3533
Sök

Köpråd Evo 9 eller Mazda mps 3

11 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
#1
Tja, som tråden säger så behöver jag lite köpråd.

Börjar tröttna på min S4: B7, drar onödigt mycket soppa och inte så grym effekt på den heller då den väger en del.

Så ja börjar bli sugen på lite turbo bilar, polare köpte en mazda 3 mps, går sjukt bra dem bilarna, men jag är även sugen på evo 9, då ja älskar 4-hjulsdrift.

Är väldigt osäker på vad jag vill ha, skulle uppskatta att få lite tips osv.

Evo 9:an skulle ja även kunna tänka mig högerstyrd, beror på hur mycket $$ jag kommer ha.

Grabbarna grus som ja hänger med älskar tyska motorer och påstår att evo 9 är mycket meck, stämmer det?

All sorts råd/tips uppskattas !!
Senast redigerat av Younes_ (4 juni 2014)

1 948 Inlägg
4 juni 2014
#2
klart det blir mycket meck på en bil med 2 liters 4a och sen plockar man ut 400hk... evos är dessutom riktigt kassa på att stå emot saltet... ingen vidare bekväm bil heller...

Så det beror väl egentligen mest på hur du ska bruka den. Året runt? mazda!

31 Inlägg
4 juni 2014
#3
Har kört min evo 8 i två år nu, året runt. Inte mer mek än med V40:in jag hade innan.
Lite tätare serviceintervaller bara. Har kört nära 3000mil och är nu uppe och sniffar på 13500mil.

Innan jag köpte den var den bruksbil i Norrland och kom, innan jag köpte den, ner till Stockholm där den blev brukad en sommar. Rosten har inte ökat så drastiskt som jag trodde. Det är ju allmänt känt att dom dragit in på rostskydd. Men allt är inom "normala mängder".

Bekväm och bekväm.. Nej, det är ingen Rolls! Men jag, frugan och 2årig son åker utan klagomål. Men vem köper en (Någon) Evo pga åkkomforten?

I övrigt är Evos ganska högljudda. Viner, klunkar och har sig om chassi och drivlina. Men det dämpar man bra med valfri dämpmatta.

Min åsikt:
Jag skulle hellre ta en nia än en Mazda 3, oavsett bokstavskombination smile
Man lär sig att tänka "leenden per mil" istället för "liter per mil" smile

PMa om du vill få en fingervisning vad min åtta kostar att ha i drift. Det är nog där det skiljer som mest mellan dom bilar du kollat in!


11 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
#4
Tack för era tips och råd grabbar uppskattas verkligen.

Jag kommer förmodligen använda bilen dagligen och comfort är inte prio ett.
Vill ha sport känsla och en rolig bil.

Fortsätt ge tips!! Uppskattas verkligen beslutsångest!!
Senast redigerat av Younes_ (4 juni 2014)

61 Inlägg
5 juni 2014
#5
Du kan ju glömma Mps om du inte vill ha en bil som drar onödigt mycket soppa.

Den slukar vill jag lova.

15 Inlägg
5 juni 2014
#6
hur vet du det, har du haft någon?
har haft en 6mps 2007 & en 3mps 2010 och ingen av dom 2 var jättetörstig som det låter på dig, körde min 3a på 0,75 på lite längre tur. 6an drog 0,8 på liknande tur (resa på 30mil). annars drog dom runt 0,95 vid vanlig körning.

Brinnut skrev:
Du kan ju glömma Mps om du inte vill ha en bil som drar onödigt mycket soppa.

Den slukar vill jag lova.
Senast redigerat av larsan1989 (5 juni 2014)

61 Inlägg
5 juni 2014
#7
larsan1989 skrev:
hur vet du det, har du haft någon?
har haft en 6mps 2007 & en 3mps 2010 och ingen av dom 2 var jättetörstig som det låter på dig, körde min 3a på 0,75 på lite längre tur. 6an drog 0,8 på liknande tur (resa på 30mil). annars drog dom runt 0,95 vid vanlig körning.

Brinnut skrev:
Du kan ju glömma Mps om du inte vill ha en bil som drar onödigt mycket soppa.

