Bmw e34 525, frågor kring turbobygge

Zhoyz
30 maj 2014 · 6 Inlägg

Hej funderar lite kring bmw e34 525!

Undrar om det är något man ska satsa på!

Vad man behöver till turbo bygge förutom turbo, ic, slangar och grenröret?

Hur mycket man får ut på att bygga turbo?

Och hur mycket man fick ut på att mappa den till e85? smile

Mvh Sebastian

Kennie-e -Maskulinism-Media-
31 maj 2014 · 96 Inlägg

M50 eller M20?

Mina bil filmer: Maskulinism - Media
Nyman1337 Hhehehehhest
31 maj 2014 · 375 Inlägg

Hur långt är ett snöre? Allt beror på vad du väljer för turbo/spridare och så klart vissa andra delar som spelar för att uppnå vilket hästantal du vill ha..
Du kommer behöva byta topplocks packning.
Kan du skruva och bygga saker själv så går det att få ned kostnaden ganska mycket men räkna fortfarande med 30+ tusen. Det är inte direkt och bara slänga på en turbo och tro det ska fungera.

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Zhoyz
31 maj 2014 · 6 Inlägg

Nej vet att det inte är att slänga på en turbo! Man vill ju att motor ska orka det med så man inte kör isönder den! Har inte redigt koll vad man behöver med! För inte gjort det innan!
Vet inte vilken turbo jag ska ha för vet inte hur mycket det kommer att ge ut på att bygga det!

Zhoyz
31 maj 2014 · 6 Inlägg

Kennie-e skrev:
M50 eller M20?

M50 smile

Evildan
31 maj 2014 ·

Zhoyz skrev:
Nej vet att det inte är att slänga på en turbo! Man vill ju att motor ska orka det med så man inte kör isönder den! Har inte redigt koll vad man behöver med! För inte gjort det innan!
Vet inte vilken turbo jag ska ha för vet inte hur mycket det kommer att ge ut på att bygga det!

Ett! Bra! Råd! Är! Att! titta! Runt! På! Andra! Medlemmars! Sidor! Och! Där! Läsa! Vad! Dom! Har! Använt! För! Bitar! Så! Kan! Du! Bilda! Dig! En! Uppfattning! Om! Vad! Som! Krävs/Rekommenderas! För! Att! Bygga! En! Fungerande! BMW! Turbomotor!

(Ett annat tips är att inte använda !!!!! när du skriver, då det kan uppfattas på ett tråkigt vis när någon ställer en fråga och du behandlar svaret på det viset.)

Lycka till med bygget.

Senast redigerat av Evildan (31 maj 2014)

nixon89 klabbarpan
31 maj 2014 · 3 041 Inlägg

M50 säger du, vanos eller icke vanos?

Frågan är vilken effekt siffra du skall köra på/ha som mål. Bygger själv en m50 maskin till min e34 nu.

Kommer köra med icke vanos stakar, vanos kolvar, coopering packning, arp bultar till toppen, siemens deka 875 spridare, e85, EMU master sprut samt en Garret gt37 turbo. Målet är satt på ca 450-480 hk vilket är relativt safe med original saker i m50 motorn.
Men peppar peppar, ingen motor är den andre lik, vissa kanske klarar 6000 mil oöppnad med 500+ medans en annan knappt klarar 20 mil.

Men som skrivits ovan, sök på ämnet samt kolla runt bland bilarna på garaget. Där finns massa användbar info att finna, då detta inte är något nytt samt många har gjort det.

Lycka till.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Zhoyz
1 juni 2014 · 6 Inlägg

Sen vad får man ut på att mappa den till e85!

Det blir bilgare att köra men vad får man ut i effekt på det smile

Och vad kostar det cirka? smile

Zhoyz
1 juni 2014 · 6 Inlägg

nixon89 skrev:
M50 säger du, vanos eller icke vanos?

Frågan är vilken effekt siffra du skall köra på/ha som mål. Bygger själv en m50 maskin till min e34 nu.

Kommer köra med icke vanos stakar, vanos kolvar, coopering packning, arp bultar till toppen, siemens deka 875 spridare, e85, EMU master sprut samt en Garret gt37 turbo. Målet är satt på ca 450-480 hk vilket är relativt safe med original saker i m50 motorn.
Men peppar peppar, ingen motor är den andre lik, vissa kanske klarar 6000 mil oöppnad med 500+ medans en annan knappt klarar 20 mil.

Men som skrivits ovan, sök på ämnet samt kolla runt bland bilarna på garaget. Där finns massa användbar info att finna, då detta inte är något nytt samt många har gjort det.

Lycka till.

Icke vanos

Nyman1337 Hhehehehhest
1 juni 2014 · 375 Inlägg

Zhoyz skrev:
Sen vad får man ut på att mappa den till e85!

Det blir bilgare att köra men vad får man ut i effekt på det smile

Och vad kostar det cirka? smile

Du minskar risken för spikningar och bygger man turbo på en bmw tex så brukar man inte tänka på förbrukningen. Men kör jag lugnt med min bmw turbo som går på E85 så brukar jag ligga runt 1½ liter milen.


Effekt kan ingen människa svara på då du inte vet vad du ska använda för turbo.

Räkna med minst 30 till 60 tusen kronor beroende på vilka komponenter du använder.

Eller menar du att bara byta från bensin till E85 som bilen är just nu? dvs utan turbo så tror nog inte jag att man märker någon större skillnad.

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang