3149
Sök

850 turbo -95 nyrenoverad - varvar självmant, drar vatten

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
#1
Halloj!

Har renoverat ett B5234T block efter alla konstens regler med nya packningar högt och lågt, ny vattenpump, nya tryckare, rätade ventiler etc etc.

Motorn startar hur fint som helst, inga läckor utvändigt ner på golvet. Stabil tomgång på cirka 900varv. Möjligtvis något "rungande" motorljud, dvs låter lite högre, lite lägre, lite högre, lite lägre.

När motorn fått gå ett par minuter (och tempmätaren står "normalt") ökar varvtalen till stadiga 3000varv/minut. Det ryker nu vitt ur både avgasrör och runt turbon(troligtvis litet läckage mot DP). Bilen drar inte olja men konsumerar vatten i märkbara mängder(expansionskärlet kan bli tomt på någon halvminut). Ser inget vatten på nån kolv (lite lutande motor så kanske ligger i lutningen isåfall?).


Kollade lite felkoder(vet inte om de är färska eller gamla, osäker på hur de raderas?), och de menar på att varvtalsgivaren och motortempgivaren är defekta.

Någon som har några förslag på vad som göras kan? smile Husmorstips eller troliga syndabockar?

En såndär Multitasker
152 Inlägg
26 maj 2014
#2
Top packning
planade du toppen ?

eller isåf vem gjorde det ?

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
#3
Topplockspackningen är ny, och innan den monterades så kollade jag att varken topp eller block var skevt. Det har alltså inte planats och är rakt sånär som på någon tiondels millimeter

En såndär Multitasker
152 Inlägg
26 maj 2014
#4
Skulle faktist tat o planat den ändå ...
men är du säker du har mätt rätt?


nu säger jag bara hur jag skulle gjort o tänkt men jag sklle lämnat in den på en planing samt portjustering...


men det är jag !

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
#5
Lämnade bort toppen till en kille som renoverar toppar, och hans samlade bedömning var att toppen var plan. Borde jag inte kunna hitta vatten i någon cylinder om det är på det viset, och borde inte motorn gå väldigt orent då?

8 249 Inlägg
26 maj 2014
#6
Det är bara att ta ett kompressionsprov för att se om någon kompression läker ut.

Kollades toppen så det inte var några sprickor i den?

Drogs toppen åt på rätt sätt?


Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
#7
I samband med tvättning och ventilarbeten så mig veterligen var det inga sprickor någonstans.

Toppen drog med nya bult, enligt haynes och vadis. Momentnyckel använd och korvis dragna inifrån och ut.

Kan ta ett kompressionsprov imorgon. Eftersom att ventilerna är hela, kan jag isåfall utgå från att toppen är skev/odragen/packningen kass?

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
#8
Kan tillägga att tempvisaren visar "kall motor" när man stängt av en "varmvisande mätare" och vrider på.tändningen igen "/

Hobby Fotograf
650 Inlägg
26 maj 2014
#9
Är det inte vattenkyld turbo? kan det inte läcka någonstans där? eller kan jag ha fel?


Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
#10
Stämmer bra, turbon är vattenkyld. Jag bytte turbon till en som enligt säljaren inte rykt något alls tidigare.

Kan det vara en idé att testa med andra givare/databox?

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
#11
Tilläggsinfo för den som i framtiden må råka ut för liknande problematik:

Spjället jag hade kom från en t5 94 och bilen i fråga är en 95a. Plockade tomgångsspjäll från min 96a och nu har varvproblemet upphört. Om det skiljt något mellan årmodellerna kan jag inte svara på, men antingen det eller så var spjället defekt.

Vattenproblemet kvarstår dock, återkommer med update när jag komptestat (hinns ej med idac tyvärr )

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#12
Komptest gjord, alla cylindrar ungefär samma resultat (diffar någon tiondel)

Märkte däremot en ny grej med vattnet. Skulle tömma ut att kylvatten med hjälp av dräneringsnippeln på baksidan av blocket, men det forsar inte ut vatten på samma sätt som det gör på nippeln i kylaren. Kan det vara så att det blivit en propp av gamla avlagringar någonstans i blocket?

Motorn gick fint igår på tomgång, men när jag idag skulle testa att öka varvtalen till cirka 2000varv/minut så verkar det som att den blev överhettad till slut. Vattnet kom ut genom exoansionskärlets lock. Elfläkten vill inte gå igång (felkod 5-1-4), ifall detta skulle kunna vara en orsak (bilen står i garage på pallbockar)

Kan min teori om en propp någonstans stämma?

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#13
Kan även tillägga att det går långsamt som fasen att fylla på kylvatten och att dränera genom motorns kran


Sök