Hej har problem med min vevhusventilation på min 940 turbo från 97. Röret/slangen som går från oljefällan ner till tråget är helt tätt och behöver bytas. Är det någon som vet var man kan köpa denna plus oljefällan nytt? Hur får man enklast ner tråget? Måste man plocka ner hela framvagnsbalken? Har sökt både här och på Google men inte hittat någon bra beskrivning. Tacksam för svar!
Kanon! Hittade delarna på skandix! Så nu har jag artiklnr på dom. Nån som vet om man kommer åt och byta slangen utan att plocka av framvagnsbalken? Tänkte om man kan höja upp motorn och vinkla tråget på nåt sätt. Nån som bytt denna slangen?
Kanon! Hittade delarna på skandix! Så nu har jag artiklnr på dom. Nån som vet om man kommer åt och byta slangen utan att plocka av framvagnsbalken? Tänkte om man kan höja upp motorn och vinkla tråget på nåt sätt. Nån som bytt denna slangen?
Kanon! Hittade delarna på skandix! Så nu har jag artiklnr på dom. Nån som vet om man kommer åt och byta slangen utan att plocka av framvagnsbalken? Tänkte om man kan höja upp motorn och vinkla tråget på nåt sätt. Nån som bytt denna slangen?
Läs igenom svaren du fått!
Har gjort detta men är ute efter nån mer utförlig beskrivning än "lyft upp motorn och lossa tråget". Vill gärna veta va jag ger mig in på innan jag börjar riva isär grejerna.
Kanon! Hittade delarna på skandix! Så nu har jag artiklnr på dom. Nån som vet om man kommer åt och byta slangen utan att plocka av framvagnsbalken? Tänkte om man kan höja upp motorn och vinkla tråget på nåt sätt. Nån som bytt denna slangen?
Läs igenom svaren du fått!
Har gjort detta men är ute efter nån mer utförlig beskrivning än "lyft upp motorn och lossa tråget". Vill gärna veta va jag ger mig in på innan jag börjar riva isär grejerna.
Ok. Du lossar motorfästena och lyfter upp motorn med motorlyft så högt det går/tills lådan tar i tunneln eller att fördelaren tar i torpedväggen. Sen lägger du dig under och monterar bort dom två undre skruvarna till växellådan för att sedan kunna ta loss den kåpan från motorn för att komma åt alla bultarna till tråget. när du lossat alla bultar till tråget så viker du ner det så du kan se oljepumpen där den är monterad i blocket. Bredvid pumpen kommer du att se röret du pratar om. Det sitter fast med en typ "krok! som är monterad med ena skruven till oljepumpen. lossa den och montera sedan bort oljefällan under insuget. Du kan nu dra upp det röret där oljefällan satt och sen trycka ner det nya röret och montera "kroken" igen.
Har gjort detta men är ute efter nån mer utförlig beskrivning än "lyft upp motorn och lossa tråget". Vill gärna veta va jag ger mig in på innan jag börjar riva isär grejerna.
Ok. Du lossar motorfästena och lyfter upp motorn med motorlyft så högt det går/tills lådan tar i tunneln eller att fördelaren tar i torpedväggen. Sen lägger du dig under och monterar bort dom två undre skruvarna till växellådan för att sedan kunna ta loss den kåpan från motorn för att komma åt alla bultarna till tråget. när du lossat alla bultar till tråget så viker du ner det så du kan se oljepumpen där den är monterad i blocket. Bredvid pumpen kommer du att se röret du pratar om. Det sitter fast med en typ "krok! som är monterad med ena skruven till oljepumpen. lossa den och montera sedan bort oljefällan under insuget. Du kan nu dra upp det röret där oljefällan satt och sen trycka ner det nya röret och montera "kroken" igen.
Ok. Du lossar motorfästena och lyfter upp motorn med motorlyft så högt det går/tills lådan tar i tunneln eller att fördelaren tar i torpedväggen. Sen lägger du dig under och monterar bort dom två undre skruvarna till växellådan för att sedan kunna ta loss den kåpan från motorn för att komma åt alla bultarna till tråget. när du lossat alla bultar till tråget så viker du ner det så du kan se oljepumpen där den är monterad i blocket. Bredvid pumpen kommer du att se röret du pratar om. Det sitter fast med en typ "krok! som är monterad med ena skruven till oljepumpen. lossa den och montera sedan bort oljefällan under insuget. Du kan nu dra upp det röret där oljefällan satt och sen trycka ner det nya röret och montera "kroken" igen.
Tack för info Jag ser också på min vevhusventilation men jag kommer nog att byta ut det med Catch Can. Oljetråg är också i mycket dåligt skick och bör bytas ut. Men tack för bra beskrivning av jobbet