Den slukar vill jag lova.


Känner 2 som haft mps. En 6a och en 3a
Han med 3an kom 15 mil på full tank på en halvbusig kväll. + full tank med olja i motorn.
Han med 6an sålde efter ~2 månader pga den var så sjukt törstig.


Så jag skulle då aldrig rekommendera en mps.

28 Inlägg
5 juni 2014
#8
Haha, du köper ingen Evo för att spara soppa.... Och köp en rättstyrd!


42 Inlägg
5 juni 2014
#9
Jag har ägt en mazda 6 mps med "steg 1" och den drog väl 1-1,3 L/Mil vid normal körning. När jag har åkt mellan Gävle och Stockholm har den dragit 0,8L/Mil i 110Km/h.

Klart att den drar mycket soppa när du står på men några 15 mil på full tank en halvbusig kväll finns inte på världskartan och då hade jag ändå en sexa (fyrhjulsdrift och tyngre).

Mazda MPS har ett fenomenalt forum med en väldigt kunnig MOD (Speedrebirth).

Ställ gärna frågor i PM om det är nåt du vill veta.


11 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
#10
Ja vet att mps är mycket snålare än den bilen ja äger idag.

Om ja kör lugnt med s4an kommer ja 30-35mil.

Så länge evo inte drar mer soppa än s4an.

Men va är skillnaden på höger o vänster styrd egentligen när de gäller evo ? Förutom förarsidan så klart?

42 Inlägg
5 juni 2014
#11
Younes_ skrev:
Ja vet att mps är mycket snålare än den bilen ja äger idag.

Om ja kör lugnt med s4an kommer ja 30-35mil.

Så länge evo inte drar mer soppa än s4an.

Men va är skillnaden på höger o vänster styrd egentligen när de gäller evo ? Förutom förarsidan så klart?

Svårare att sälja, oftast sämre andrahandsvärde i sverige. Jobbigare att göra omkörningar (vilket du kommer göra i massor med dessa bilar).


11 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
#12
Jarå, men dem e sjukt mkt billigare när de e höger styrda, och när jag frågat dem som kör högerstyrt tycker dem inte att det är så jobbigt, bara första 1-2 dagarna .

1 861 Inlägg
6 juni 2014
#13
Younes_ skrev:
Jarå, men dem e sjukt mkt billigare när de e höger styrda, och när jag frågat dem som kör högerstyrt tycker dem inte att det är så jobbigt, bara första 1-2 dagarna .

Fast tänk på att du inte har samma möjlighet att kika förbi bilarna innan omkörning du har ju liksom en stol mellan dig och mitten på vägen där du vill se... big_smile För övrigt så är inte jag mycket fan av någon av dom men en evo är ju iaf helårsbil och känns mycket mer allsidig än en mazda... ^^

Högerstyrt är för övrigt soft som fan (kör tidningar cool) tog mig sådär ca 2 mil att vänja mig sen så började jag tänka på att skaffa högerstyrt... ^^ Men det stannade när man tänkte mer praktiskt! Skulle kunnat ha rhd om det inte fanns annan att tillgå! smile


11 Inlägg
7 juni 2014
Trådstartare
#14
Sant sant. Får se hur de blir nu. Har kört Mazda 3mps nu stock.
Går sjukt bra, den piska på min Audi s4 b7 automat på rullande start.

Måste sätta mig med någon som har evo och se trycket på den.
Fan har tröttnat på min s4a snuten e på mig nonstop så jävla irriterande. Blir stämplad kriminell med en s4 ute i förorterna.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
7 juni 2014
#15
Brinnut skrev:
larsan1989 skrev:
hur vet du det, har du haft någon?
har haft en 6mps 2007 & en 3mps 2010 och ingen av dom 2 var jättetörstig som det låter på dig, körde min 3a på 0,75 på lite längre tur. 6an drog 0,8 på liknande tur (resa på 30mil). annars drog dom runt 0,95 vid vanlig körning.

Brinnut skrev:
Du kan ju glömma Mps om du inte vill ha en bil som drar onödigt mycket soppa.

