Då var det dags för lite bakgrunds story då.
Våren 2013 kliade det rejält i fingrarna efter en rolig bil igen.
Setat och åkt en sur gammal audi a6 1.8 ICKE turbo i nästan 6 års tid.
Nämligen sålt iväg roliga bilar 2007 pga att jag fick en liten son.
Satt i dagar och tittade på annonser på alla möjliga bilar, en sak var dock klar.
Det skulle absolut vara en japanare igen.
Var iväg och provkörde återigen en skyline (ägt en förr), s14, evo, Supra, även en impreza gt.
Fastnade inte alls för någon utav dom. imprezan tyckte jag dock var kul att köra men inget direkt drag i den.
Började helt enkelt forska lite om imprezor, då jag ville ha en gc8 kaross om jag nu skulle ha en.
Sprang på lite artiklar om olika sti modeller.
Besvikelsen när man såg att man var tvungen att importera dom. (totalt novis inom import)
Men så en dag kom det ut 2st Sti Type R på blocket. en röd och en vit. Ringde direkt på båda och stämde ett möte för att titta på dom.
Ena var 20 mil ifrån och andra 30 mil ifrån.
Först var det den vita, kan bara säga suck... besvikelsen var total när jag såg den. En totalt sönderkörd bil med så mkt skador. (inget säljaren hade nämt)
Sedan iväg till den röda direkt efter. visst bilen var fin i karossen, men fanns inga kvitton, inga stämplar eller något att bilen ens blivit servad dom senaste 4 åren (tiden i sverige)
Fanns även ett jätte problem till som jag aldrig varit med om. Växellådan var ombyggd. bytt plats på växlarna för att få 1:an närmast sig och 5:an längst ifrån.
Skulle ju slå i fel växel varje gång jag skulle växla.
Besviken åkte jag hem och satte mig vid datorn. Hittade fram till denna sida och började kolla runt.
La upp en tråd med lite frågor om imprezor.
Tog inte så lång tid innan jag fick flera PM från några stycken.
Resultatet vart 3st nya bilar att titta på.
2st Type R och 1 Type RA.
Först ut var en Blå Type R, Nyrenoverad motor, lite rost i skärmkanterna men inget allvarligt. samt lite skrapljud från bromsarna bak. kvitton på det mesta som gjorts. 10900 på mätaren
Sen tittade jag på en till vit Type R, fint skick i karossen men ingen dokumentation eller kvitton, 13800 på mätaren
Skulle även titta på en Type RA men den vart såld innan jag hann åka och kolla.
Velade i flera dagar om hur jag skulle göra. Flera telefon samtal blev det kan jag lova.
Men beslutet vart att jag åkte åter igen ner 10 mil till den blåa Type R jag hade kikat på.
Efter att ha kommit överrens om priset så gjordes en banköverföring samt pappren skrevs.
Så den 20 maj 2013 vart jag ägare till en Blå Impreza Sti Type R.
Bild precis efter att jag köpt den.
Tok nöjd med inköpet så var det bara att cruisa motorvägen upp till farsan för att hämta grabben. (farsgubben fick vara barnvakt)
Fick enbart lyssna på motorsången för stereon funkade inte. (klagade inte)
Efter färden hem från farsgubben så var jag helt enkelt tvungen o ta en bild på en mkt nöjd son.
Dagen efter så slet jag iaf ur stereon för att se fall jag kunde få den att starta. mycket riktigt fick jag igång den, dock med 1 problem cdspelaren hackade helatiden.
Men ja det är orginalstereon (har förövrigt kvar den)
Beställdes hem en ny stereo för såhär kan man ju inte ha det.
Som även monterades samma dag.
Ett tag efter detta så började det krypa sig närmare Realcars träff här i katrineholm.
La en beställning på lite bilvårds produkter för att snygga till Subban, tyckte att lacken var något matt på vissa ställen.
Efter att ha Tvättat, rubbat, polerat samt vaxat kördes den ut ur garaget såhär.
Kan även påpeka att den föregående bilden är tagen 03:30, 6 timmar innan bilen skulle stå på Realcar.
Men dagen efter står subban på plats för utställningen. En mkt nöjd ägare men också väldigt trött. Var bara att hälla i sig energidryck för att orka med.
Minns ni att jag skrev att något skrapade från bakbromsarna?
Nya belägg beställdes och monterades. UTAN att det försvann. Bästa steg vart då att sätta upp skivorna i svarven.
Även detta utan resultat.
Så ända valet vart att beställa nya skivor då, sagt och gjorts så las en beställning.
4 dagar efter kommer det ett fint paket från england.
Döm om min förvåning när ljudet är 100ggr värre. Sliter isär bromsarna bak och börjar inspektera.
Visar sig att bromssköldarna av något anledning har böjt sig mot skivorna och det är dom som tar i.
Panik lösningen vart slägga :S men las även en beställning på 2 nya bromssköldar som monterades 1 vecka efter detta.
Hände faktiskt inte så mkt mera år 2013, vart några träffar på olika ställen häromkring.
Bland annat sista MoM träffen.
Liten bild från det. kompisens bil brevid.
Sedan ställdes bilen in i garaget och ställdes även av den 25 oktober.
Dagen efter köptes denna skräckhäck för att jag ska kunna ta mig någonstans.
5000kr besiktad o skattad var den helt klart värd.
Nu under vintern så renoverade jag mina coilovers. projekttråden om detta kan ni finna här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288681
Våren 2013 kliade det rejält i fingrarna efter en rolig bil igen.
Setat och åkt en sur gammal audi a6 1.8 ICKE turbo i nästan 6 års tid.
Nämligen sålt iväg roliga bilar 2007 pga att jag fick en liten son.
Satt i dagar och tittade på annonser på alla möjliga bilar, en sak var dock klar.
Det skulle absolut vara en japanare igen.
Var iväg och provkörde återigen en skyline (ägt en förr), s14, evo, Supra, även en impreza gt.
Fastnade inte alls för någon utav dom. imprezan tyckte jag dock var kul att köra men inget direkt drag i den.
Började helt enkelt forska lite om imprezor, då jag ville ha en gc8 kaross om jag nu skulle ha en.
Sprang på lite artiklar om olika sti modeller.
Besvikelsen när man såg att man var tvungen att importera dom. (totalt novis inom import)
Men så en dag kom det ut 2st Sti Type R på blocket. en röd och en vit. Ringde direkt på båda och stämde ett möte för att titta på dom.
Ena var 20 mil ifrån och andra 30 mil ifrån.
Först var det den vita, kan bara säga suck... besvikelsen var total när jag såg den. En totalt sönderkörd bil med så mkt skador. (inget säljaren hade nämt)
Sedan iväg till den röda direkt efter. visst bilen var fin i karossen, men fanns inga kvitton, inga stämplar eller något att bilen ens blivit servad dom senaste 4 åren (tiden i sverige)
Fanns även ett jätte problem till som jag aldrig varit med om. Växellådan var ombyggd. bytt plats på växlarna för att få 1:an närmast sig och 5:an längst ifrån.
Skulle ju slå i fel växel varje gång jag skulle växla.
Besviken åkte jag hem och satte mig vid datorn. Hittade fram till denna sida och började kolla runt.
La upp en tråd med lite frågor om imprezor.
Tog inte så lång tid innan jag fick flera PM från några stycken.
Resultatet vart 3st nya bilar att titta på.
2st Type R och 1 Type RA.
Först ut var en Blå Type R, Nyrenoverad motor, lite rost i skärmkanterna men inget allvarligt. samt lite skrapljud från bromsarna bak. kvitton på det mesta som gjorts. 10900 på mätaren
Sen tittade jag på en till vit Type R, fint skick i karossen men ingen dokumentation eller kvitton, 13800 på mätaren
Skulle även titta på en Type RA men den vart såld innan jag hann åka och kolla.
Velade i flera dagar om hur jag skulle göra. Flera telefon samtal blev det kan jag lova.
Men beslutet vart att jag åkte åter igen ner 10 mil till den blåa Type R jag hade kikat på.
Efter att ha kommit överrens om priset så gjordes en banköverföring samt pappren skrevs.
Så den 20 maj 2013 vart jag ägare till en Blå Impreza Sti Type R.
Bild precis efter att jag köpt den.
Tok nöjd med inköpet så var det bara att cruisa motorvägen upp till farsan för att hämta grabben. (farsgubben fick vara barnvakt)
Fick enbart lyssna på motorsången för stereon funkade inte. (klagade inte)
Efter färden hem från farsgubben så var jag helt enkelt tvungen o ta en bild på en mkt nöjd son.
Dagen efter så slet jag iaf ur stereon för att se fall jag kunde få den att starta. mycket riktigt fick jag igång den, dock med 1 problem cdspelaren hackade helatiden.
Men ja det är orginalstereon (har förövrigt kvar den)
Beställdes hem en ny stereo för såhär kan man ju inte ha det.
Som även monterades samma dag.
Ett tag efter detta så började det krypa sig närmare Realcars träff här i katrineholm.
La en beställning på lite bilvårds produkter för att snygga till Subban, tyckte att lacken var något matt på vissa ställen.
Efter att ha Tvättat, rubbat, polerat samt vaxat kördes den ut ur garaget såhär.
Kan även påpeka att den föregående bilden är tagen 03:30, 6 timmar innan bilen skulle stå på Realcar.
Men dagen efter står subban på plats för utställningen. En mkt nöjd ägare men också väldigt trött. Var bara att hälla i sig energidryck för att orka med.
Minns ni att jag skrev att något skrapade från bakbromsarna?
Nya belägg beställdes och monterades. UTAN att det försvann. Bästa steg vart då att sätta upp skivorna i svarven.
Även detta utan resultat.
Så ända valet vart att beställa nya skivor då, sagt och gjorts så las en beställning.
4 dagar efter kommer det ett fint paket från england.
Döm om min förvåning när ljudet är 100ggr värre. Sliter isär bromsarna bak och börjar inspektera.
Visar sig att bromssköldarna av något anledning har böjt sig mot skivorna och det är dom som tar i.
Panik lösningen vart slägga :S men las även en beställning på 2 nya bromssköldar som monterades 1 vecka efter detta.
Hände faktiskt inte så mkt mera år 2013, vart några träffar på olika ställen häromkring.
Bland annat sista MoM träffen.
Liten bild från det. kompisens bil brevid.
Sedan ställdes bilen in i garaget och ställdes även av den 25 oktober.
Dagen efter köptes denna skräckhäck för att jag ska kunna ta mig någonstans.
5000kr besiktad o skattad var den helt klart värd.
Nu under vintern så renoverade jag mina coilovers. projekttråden om detta kan ni finna här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288681
0
0
0
0