3937
Sök

Volvo 142 HELT död efter kabelbyte

37 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
#1
Hejsan! Jag tänkte byta ut kabeln som går från generatorn till batteriets pluspol mot en grövre, tidigare var det bara en klen högtalarkabel.

Plockade ur batteriet, bytte kabel och passade även på att göra rent vid generatorns jord. Satte tillbaka batteriet och anslöt batteriklämmorna (?). Det gnistrade till lite extra mycket än det vanligtvis gör, både vid minuspolen men även nere där minuspolen är jordad.

Slog på tändningen men ingenting hände, ingenting alls. Inga lysen eller startmotor, allt stendött. Tändinglåset bör inte vara skadat då jag inte heller kan slå på lyktorna, vilket jag kan göra annars utan nyckeln i.

Har testat tre olika batterier och alla dom har jag mätt upp till 13 volt. Har kollat säkringarna inne i bilen, alla hela.
Bilen är från -73 och det sitter en b18 motor i, inte så mycket el dock är det mesta getto installerat av förra ägaren.

Hur ska jag gå vidare? Jag kan i stort sett ingen om motorer, än mindre om el. Har inte tummen mitt i handen men kunskapen fattas.

Mvh
Senast redigerat av Alatan (18 juni 2014)

Forummoderator
26 388 Inlägg
18 juni 2014
#2
Mätte du 13 volt med batterierna ikopplade eller när dom stod vid sidan av bilen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

37 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Mätte du 13 volt med batterierna ikopplade eller när dom stod vid sidan av bilen?

Runt 13 volt, minns inte riktigt för varje batteri. När dom satt i bilen inkopplade.

2 849 Inlägg
18 juni 2014
#4
Låter nästan som dålig jord, kolla över fastsättningar på minuskabel .

Men gör så här till att börja med: ta en startkabel och sätt den på minuspolen på batteriet och andra änden sätter du på motorn där det är bra jord, funkar det då så är det dålig jord på nåt ställe.
Senast redigerat av uhlin (18 juni 2014)

21 761 Inlägg
18 juni 2014
#5
Om det inte hjälper med ovanstående råd så bör du kolla att den tunna pluskabeln sitter fast ordentligt både på polskon och i plusplinten som sitter någonstans på innerskärmen. Om den tunna pluskabeln inte har kontakt med plusplinten så får inte tändlåset spänning och då borde ingenting fungera:)

5 130 Inlägg
18 juni 2014
#6
Eftersom du skrev att det gnistrade där minuspolen är jordad så börja där, kan rekommendera att göra en ny grov kabel med ny polsko osv när du ändå håller på smile finns färdiga att köpa, skadar inte att dra en ny kabel från jordpunkten vidare till motorn när du ändå bökar smile
Man kan aldrig få för mycket jord..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

21 761 Inlägg
18 juni 2014
#7
Jordflätan mellan rambalken och sprängkåpan (har för mig att den satt där iaf) är ju aldrig fel att kolla upp, den gick av på en 140 som jag hade för många år sedan. Då funkade visserligen övrig el, men startmotorn orkade knappt snurra. smile

5 130 Inlägg
18 juni 2014
#8
Drönirettab skrev:
Jordflätan mellan rambalken och sprängkåpan (har för mig att den satt där iaf) är ju aldrig fel att kolla upp, den gick av på en 140 som jag hade för många år sedan. Då funkade visserligen övrig el, men startmotorn orkade knappt snurra. smile

Då hade du lite tur tror jag eller annars var det jag som hade otur, hade en w123a med en 3l diesel i som jordflätan gick av på så den jordade genom ett kopparrör (bromsrör) och en stålomspunnen slang till kopplingen. Dom blev mycket varma och diverse saker runt dom smälte :-p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

och Dupont
581 Inlägg
18 juni 2014
#9
uhlin skrev:
Låter nästan som dålig jord, kolla över fastsättningar på minuskabel .

Men gör så här till att börja med: ta en startkabel och sätt den på minuspolen på batteriet och andra änden sätter du på motorn där det är bra jord, funkar det då så är det dålig jord på nåt ställe.

Se till bara att inte kabel kommer i närheten av remmarna eller fläkten. Inte så roligt om de lyckas fastna när motorn går ....

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

37 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
#10
Jag tror jag löst det nu, när jag jordade mot motorn gick lyktorna igång men det spraka som fan och kabeln till generatorn börja brinna. Men när jag kopplade ur generatorn funkade allt som det skulle och bilen starta.

Så det är alltså generatorn som är trasig, den laddade knappt förut så det är nog inte så konstigt att den gav upp nu. Blir helt enkelt att fixa en ny generator och hoppas på det bästa smile

Tack alla!


Sök