgöra om det är ett bra exemplar eller något slutkört lik.
(det gäller givetvis alla bilköp men risken att hitta ett dåligt exemplar ökar med mängden bokstäver i följd på bagageluckan).
Din Mors krånglande Mazda hör vanligtvis till de driftsäkras skara, sällan något går sönder på dom.
Föreslår trots de erfarenheter ni har av Mazda att kika åt det hållet då de flesta asiatiska bilar ger mycket god driftsäkerhet och ekonomi i ägande.
Honda CRX & Civic är en körglad bil.
Toyota Celica finns för din ungefärliga budget, men många är hårt körda, de flesta är i bra skick ändå då drivlinan är väldigt hållbar och tål att plågas.
Då du tittat på en vanlig Golf föreslår jag även Toyota Corolla, samma typ av bil i samma storleksklass.
En Polo är mindre än Golfen av liknande årgång.
Polo är lättare och med samma motorstorlek blir den rappare och är piggare runt kurvorna med liknande däckutrustning.
Här kan du jämföra olika VW modeller.
http://www.cars-data.com/en/volkswagen
Samt en mängd andra bilar.
Senast redigerat av Evildan (29 maj 2014)
0
0
0
0