Har länge tänkt göra en projekt tråd men aldrig blivit av, men nu när bilen "typ" är klar (blir aldrig klar) så är de ju ändå kul å visa upp de man byggt under ett par år.
Det hela började med att jag inhandlade en tom evo 1 kaross av kompisen youask med ett wide arch breddningskit (breddningskittet var griffins men de köptes oxå in)
Så de som fanns kvar i karossen rensades bort och påbörjades att konvertera om till vänsterstyrt
Donator bil till vänster och Evon till höger.
Å så tog vi in donator bilen och kapade hejvilt med tigerjukken
Sen började det kapas ur torped plåt och allt som behövs för att få ihop det til vänsterstyrt, men där nånstans glömdes kameran bort så de finns inga bilder på det förutom lite före och efter bilder.
Test montering av ratt och pedaler
Kapade ur reservhjulsbaljan
Byggnation av ny frontram
El AEM <3
Motorn i.. mer el
SEn kom kompisen å tyckte att vi skulle köra mantorp Action meet 2012.. 7 dagar kvar, ingen el var istortsett inkopplad.. de fanns ingen bakvagn på min bil.. den va inte mappad osv osv massor att göra.. på toppen av det skulle kompisens motor ihop till hans s2a och även den mappas (min oxå)
så vi jobbade en skvätt och lyckades båda komma till mantorp, de året van jag nog årets fulaste bil.. men va gör de jag fick ju köra och tog då oxå pb på 10.26@402m
en halvtaskig bild när den är hyffsat komplett
Både min och kompisens s2a hyffsat raceready inför mantorp
Året avslutades på mantorp med en buckla
Sen börjades byggnationen om och förfinas då allt bara var ihopkastat å såg crap ut
Började wrappa bilen i kolfiber.. de verkade ju häftigt..?
Byggde nytt grenrör med frontmonterad turbo
Montering av bur
Grabben ville oxå va med och svetsa så de e klart han fick göra det
ibörjan som amatör tigsvetsare
Byggde ett sprängskydd till svänghjulet, man vet ju aldrig..
Inpassning av vattenintercooler
Sen hade jag ju ingen bakvagn heller så då tillverkade jag en egen bakvagn från lite inspirationer runt om i världen.
När de va klart kunde bilen flyttas så då passade jag på att rulla ut den och tvätta av allt garagedamm
Kofongaren färdig wrappad där och återmonterad
Sen drog vi iväg till årets första event för mig Malmby raceway i strängnäs
första repan ut 9,70
https://www.youtube.com/watch?v=e4fEMmRq7aoBilen är där bromsad till 690whp hos Witune med en hx55a
Vart en lugn period och sedan vart de körning på action meet och där satte vi årets pb
1,35@60fot
9,48@402m
Ingen film på den repan men repan innan så gick bilen såhär
https://www.youtube.com/watch?v=_v3nSeT8QgsBilen bromsades om efter detta hos witune med Mettis tilläggs sprut för lite extra kylning och då bromsade vi 765whp istället på samma ladd
Efter det åkte vi till Lunda raceway och fick köra en repa
9.60@253 så mer mos fanns i maskin men sen kom regnet och inget mer kunde köras de året (2013)
https://www.youtube.com/watch?v=Fu2NPEuwkyIMer byggnationer under vinter 2013/2014 gjordes
Vattenintercoolern slopades då insugtempen inte alls var så bra som vi trodde de skulle vara... den var alltid runt 80-90 grader in i mål vilket är sjukt varmt
Så vi byggde om och satte dit en vanlig luft/luft som bevisats funka riktigt bra i år 2014 de lilla vi kört
Även front ramen byggdes om då den första blev lite för klen
Fick kapa lite i ic'n för att få dit konfongare ordentligt
Som synes så har de hittat dit en ny turbo gtx 4508R
Byggt 2st nya catchtankar till vevhusluftning
Race finnish
Bygger ett inlopp med hjälp av ett avloppsrör och en turbokona
Grenrörs bygget
Tryckrör i alu
När den nya beg turbon skulle monteras dit färdig så märktes att den inte var okay att använda så en ny beställdes från GIK Turbo 4202R GTX
Nytt är nytt
Pulverlackat å en sjysst sticker från flanders motorsport
Ute luftar sig lite
Kylvätske expansionstank ifall de trycker ut lite ur kylarn
Lastad inför bromsning hos Witune
Bromsningen gick sådär.. de gick sönder lite i växellådan
Men de vart lagom med mos
http://youtu.be/MK_rVY4uDIMÅ nu när diff och pinjong var trasigt så passade vi på att byta utväxling och för att få de att funka fick det bearbetas lite granna
Rutnät monterat
Simpson bälten
Målet med bilen är att köra så jäkla fort de bara går, vi satte ju en bra tid förra året och hoppas att vi ska ta den tiden i år iallefall
Just nu står bilen i väntan på körning på strippen.. hoppas de blir snart!!
Bilder å filmer fylls på allt eftersom