3456
Sök

Funderar på att sätta i turbo i min volvo 360, hur mycket jobb är det?

7 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
#1
Jag har turboaggregat, 531 topp samt intercooler. Frågan är om det bara är att stoppa i det och köra? eller är det mycket jobb runt för att få den att gå?

Forummoderator
26 361 Inlägg
13 juni 2014
#2
Grenrör då?
Och en turbo behöver väl kylning? Slangar och kopplingar till detta?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
#3
Glömde skriva att jag har slangar, rör och grenrör. Jag har det mesta, har väl kanske inte allt tror jag.

Forummoderator
26 361 Inlägg
14 juni 2014
#4
calle1976 skrev:
Glömde skriva att jag har slangar, rör och grenrör. Jag har det mesta, har väl kanske inte allt tror jag.

Dock är det ju bara att glömma att besiktiga med detta..om du får ihop det..men det antar jag att du vet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 Inlägg
14 juni 2014
Trådstartare
#5
De gillar inte det så mycket va?

Forummoderator
26 361 Inlägg
14 juni 2014
#6
calle1976 skrev:
De gillar inte det så mycket va?

Inte när det är turbokonverterat, nej.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 861 Inlägg
14 juni 2014
#7
Mack skrev:
calle1976 skrev:
De gillar inte det så mycket va?

Inte när det är turbokonverterat, nej.

Beror på om han får tag på en komplett turbo motor så kan det ju funka att bessa som ombyggt! smile


49 Inlägg
14 juni 2014
#8
Finns ett forum för Volvo 340/360 nördar. Är själv medlem där wink heter 300power. Där får du all hjälp du vill ha samt finns instruktioner hur du enklast turbokonverterar samt vad du bör tänka på smile


Forummoderator
26 361 Inlägg
14 juni 2014
#9
Dr_struts skrev:
Mack skrev:
calle1976 skrev:
De gillar inte det så mycket va?

Inte när det är turbokonverterat, nej.

Beror på om han får tag på en komplett turbo motor så kan det ju funka att bessa som ombyggt! smile

Jajo, men då är det ju en annan sak, om man tar en komplett motor och allt.
Men att bara "slänga på" en turbo..det är det som är mindre ok hos Bp.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 861 Inlägg
14 juni 2014
#10
Nope det går dock att regga turbo konverterat om man samtidigt byter till e85! Om dom inte stängt det nu... tongue


Forummoderator
26 361 Inlägg
14 juni 2014
#11
Dr_struts skrev:
Nope det går dock att regga turbo konverterat om man samtidigt byter till e85! Om dom inte stängt det nu... tongue

Har för mig det försvann..men ska inte svära på det.
Du vet säkert mer om det än mig så, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 861 Inlägg
14 juni 2014
#12
Mack skrev:
Dr_struts skrev:
Nope det går dock att regga turbo konverterat om man samtidigt byter till e85! Om dom inte stängt det nu... tongue

Har för mig det försvann..men ska inte svära på det.
Du vet säkert mer om det än mig så, hehe.

Möjligt att dom täppt igen det men har för mig det fortfarande går!

Men ah enklast vore och få tag på en lätt trycks turbo och plocka allt från då har man det lagligt! smile


7 Inlägg
22 juni 2014
Trådstartare
#13
Men alltså jag ska inte bara slänga dit något, det sitter redan en b200 motor original i den som även användes i 240in som senare utvecklades till b230 som satt 240, 740 och 940.

Forummoderator
26 361 Inlägg
22 juni 2014
#14
calle1976 skrev:
Men alltså jag ska inte bara slänga dit något, det sitter redan en b200 motor original i den som även användes i 240in som senare utvecklades till b230 som satt 240, 740 och 940.

Vill du ha det besiktningsbart eller inte?
Dessutom är det ju inte bara att slänga på en turbo, skruva upp laddtrycket och se glad ut.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

71 Inlägg
22 juni 2014
#15
https://www.youtube.com/watch?v=vUKgKtMXec8

Kolla samtliga tre delar och bedöm själv innan du hoppar in i något utan att se dig för.

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
22 juni 2014
#16
bara attt köra på..  polarn har haft 2st med turbo nuvarande
är en B230Fk  16v topp kl-racing insug annat grenrör och en stor snurra annat sprut.


provkörde hans bil när han hade en moderat B230Fk med 16v och en realtivt liten turbo och orginal sprut och e85 var då bromsad 270hk på bakhjulen. gick väldigt bra  gött att kliva ut på motorvägen och bilen drar lika bra från 100-varvstoppet på 5:an

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=8166.0

Kör fort så hinner inget hända...

7 Inlägg
22 juni 2014
Trådstartare
#17
Growe tack för svaret, vad säger besiktningen om det? den egentliga frågan var ju om det var mycket jobb att få igenom den på besiktningen och få den och gå

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
22 juni 2014
#18
bes vad är det för något?  ;-)


det går så klart inte..   men köp en  85:a för den är skattebefriad och byt maskin varannat år svårare än så är det ej smile

Kör fort så hinner inget hända...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
22 juni 2014
#19
Growe skrev:
bes vad är det för något?  ;-)


det går så klart inte..   men köp en  85:a för den är skattebefriad och byt maskin varannat år svårare än så är det ej smile

Blir lite jobbigt att förklara för försäkringsbolaget om nånting händer...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
22 juni 2014
#20
henke_99 skrev:
Growe skrev:
bes vad är det för något?  ;-)


det går så klart inte..   men köp en  85:a för den är skattebefriad och byt maskin varannat år svårare än så är det ej smile

Blir lite jobbigt att förklara för försäkringsbolaget om nånting händer...

varför skulle det vara det för?

en registereringsbes måste ske 1månad efter en ändring gjorts.

vem fan vet när ändringen är gjord... du kan ha monterat turbon igår eller för 10år sen..
men vem vet exakt när?!
förutom ägaren själv som så klart inte är så korkad och säger att dom kört så där i flera år

och skulle man nu säga det så får man skylla sig själv smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök