Jag har haft problem med mitt slutsteg. Har varit svårt att komma fram till vad problemet varit. Men den har gått i Protecion på grund av att vid motorstart eller snabb omstart. Så faller strömen plötsligt och den går i protection. Hur ska man nu lösa detta då?
De har inte o göra med batteriet osv. Utan de har med slutsteget o göra. Hur den är gjord. Jag ville inte ha ett nytt då jag är nöjd med denna. Så vi fick lösa problemet.
En delay på några sec så den inte hinner regristrera fallet skulle lösa allt.
En besök till Electro Kit i Malmö löste allt
Ett relä kit som gör så att man kan ställa in en fördröjning fanns hos dom. Dena va dock på 10 sec och uppåt.
med hjälp av en anställd visade han oss vilken kondensator vi behövde bytta. För att istället kuna ändra mellan ca 1-5 sec. Helt perfekt
Nu behövde vi bara ett kitt för att få ner strömen till 5v. då reläet gick på det. Allt fixade dom snabbt och för strax över en hundring
Så väl hemma hos föräldrarna började jobbet.
Här har vi omvandlaren som ser till att de bara kommer igenom 5v
Lödandet fortsate.
Sen skulle allt testas.
Med hjälp av ett 9v batteri o mätinstrument kunde vi testa om allt funka och ställa in fördröjningen
Sen montering
Här är slutet. Monterat o på plats
(bakom handsfacket)
Detta tog en ca 3 timmar i en långsam o försiktig takt
Mycket testande för o va säkra på att allt skulle bli rätt
Nu ska jag försöka förklara hur vi koppla det.
Togg 12v från remote sladen in i omvandlaren. 5v från den går in i Fördröjaren. För att driva den (timern/tillslag osv).
I fördröjaren går en 12v sladd till från remoten in och en ut till slutsteget. Med timern väljer man hur länge de ska ta från och med att strömen kommer fram till fördröjaren, hur lång tid de ska ta tills den släpper det vidare till slutsteget. Man hör ett litet klick när den slår till och strömen kan"passera" till slutsteget.
När man stänger av hör man ett omedelbart klick att strömen stängs av.
Hoppas allt går att förstå
Några frågor så är de bara o fråga. Garanterar inte att jag kan ge ett bra svar ^^
Mycket nöjd med dagens projekt. Och slutsteget funkar helt perfekt. Fördröjningen märks inte ens. Då de en då tar tid innan sterion är helt igång o musiken kan pumpa