4425
Sök

Volvo 940 gl byta till LTT motor

63 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
#1
Tja! Har tänkt o byta motor i min 940 GL 91:a till en LTT motor från en Volvo 945 LTT 97:a? Är det mycket jobb? och är det svårt o regga om den med den motorn i sånna fall? smile

329 Inlägg
26 maj 2014
#2
ska vara ganska lätta att regga in eftersom lagen om avgasintyg kom slutet på -93, har aldrig gjort nått sånt själv dock.


1 861 Inlägg
26 maj 2014
#3
Demmpa skrev:
ska vara ganska lätta att regga in eftersom lagen om avgasintyg kom slutet på -93, har aldrig gjort nått sånt själv dock.

Alla bilar efter 75 ska ha avgasintyg på motorer som sitter i! Men en vanlig FK motor har ju avgasintyg... Behöver byta bromsar eventuellt! Vet inte hur det är med el osv dock!


329 Inlägg
26 maj 2014
#4
Dr_struts skrev:
Demmpa skrev:
ska vara ganska lätta att regga in eftersom lagen om avgasintyg kom slutet på -93, har aldrig gjort nått sånt själv dock.

Alla bilar efter 75 ska ha avgasintyg på motorer som sitter i! Men en vanlig FK motor har ju avgasintyg... Behöver byta bromsar eventuellt! Vet inte hur det är med el osv dock!

mitt fel. det sägs vara lätt iallafall!


1 861 Inlägg
26 maj 2014
#5
Demmpa skrev:
Dr_struts skrev:
Demmpa skrev:
ska vara ganska lätta att regga in eftersom lagen om avgasintyg kom slutet på -93, har aldrig gjort nått sånt själv dock.

Alla bilar efter 75 ska ha avgasintyg på motorer som sitter i! Men en vanlig FK motor har ju avgasintyg... Behöver byta bromsar eventuellt! Vet inte hur det är med el osv dock!

mitt fel. det sägs vara lätt iallafall!

Det är ju en motor som levereras i bilmodellen bara med andra bromsar så det är inge stort problem att få igenom det! Osäker på hur det är med elen som sagt boxar lär ju bytas!


Lastbilsmekaniker
5 278 Inlägg
26 maj 2014
#6
addecarlsson skrev:
Tja! Har tänkt o byta motor i min 940 GL 91:a till en LTT motor från en Volvo 945 LTT 97:a? Är det mycket jobb? och är det svårt o regga om den med den motorn i sånna fall? smile

Jag satte i en sådan motor i en 740 och bytte inget annat på den för reggbesiktningen den du reggar hos kan villa han andra stötdämpare har jag läst några gången men min kollade han aldrig det på. Ända du behöver göra när du skall regga är att du själv skriver ett intyg på att du har tagit den motorn och monterat den i ett packet med styrningasystemet och avgassystem ifrån donatorbilen till din bil. Kostade 1300 kr att regga och väga bilen:).

Ändringen kom 92 och infördes på alla 93 och framåt men eftersom din är en 91 så är det bara att skruva isär:P.


1 861 Inlägg
26 maj 2014
#7
volvoqq skrev:
addecarlsson skrev:
Tja! Har tänkt o byta motor i min 940 GL 91:a till en LTT motor från en Volvo 945 LTT 97:a? Är det mycket jobb? och är det svårt o regga om den med den motorn i sånna fall? smile

Jag satte i en sådan motor i en 740 och bytte inget annat på den för reggbesiktningen den du reggar hos kan villa han andra stötdämpare har jag läst några gången men min kollade han aldrig det på. Ända du behöver göra när du skall regga är att du själv skriver ett intyg på att du har tagit den motorn och monterat den i ett packet med styrningasystemet och avgassystem ifrån donatorbilen till din bil. Kostade 1300 kr att regga och väga bilen:).

Ändringen kom 92 och infördes på alla 93 och framåt men eftersom din är en 91 så är det bara att skruva isär:P.

Men turbon har ju låg ohm spridare? böt du kabelhärva eller va det plug and play?


Slav
1 454 Inlägg
26 maj 2014
#8
Dr_struts skrev:
volvoqq skrev:
addecarlsson skrev:
Tja! Har tänkt o byta motor i min 940 GL 91:a till en LTT motor från en Volvo 945 LTT 97:a? Är det mycket jobb? och är det svårt o regga om den med den motorn i sånna fall? smile

Jag satte i en sådan motor i en 740 och bytte inget annat på den för reggbesiktningen den du reggar hos kan villa han andra stötdämpare har jag läst några gången men min kollade han aldrig det på. Ända du behöver göra när du skall regga är att du själv skriver ett intyg på att du har tagit den motorn och monterat den i ett packet med styrningasystemet och avgassystem ifrån donatorbilen till din bil. Kostade 1300 kr att regga och väga bilen:).

Ändringen kom 92 och infördes på alla 93 och framåt men eftersom din är en 91 så är det bara att skruva isär:P.

Men turbon har ju låg ohm spridare? böt du kabelhärva eller va det plug and play?

Det är ju inte kabelhärvan som styr om du ska köra med låg eller högohms spridare, det är boxarna och dom lär han ju byta i vilket fall. Tankevurpa?

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

1 861 Inlägg
26 maj 2014
#9
Det va två olika frågor! ^^

Jag har hört rykten om att kabelhärvorna ska skilja lite på turbo och N/A...

Och han lär ju satt turbons motstånd på då med men det va ju inte klargjort i texten! tongue


675 Inlägg
26 maj 2014
#10
Henka_ skrev:
Dr_struts skrev:
volvoqq skrev:

Jag satte i en sådan motor i en 740 och bytte inget annat på den för reggbesiktningen den du reggar hos kan villa han andra stötdämpare har jag läst några gången men min kollade han aldrig det på. Ända du behöver göra när du skall regga är att du själv skriver ett intyg på att du har tagit den motorn och monterat den i ett packet med styrningasystemet och avgassystem ifrån donatorbilen till din bil. Kostade 1300 kr att regga och väga bilen:).

Ändringen kom 92 och infördes på alla 93 och framåt men eftersom din är en 91 så är det bara att skruva isär:P.

Men turbon har ju låg ohm spridare? böt du kabelhärva eller va det plug and play?

Det är ju inte kabelhärvan som styr om du ska köra med låg eller högohms spridare, det är boxarna och dom lär han ju byta i vilket fall. Tankevurpa?

Spridarmotstånden sitter inte i boxarna, det får fixa in i härvan (sitter spridarmostånd vid batteriet på turbobilarna mot skärmen)
Så där hade du fel wink

Eller så fixar man högohm spridare i samma storlek så är det bara att montera boxar och köra.


Lastbilsmekaniker
5 278 Inlägg
26 maj 2014
#11
Dr_struts skrev:
volvoqq skrev:
addecarlsson skrev:
Tja! Har tänkt o byta motor i min 940 GL 91:a till en LTT motor från en Volvo 945 LTT 97:a? Är det mycket jobb? och är det svårt o regga om den med den motorn i sånna fall? smile

Jag satte i en sådan motor i en 740 och bytte inget annat på den för reggbesiktningen den du reggar hos kan villa han andra stötdämpare har jag läst några gången men min kollade han aldrig det på. Ända du behöver göra när du skall regga är att du själv skriver ett intyg på att du har tagit den motorn och monterat den i ett packet med styrningasystemet och avgassystem ifrån donatorbilen till din bil. Kostade 1300 kr att regga och väga bilen:).

Ändringen kom 92 och infördes på alla 93 och framåt men eftersom din är en 91 så är det bara att skruva isär:P.

Men turbon har ju låg ohm spridare? böt du kabelhärva eller va det plug and play?