Den slukar vill jag lova.


Känner 2 som haft mps. En 6a och en 3a
Han med 3an kom 15 mil på full tank på en halvbusig kväll. + full tank med olja i motorn.
Han med 6an sålde efter ~2 månader pga den var så sjukt törstig.


Så jag skulle då aldrig rekommendera en mps.

Låter snarare som att han med 3:an hade hål i bränsletanken.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

66 Inlägg
18 juni 2014
#16
Younes_ skrev:
Så ja börjar bli sugen på lite turbo bilar, polare köpte en mazda 3 mps, går sjukt bra dem bilarna, men jag är även sugen på evo 9, då ja älskar 4-hjulsdrift.

Tjenare! Såg att du reggade dig på mps forumet! smile Det är bara att skriva om du har några frågor!
Ser att du bor i stockholm, var mer exakt? Om du så kan du hänga med på en åktur i min 6a, du gillade ju AWD wink Vi är ganska många med mps i stockholmsområdet som går ihop och hjälper varann. I helgen var vi 3st som ställde upp i tävlingen i kungens kurva!

Med lite modifikationer så kan mps'en gå riktigt bra! Jag ligger just nu på ca 290awhp (350-360 motorhästar) med orginalturbon och en hel del mods. Finns en annan 6a som blev bänkad hos JRM igår. 345awhp blev det med ett steg större turbo (Garrett GTX2867), det är 430 motorhästar med orginalmotorn smile

Jag kör med 25% E85 i tanken vilket ökar förbrukningen. Men jag ligger på ca 0,95 på motorvägen. Hade hamnat på 0,8 om jag var mappad för 98 oktan. Kommer ca 40 mil på full tank. Hade klarat 50 med 98 oktan.

6an är extremt skön att köra och ser riktigt bra ut i inredningen vilket evon verkligen inte gör (puke) tongue

Om du bestämmer dig för MPS 3an så skulle jag rekommendera generation 2 (2010+). De är grymt snygga och har bättre kolvar och tydligen något längre växlar!

Här är min 6an från helgens tävling:
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128953/128953-a906b1dba6f1cbcc93fcae72fb68293e_large.jpg


11 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
#17
Hört mycket gott om dig Speed!!
haha yes reggade mig där, så man kan fråga specifikt när det gäller mazda!!

Grymt snygg 6mps du har där!

Jag missade den helgen, då ja jobba, hade vart kul o se mps crew kötta !

Besserwisser
263 Inlägg
18 juni 2014
#18
Jag har haft en 3:a med 3" avgassystem och öppet sportluftfilter, i övrigt orginal. Körde jag snålt kunde jag komma ner på 0,7 l/mil (enligt tanken, inte färddatorn) men snittade runt 0,8 l/mil.

Mer bränslesnåla hästkrafter hittar du nog inte...


11 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
#19
Nä de förstår jag. Jag tänkte mig 1l/milen vid lugn körning.

Det ja kör just nu är 1,5-2liter.
Lite jobbigt när ja måste tanka för 4000-5000sek varje månad utan mkt buskörning

66 Inlägg
19 juni 2014
#20
Younes_ skrev:
Hört mycket gott om dig Speed!!
haha yes reggade mig där, så man kan fråga specifikt när det gäller mazda!!

Grymt snygg 6mps du har där!

Jag missade den helgen, då ja jobba, hade vart kul o se mps crew kötta !

Tackar tackar big_smile
Lördag den 28e borde jag vara ute vid kungens kurva ifall du har tid o komma förbi smile
I sommar blir det större turbo för mig, en som klarar 600 ^^

Siqqe skrev:
Jag har haft en 3:a med 3" avgassystem och öppet sportluftfilter, i övrigt orginal. Körde jag snålt kunde jag komma ner på 0,7 l/mil (enligt tanken, inte färddatorn) men snittade runt 0,8 l/mil.

Mer bränslesnåla hästkrafter hittar du nog inte...

Och då hade du kunnat köra ännu snålare om den var mappad med Versatune eller Accessport smile
Det är riktigt mycket bil för pengarna nu när de gått under 100k i pris



Sök