3997
Sök

AC:n lägger av efter en stund v70n -01

167 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
Har en v70n -01

Tycker AC på bilen har funkat kanon tills jag skulle köra 60mil. Efter en timme så lägger AC:n av och det blir så jäkla varmt så jag stänger av AC:n. Av en slump utan att tänka mig för så slår jag på AC:n igen under färden. Till min förvåning så fungerar AC:n igen!? Men den lägger av igen efter 1-2min. Sen fick jag inte igång den igen.
Fläkten sprutar ut luft hela tiden. Men kylan försvinner så man nästan kokar.
Stannar för att ta lite dricka och ska sträcka på mig. Sätter mig igen så funkar ac:n i ca 5-7min.
Stannar ännu en gång i ca 40min. Testar ac:n igen och då funkar den hela vägen fram. Sista biten var på en timme.

Funderar på att lämna in bilen. Men började fundera på om man kan kolla efter vissa fel först innan man skickar in den till Volvo?

En polare pratade om det kunde vara fläkten i ECC modulen som krånglar eller kondensorn som håller på och dör
Han hissade upp bilen för att kolla om det var så. Men han hittade inte vart den satt.
Min fråga är det verkligen ECC modulen eller kondensorn som krånglar? Hur kollar upp detta? Litade inte så mycket på polaren rollbig_smile

313 Inlägg
9 juni 2014
Tycker det låter som kompressorn behöver shimsas, har samma fel på min. Kan funka hur bra som helst sen drar jag en fullgasrepa där AC:n automatiskt stängs av och sen slås den inte på igen, så får undvika att köra om.

4 467 Inlägg
9 juni 2014
tro inte på vad din"Polare" säger,är allt en schimsning som gäller

167 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
Har försökt kolla hur man gör en shimsning på min bil. Men hittar bara på massa volvo 850 och 940.
Finns det någon tråd som visar hur man gör det på en v70n? Det verkar inte så svårt på dom äldre modellerna. Så hoppas det är lätt på min bil också.

16 Inlägg
9 juni 2014
AC-kompressorn är ett bekymmer på dom bilarna. Dom tappar magnetism.
Schimsning brukar hjälpa. Annars är det byte som gäller.

167 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
Gick nu ut till bilen för att se vart den sitter. Den satt jäkligt trångt till.
Som jag fattar behöver jag ta bort höger hjul, sedan ta bort hjulhuspanelen. Sen ser man kompressorn där
Behöver man byta drivremmen när man ändå pular där?

Till den viktigaste frågan. Vart får man tag på shims? Går dom att köpa på Volvo/mekonomen, vad heter dom där?

Byter man hela kompressorn om det inte hjälper?

4 822 Inlägg
9 juni 2014
eftersom du ska ha mindre avstånd så tar du bort shims så det är inget du behöver köpa.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
9 juni 2014
finns 2saker det kan vara..eftersom det tar så lång tid innan den dör blir det bara magnetkopplingen som strular.

går lätt att mäta om det är problemet.
avståndet blir förstort pga slitage

annars är det dåligt med gas men då brukar den slå av och på konstant hela tiden.
fortsätt inte att köra med ac förens du har åtgärdat problemet då det sliter otroligt mycket på magnetkopplingen när den inte greppar som den ska

Kör fort så hinner inget hända...

167 Inlägg
10 juni 2014
Trådstartare
Köpte ni en digital skjutmått för att mäta shimsen/shimset för att veta hur många mm som ska bort?

4 822 Inlägg
10 juni 2014
först får du mäta avståndet i magnetkopplingen med bladmått sen får du dra av det avståndet som det ska var för att få fram hur mycket som ska bort.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

757 Inlägg
11 juni 2014
har samma problem på min s70. kan man inte bara stummontera skiten just nu. är grisvarmt ändå tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
11 juni 2014
robzter skrev:
har samma problem på min s70. kan man inte bara stummontera skiten just nu. är grisvarmt ändå tongue

klart du kan.. kanonbra ide framför allt när trycket blir förhögt i systemet och den inte kan stänga av..verkar som en utmärkt ide och ett bra sätt att göra en Ac permanent off när skiten smäller smile

Kör fort så hinner inget hända...

757 Inlägg
11 juni 2014
ja det är ju bara att täta och fylla på igen wink

Sök