Jag gjorde lätt för mig bytte allt i kabelväg eftersom den hade 2.2 och inte 2.4 system tog inte så lång tid att bygga 10 dagar så var den klar med massa svetsjobb i golvet och bytte innredningen också så:P bara kolla in på projektet en vit 744 ser du allt


klabbarpan
3 041 Inlägg
26 maj 2014
#12
För att förtydliga angående piskan. Det är ett måste med original spridarmotstånd om låg ohm skall användas. Även lmm kabeln får förlängas för att stämma överens.
Allt annat är plug and play mer eller mindre.

Finns otroligt många trådar i ämnet så om du söker hittar du allt du behöver veta.


Slav
1 454 Inlägg
26 maj 2014
#13
Linkan_740 skrev:
Henka_ skrev:
Dr_struts skrev:

Men turbon har ju låg ohm spridare? böt du kabelhärva eller va det plug and play?

Det är ju inte kabelhärvan som styr om du ska köra med låg eller högohms spridare, det är boxarna och dom lär han ju byta i vilket fall. Tankevurpa?

Spridarmotstånden sitter inte i boxarna, det får fixa in i härvan (sitter spridarmostånd vid batteriet på turbobilarna mot skärmen)
Så där hade du fel wink

Eller så fixar man högohm spridare i samma storlek så är det bara att montera boxar och köra.

Jösses, va är de för traktorer volvo egentligen?

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

675 Inlägg
26 maj 2014
#14
Henka_ skrev:
Linkan_740 skrev:
Henka_ skrev:

Det är ju inte kabelhärvan som styr om du ska köra med låg eller högohms spridare, det är boxarna och dom lär han ju byta i vilket fall. Tankevurpa?

Spridarmotstånden sitter inte i boxarna, det får fixa in i härvan (sitter spridarmostånd vid batteriet på turbobilarna mot skärmen)
Så där hade du fel wink

Eller så fixar man högohm spridare i samma storlek så är det bara att montera boxar och köra.

Jösses, va är de för traktorer volvo egentligen?

Vart vill du komma?


Lastbilsmekaniker
5 278 Inlägg
26 maj 2014
#15
Linkan_740 skrev:
Henka_ skrev:
Linkan_740 skrev:

Spridarmotstånden sitter inte i boxarna, det får fixa in i härvan (sitter spridarmostånd vid batteriet på turbobilarna mot skärmen)
Så där hade du fel wink

Eller så fixar man högohm spridare i samma storlek så är det bara att montera boxar och köra.

Jösses, va är de för traktorer volvo egentligen?

Vart vill du komma?

Han kör Saab han förstår inte bättre.


Slav
1 454 Inlägg
28 maj 2014
#16
haha det jag menar är att på ett relativt modernt sprut så trodde jag att det var inbyggt i boxen. Nä bevisligen förstår jag inte bättre eftersom jag åker volvo med.. Onödig kommentar.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

45 Inlägg
29 maj 2014
#17
Ingen som har egen erfarenhet som kan lista upp enkelt i punktform allt som behöver göras? Är sugen på det i min 940 -91 också men blir så rörigt när man försöker läsa sig till det genom massa olika trådar och alla säger olika :p


324 Inlägg
29 maj 2014
#18
Volvolkpg skrev:
Ingen som har egen erfarenhet som kan lista upp enkelt i punktform allt som behöver göras? Är sugen på det i min 940 -91 också men blir så rörigt när man försöker läsa sig till det genom massa olika trådar och alla säger olika :p

Gjorde själv denna operation i brorsans 940 för ett litet tag sen.
Bil: Volvo 940 GL -91. Motor som sattes i: B230FK -96.

Vi började riva ur motorn och skulle dit med den nya, men FK-motorkabelhärvan hade inte samma kontakter som GL'ns, och därmed passade inte härvorna ihop i bilen.

Så vi strippade GL'ns motor-härva och satte dit på FK-motorn. Då fungerade det. Lödde dit spridarmotståndet, förlängde LMM-kabel och bytte till FK-boxarna.



Sök