3395
Sök

Problem med vakuum i tanken efter armatursbyte volvo 745 -89.

4 Inlägg
23 maj 2014
Trådstartare
Hejsan! Fick en volvo 740 gratis som hade trasig soppapump i tanken så jag stoppade ner en komplett plastarmatur från en 940 med pump o allt ditsatt eftersom jag tänkte att det kunde vara trevligt med fungerande soppamätare! Dock så har jag nu problem med att det bildas vakuum i tanken, väldigt frustrerande att kunna köra i max 15 liter per gång när man ska tanka. Jag har upptäckt att jag endast har 3 slangar till den gamla armaturen, påfyllnad, utgående soppa och retur medans jag har fyra på den nya, och dum som jag var så glömde jag att kolla vilken returen var. Jag funderar på om den ena är någon typ av avluftsanordning eller om 2 ingångar ska kopplas ihop i en slang? Någon som vet?? Går ut och tar en bild imorgon på hur det ser ut lite sent nu...

Ber om ursäkt ifall inlägget ligger fel eller något då detta är första gången hahah tongue
Senast redigerat av MrProffset (23 maj 2014)

67 Inlägg
23 maj 2014
Den 4e slangen e kanske till kolkanistern?

424 Inlägg
23 maj 2014
Ett ventilerat lock borde funka.
Senast redigerat av meatos (23 maj 2014)

6 158 Inlägg
23 maj 2014
Hej!
Fungerande soppamätare har oftast inget med tankarmaturen att göra  utan det beror på att elektrolytkondensatorerna på soppamätarens kretskort har åldrats.
Dessa kondingar är lätta att byta själv och kostar endas några kronor på Elfa (Solna).

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-cf3671c64357fb148ee52a31cf91bbc8.jpg
Bränslemätare Volvo 745 -87
Den svarta kondensatorn byts ut, finns två av dessa.

4 Inlägg
24 maj 2014
Trådstartare
Jahaja nu är de löst till 80% iaf smile Var som jag misstänkte att jag hade tagit fel på retur och avluftning smile Dock så undrar jag om ni har något bra tips på vad man kan sätta på avluftningen då det lär rinna ut soppa där när man tankar i den fullt.. Just nu har jag dragit upp en slang o lagt ovanför tanken med blir knappast någon permanent lösning. några tips? big_smile Undrar också vad en kolkanister är för något om någon vet som nämndes i ett inlägg smile Soppamätaren funkar också kan jag ju tillägga smile

67 Inlägg
26 maj 2014
Kolkanistern är ett filter med aktivt kol som tar hand om bensinångor från bränslesystemet.

Sök