2722
Sök

Vevhusventilation Volvo 940 Turbo

403 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
Hej har problem med min vevhusventilation på min 940 turbo från 97. Röret/slangen som går från oljefällan ner till tråget är helt tätt och behöver bytas. Är det någon som vet var man kan köpa denna plus oljefällan nytt? Hur får man enklast ner tråget? Måste man plocka ner hela framvagnsbalken? Har sökt både här och på Google men inte hittat någon bra beskrivning. Tacksam för svar!

Per

3 860 Inlägg
31 maj 2014

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

403 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
Tack för svaren men hittar inget om vevhusventilation hos någon av dessa eller typ Mekonomen, meca.

3 860 Inlägg
31 maj 2014
Vet inte hur den del du letar efte ser ut...
http://www.cvi-automotive.se/sv/article … vent-turbo

http://www.skruvat.se/Vevhusventilation-P13115.aspx

Så detta kan ju vara fel, sorry isf..
Senast redigerat av spokenratt (31 maj 2014)

Autotech

403 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
Tack igen men tyvärr inte rätt delar. Utan det jag söker är oljefällan som sitter under insuget och slangen under denna som går ner i tråget.

3 860 Inlägg
31 maj 2014
Ahaa... njae, sämre med det som du säger... men här finns ju många 900 kunniga här så någon kan säkrt svara!
Lycka till

Autotech

183 Inlägg
31 maj 2014
Bilia har det. Köpte komplett till min 940 där. Varenda slang och grejs(även den svarta lådan) som behövs för ca 1300 kr utan rabatter.

403 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
Kanon! Trodde inte dom sålde till äldre volvos längre. Får ringa på måndag. Du har inget tips på hur man enklast får ner tråget?

498 Inlägg
31 maj 2014
Du lossar motorn och lyfter upp den en bit smile

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

403 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
De låter ju skit lätt:)!

402 Inlägg
1 juni 2014
finns på närmsta Volvobutik. Lite jobb att byta, som tidigare skrivit så måste man lyfta motorn en bit för att sära en bit på tråget.

10 Inlägg
1 juni 2014
Du kan också hitta en hel del reservdelar från www.skandix.de smile

Eller köp Catch-Can och bli av med problemet.

403 Inlägg
1 juni 2014
Trådstartare
Kanon! Hittade delarna på skandix! Så nu har jag artiklnr på dom. Nån som vet om man kommer åt och byta slangen utan att plocka av framvagnsbalken?  Tänkte om man kan höja upp motorn och vinkla tråget på nåt sätt. Nån som bytt denna slangen?

402 Inlägg
1 juni 2014
GripenT16 skrev:
Kanon! Hittade delarna på skandix! Så nu har jag artiklnr på dom. Nån som vet om man kommer åt och byta slangen utan att plocka av framvagnsbalken?  Tänkte om man kan höja upp motorn och vinkla tråget på nåt sätt. Nån som bytt denna slangen?

Läs igenom svaren du fått!

403 Inlägg
1 juni 2014
Trådstartare
Hedlisch skrev:
GripenT16 skrev:

Har gjort detta men är ute efter nån mer utförlig beskrivning än "lyft upp motorn och lossa tråget". Vill gärna veta va jag ger mig in på innan jag börjar riva isär grejerna.

402 Inlägg
1 juni 2014
GripenT16 skrev:
Hedlisch skrev:
GripenT16 skrev:

Har gjort detta men är ute efter nån mer utförlig beskrivning än "lyft upp motorn och lossa tråget". Vill gärna veta va jag ger mig in på innan jag börjar riva isär grejerna.

Ok.
Du lossar motorfästena och lyfter upp motorn med motorlyft så högt det går/tills lådan tar i tunneln eller att fördelaren tar i torpedväggen.
Sen lägger du dig under och monterar bort dom två undre skruvarna till växellådan för att sedan kunna ta loss den kåpan från motorn för att komma åt alla bultarna till tråget.
när du lossat alla bultar till tråget så viker du ner det så du kan se oljepumpen där den är monterad i blocket. Bredvid pumpen kommer du att se röret du pratar om. Det sitter fast med en typ "krok! som är monterad med ena skruven till oljepumpen. lossa den och montera sedan bort oljefällan under insuget. Du kan nu dra upp det röret där oljefällan satt och sen trycka ner det nya röret och montera "kroken" igen. smile

403 Inlägg
1 juni 2014
Trådstartare
Hedlisch skrev:
GripenT16 skrev:
Hedlisch skrev:

Ok.
Du lossar motorfästena och lyfter upp motorn med motorlyft så högt det går/tills lådan tar i tunneln eller att fördelaren tar i torpedväggen.
Sen lägger du dig under och monterar bort dom två undre skruvarna till växellådan för att sedan kunna ta loss den kåpan från motorn för att komma åt alla bultarna till tråget.
när du lossat alla bultar till tråget så viker du ner det så du kan se oljepumpen där den är monterad i blocket. Bredvid pumpen kommer du att se röret du pratar om. Det sitter fast med en typ "krok! som är monterad med ena skruven till oljepumpen. lossa den och montera sedan bort oljefällan under insuget. Du kan nu dra upp det röret där oljefällan satt och sen trycka ner det nya röret och montera "kroken" igen. smile

Tack så mycket!!! Ska ge mig på det i helgen.

10 Inlägg
2 juni 2014
Hedlisch skrev:
Ok.

Tack för info smile Jag ser också på min vevhusventilation men jag kommer nog att byta ut det med Catch Can. Oljetråg är också i mycket dåligt skick och bör bytas ut.
Men tack för bra beskrivning av jobbet  smile

403 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
Tråden kan stängas.

Sök