3868
Sök

Köpråd: Bil till student!

1 192 Inlägg
20 juni 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Min livssituation är idag att jag tog studenten förra veckan och har sedan ett tag tillbaka ägt en Renault Clio 1.2 16v (75hk) '04 som gått ca 4300 mil. Bilen köptes ny av min mormor och jag har nu tagit över den för en billig peng. Problemet är att jag tyvärr är allt för bilintresserad för att nöja mig med den. Renaulten går billigt, men är väldigt skränig på motorväg, då man hör högt motorsurr, starkt vindbrus och däckbuller. Dessutom är den väldigt tråkig att köra i både höga och låga hastigheter då det inte finns något bottendrag överhuvudtaget. Jag älskar att köra bil och behövde något billigt medan jag pluggade. Nu ser läget annorlunda ut och jag vill ha en lite större bil, då det innebär högre komfort och även en märkbart starkare motor. Jag jobbar en del och får därför in en ganska stadig lön. Problemet är dock att jag inte kan välja någon turboladdad leksak eftersom jag planerar att plugga vidare i framtiden och måste kunna behålla bilen, då bilar är ett av mina största intressen.

Därmed måste jag välja något i mellanklassen för att kunna vara nöjd med min bil och samtidigt ha råd med den. Jag började med att titta mycket på Saab 9-3, men insåg snabbt att det förmodligen inte är det bästa valet. Det är en tung och turboladdad bil, d.v.s dyr i försäkring, skatt och även bensin. Jag har börjat titta på Mitsubishi Galant numera. Enligt mig är det en oerhört snygg bil, med lagom mycket kraft (149hk) vilket gör att bilen inte sticker iväg i kostnad alltför mycket. Det ska vara en hållbar bil som sällan behöver se en verkstad, så länge man håller rosten i styr? Jag har tittat på Skoda Octavia 1.8 (125hk) (ryktats som felfri bil) och eventuellt Audi A4 1.8 (125hk). Dock misstänker jag att Audin kan vara snäppet dyrare i försäkring? Vet ni något bättre så får ni gärna ge förslag, den jag är mest intresserad av är Galant hittills. Låter det som ett bra bilval i min situation? Är en Saab inte så farligt dyr?

Bilarna jag tittar på är bl.a

Octavia: http://www.blocket.se/kronoberg/Skoda_O … 7.htm?sa=1

Galant: http://www.blocket.se/kalmar/Mitsubishi … 6.htm?sa=1

9-3 (EVENTUELLT, vill höra åsikter): http://www.blocket.se/helsingborg/Saab_ … 9.htm?sa=1

A4: http://www.blocket.se/kronoberg/Audi_A4 … 21&w=1

EDIT: Kan nämna att budgeten ligger på mellan 7 och 20k. Väljer gärna så billigt som möjligt.
Senast redigerat av Cracksoup (20 juni 2014)


6 631 Inlägg
20 juni 2014
#2
Varför köpa en äldre bil? Behåll Clion ett tag till så fram tills du har råd men en Megané .. RS

http://www.blocket.se/alvsborg/Renault_ … 20&w=2

wink

De/Dem

1 192 Inlägg
20 juni 2014
Trådstartare
#3
Malheus skrev:
Varför köpa en äldre bil? Behåll Clion ett tag till så fram tills du har råd men en Megané .. RS

http://www.blocket.se/alvsborg/Renault_ … 20&w=2

wink

Fransoserna har inge bra rykte!
Hatar att bli omkörd på påfartsträckan till 100-vägar och som sagt, jag stör mig något oerhört på högt ljud på motorvägar. Jag kör mest stadskörning, men bilen börjar bli högljudd så fort man kommer över 70km/h..


4 261 Inlägg
20 juni 2014
#4
Cracksoup skrev:
Hej!

Min livssituation är idag att jag tog studenten förra veckan och har sedan ett tag tillbaka ägt en Renault Clio 1.2 16v (75hk) '04 som gått ca 4300 mil. Bilen köptes ny av min mormor och jag har nu tagit över den för en billig peng. Problemet är att jag tyvärr är allt för bilintresserad för att nöja mig med den. Renaulten går billigt, men är väldigt skränig på motorväg, då man hör högt motorsurr, starkt vindbrus och däckbuller. Dessutom är den väldigt tråkig att köra i både höga och låga hastigheter då det inte finns något bottendrag överhuvudtaget. Jag älskar att köra bil och behövde något billigt medan jag pluggade. Nu ser läget annorlunda ut och jag vill ha en lite större bil, då det innebär högre komfort och även en märkbart starkare motor. Jag jobbar en del och får därför in en ganska stadig lön. Problemet är dock att jag inte kan välja någon turboladdad leksak eftersom jag planerar att plugga vidare i framtiden och måste kunna behålla bilen, då bilar är ett av mina största intressen.

Därmed måste jag välja något i mellanklassen för att kunna vara nöjd med min bil och samtidigt ha råd med den. Jag började med att titta mycket på Saab 9-3, men insåg snabbt att det förmodligen inte är det bästa valet. Det är en tung och turboladdad bil, d.v.s dyr i försäkring, skatt och även bensin. Jag har börjat titta på Mitsubishi Galant numera. Enligt mig är det en oerhört snygg bil, med lagom mycket kraft (149hk) vilket gör att bilen inte sticker iväg i kostnad alltför mycket. Det ska vara en hållbar bil som sällan behöver se en verkstad, så länge man håller rosten i styr? Jag har tittat på Skoda Octavia 1.8 (125hk) (ryktats som felfri bil) och eventuellt Audi A4 1.8 (125hk). Dock misstänker jag att Audin kan vara snäppet dyrare i försäkring? Vet ni något bättre så får ni gärna ge förslag, den jag är mest intresserad av är Galant hittills. Låter det som ett bra bilval i min situation? Är en Saab inte så farligt dyr?

Bilarna jag tittar på är bl.a

Octavia: http://www.blocket.se/kronoberg/Skoda_O … 7.htm?sa=1

Galant: http://www.blocket.se/kalmar/Mitsubishi … 6.htm?sa=1

9-3 (EVENTUELLT, vill höra åsikter): http://www.blocket.se/helsingborg/Saab_ … 9.htm?sa=1

A4: http://www.blocket.se/kronoberg/Audi_A4 … 21&w=1

EDIT: Kan nämna att budgeten ligger på mellan 7 och 20k. Väljer gärna så billigt som möjligt.

ska du ha galant så tycker jag ett bättre val är nissan primera GT. fram till 98 tror jag? den med 150hk. pigg ska den va och ha kedja, bra och billig bil som inte går lätt sönder. galanten har skitmotor som strular med den där skit GDI modellen..

Saab vet ja inte så mycket om men har hört att dom strular med både motorer som läcker och växellådor som pajar.. alla säger olika.

skulle personligen tippa dig om en fin bmw e46 eller e36(min favorit) riktigt sköna bilar som är väldigt sportiga och kommer med mycket roliga motorer plus bakhjulsdrivet. bara sikta på minst 325-328 för dom andra bakom känns för mig aldeless för slöa tyvärr.

du får en väldigt fin och redan stylad bmw för runt 20 kan ja lova. hittade sj en 328 från 95 för 10.000 som behövde bara lite småfix.


mvh

1 192 Inlägg
20 juni 2014
Trådstartare
#5
panda666 skrev:
Cracksoup skrev:
Hej!

Min livssituation är idag att jag tog studenten förra veckan och har sedan ett tag tillbaka ägt en Renault Clio 1.2 16v (75hk) '04 som gått ca 4300 mil. Bilen köptes ny av min mormor och jag har nu tagit över den för en billig peng. Problemet är att jag tyvärr är allt för bilintresserad för att nöja mig med den. Renaulten går billigt, men är väldigt skränig på motorväg, då man hör högt motorsurr, starkt vindbrus och däckbuller. Dessutom är den väldigt tråkig att köra i både höga och låga hastigheter då det inte finns något bottendrag överhuvudtaget. Jag älskar att köra bil och behövde något billigt medan jag pluggade. Nu ser läget annorlunda ut och jag vill ha en lite större bil, då det innebär högre komfort och även en märkbart starkare motor. Jag jobbar en del och får därför in en ganska stadig lön. Problemet är dock att jag inte kan välja någon turboladdad leksak eftersom jag planerar att plugga vidare i framtiden och måste kunna behålla bilen, då bilar är ett av mina största intressen.

Därmed måste jag välja något i mellanklassen för att kunna vara nöjd med min bil och samtidigt ha råd med den. Jag började med att titta mycket på Saab 9-3, men insåg snabbt att det förmodligen inte är det bästa valet. Det är en tung och turboladdad bil, d.v.s dyr i försäkring, skatt och även bensin. Jag har börjat titta på Mitsubishi Galant numera. Enligt mig är det en oerhört snygg bil, med lagom mycket kraft (149hk) vilket gör att bilen inte sticker iväg i kostnad alltför mycket. Det ska vara en hållbar bil som sällan behöver se en verkstad, så länge man håller rosten i styr? Jag har tittat på Skoda Octavia 1.8 (125hk) (ryktats som felfri bil) och eventuellt Audi A4 1.8 (125hk). Dock misstänker jag att Audin kan vara snäppet dyrare i försäkring? Vet ni något bättre så får ni gärna ge förslag, den jag är mest intresserad av är Galant hittills. Låter det som ett bra bilval i min situation? Är en Saab inte så farligt dyr?

Bilarna jag tittar på är bl.a

Octavia: http://www.blocket.se/kronoberg/Skoda_O … 7.htm?sa=1

Galant: http://www.blocket.se/kalmar/Mitsubishi … 6.htm?sa=1

9-3 (EVENTUELLT, vill höra åsikter): http://www.blocket.se/helsingborg/Saab_ … 9.htm?sa=1

A4: http://www.blocket.se/kronoberg/Audi_A4 … 21&w=1

EDIT: Kan nämna att budgeten ligger på mellan 7 och 20k. Väljer gärna så billigt som möjligt.

ska du ha galant så tycker jag ett bättre val är nissan primera GT. fram till 98 tror jag? den med 150hk. pigg ska den va och ha kedja, bra och billig bil som inte går lätt sönder. galanten har skitmotor som strular med den där skit GDI modellen..

Saab vet ja inte så mycket om men har hört att dom strular med både motorer som läcker och växellådor som pajar.. alla säger olika.

skulle personligen tippa dig om en fin bmw e46 eller e36(min favorit) riktigt sköna bilar som är väldigt sportiga och kommer med mycket roliga motorer plus bakhjulsdrivet. bara sikta på minst 325-328 för dom andra bakom känns för mig aldeless för slöa tyvärr.

du får en väldigt fin och redan stylad bmw för runt 20 kan ja lova. hittade sj en 328 från 95 för 10.000 som behövde bara lite småfix.


mvh

Hur är kostnaderna för en BMW av den kalibern? Jag har bara sneglat lite snabbt på BMW, eftersom jag har hört att de är dyra i reparationskostnader och försäkring? Hur är bränsleförbrukningen?


Avstängd
10 388 Inlägg
20 juni 2014
#6
Ilir skrev:
köp en audi a3 2005 med 2.0T 200hk ligger på 60-70 tusen själv kör ja audi a4 1.8T går jätte bra bra axx och toppfart 240 audi är bäst men tanke på att du kör mycket stad körning så är en audi a3 jätte bra liten o snabb som fan

När TS har en budget på 7-20K, så är det totalt menlöst att komma med bilförslag i prisklassen 60-70K.

Nej, En A4 1.8T gör inte 240km/h, inte ens en 1.8Ts gör det (även om det är nära).


- - - - - - - - - - - -

Däremot, så är förslaget om en A3 inte att förkasta. Trevlig bil, 1.8T går att hitta i bra skick för "mitt i din budget" för en 98-99-något. Så, det kan kanske vara en kandidat. Snäppet större än Clion, men ett par snäpp "mer bil".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 631 Inlägg
20 juni 2014
#7
Eftersom du kör mest stadstrafik får du räkna det mesta på över en liter i snitt. Jag har "bara" en 1.75L motor som har 1 liter blandat förbrukning.

Mitsubishi's GDI motor är absolut inget för stadstrafik, de ska bara på gå 98 Oktan och köra landsväg.
Senast redigerat av Malheus (20 juni 2014)

De/Dem

6 631 Inlägg
20 juni 2014
#8
Ilir skrev:
BMW är skit går sönder lätt och dyr att fixa de ingen turboladdad bil vilket gör det mycket lättare att bränna motorn om du driftar och går mycket över varv jag rekommenderar aud a3 2.0T Quattro eller Fwd väldigt bra bil

Lättare att bränna motor? Allt går sönder om man kör för hårt med en kall motor.

Turbo ger mer komponenter på en motor, mer som kan gå sönder.
BMW har riktiga hästkrafter, inget överladdat. wink

De/Dem

1 192 Inlägg
20 juni 2014
Trådstartare
#9
Audi A3 verkar vara en värdig kandidat alltså. Någon som vet hur ljudisoleringen är 98-99 årsmodellerna? Är de lika stabila som A4?


Avstängd
10 388 Inlägg
20 juni 2014
#10
Ilir skrev:
it_mutt skrev:
Ilir skrev:
köp en audi a3 2005 med 2.0T 200hk ligger på 60-70 tusen själv kör ja audi a4 1.8T går jätte bra bra axx och toppfart 240 audi är bäst men tanke på att du kör mycket stad körning så är en audi a3 jätte bra liten o snabb som fan

När TS har en budget på 7-20K, så är det totalt menlöst att komma med bilförslag i prisklassen 60-70K.

Nej, En A4 1.8T gör inte 240km/h, inte ens en 1.8Ts gör det (även om det är nära).


- - - - - - - - - - - -

Däremot, så är förslaget om en A3 inte att förkasta. Trevlig bil, 1.8T går att hitta i bra skick för "mitt i din budget" för en 98-99-något. Så, det kan kanske vara en kandidat. Snäppet större än Clion, men ett par snäpp "mer bil".

HAHAHAAH ja har kommit upp i 238 med den tro inte de som står i boken är sann testa köra en audi a4 1.8T som är vädigt bra skick så ska vi se hur mycket du kommer upp i

Givetvis, din bil, med några år på nacken, är i bättre skick, och mer optimerad än testbilarna. 238km/h är då fortfarande inte 240km/h.

Spontant, med tanke på ditt skrivsätt, så skulle jag gissa på att jag redan ägt fler Audis i mitt liv, än vad du kommer göra.

Din bil gör inte 240km/h, och det har du själv bekräftat precis <punkt>

- - - - - - - 


Cracksoup skrev:
Audi A3 verkar vara en värdig kandidat alltså. Någon som vet hur ljudisoleringen är 98-99 årsmodellerna? Är de lika stabila som A4?

Det är helt ok. Jag skulle spontant säga att ljudmässigt är det i samma klass som de första B5:orna (dvs A4 fram till 99b). Kanske något minimalt mer ljud, men långt mycket tystare än en Clio (utan att ha kört en 04 i det senaste).

I mitt tycke är A3:an en "avklippt A4", där du helt enkelt saknar bagageutrymmet, eller storleken på bagageutrymmet, som du har i en A4.

När det gäller "stabil", så beror det givetvis på vad du tänker på (kvalitémässigt, stabil på vägen osv)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 261 Inlägg
20 juni 2014
#11
Cracksoup skrev:
panda666 skrev:
Cracksoup skrev:
Hej!

Min livssituation är idag att jag tog studenten förra veckan och har sedan ett tag tillbaka ägt en Renault Clio 1.2 16v (75hk) '04 som gått ca 4300 mil. Bilen köptes ny av min mormor och jag har nu tagit över den för en billig peng. Problemet är att jag tyvärr är allt för bilintresserad för att nöja mig med den. Renaulten går billigt, men är väldigt skränig på motorväg, då man hör högt motorsurr, starkt vindbrus och däckbuller. Dessutom är den väldigt tråkig att köra i både höga och låga hastigheter då det inte finns något bottendrag överhuvudtaget. Jag älskar att köra bil och behövde något billigt medan jag pluggade. Nu ser läget annorlunda ut och jag vill ha en lite större bil, då det innebär högre komfort och även en märkbart starkare motor. Jag jobbar en del och får därför in en ganska stadig lön. Problemet är dock att jag inte kan välja någon turboladdad leksak eftersom jag planerar att plugga vidare i framtiden och måste kunna behålla bilen, då bilar är ett av mina största intressen.

Därmed måste jag välja något i mellanklassen för att kunna vara nöjd med min bil och samtidigt ha råd med den. Jag började med att titta mycket på Saab 9-3, men insåg snabbt att det förmodligen inte är det bästa valet. Det är en tung och turboladdad bil, d.v.s dyr i försäkring, skatt och även bensin. Jag har börjat titta på Mitsubishi Galant numera. Enligt mig är det en oerhört snygg bil, med lagom mycket kraft (149hk) vilket gör att bilen inte sticker iväg i kostnad alltför mycket. Det ska vara en hållbar bil som sällan behöver se en verkstad, så länge man håller rosten i styr? Jag har tittat på Skoda Octavia 1.8 (125hk) (ryktats som felfri bil) och eventuellt Audi A4 1.8 (125hk). Dock misstänker jag att Audin kan vara snäppet dyrare i försäkring? Vet ni något bättre så får ni gärna ge förslag, den jag är mest intresserad av är Galant hittills. Låter det som ett bra bilval i min situation? Är en Saab inte så farligt dyr?

Bilarna jag tittar på är bl.a

Octavia: http://www.blocket.se/kronoberg/Skoda_O … 7.htm?sa=1

Galant: http://www.blocket.se/kalmar/Mitsubishi … 6.htm?sa=1

9-3 (EVENTUELLT, vill höra åsikter): http://www.blocket.se/helsingborg/Saab_ … 9.htm?sa=1

A4: http://www.blocket.se/kronoberg/Audi_A4 … 21&w=1

EDIT: Kan nämna att budgeten ligger på mellan 7 och 20k. Väljer gärna så billigt som möjligt.

ska du ha galant så tycker jag ett bättre val är nissan primera GT. fram till 98 tror jag? den med 150hk. pigg ska den va och ha kedja, bra och billig bil som inte går lätt sönder. galanten har skitmotor som strular med den där skit GDI modellen..

Saab vet ja inte så mycket om men har hört att dom strular med både motorer som läcker och växellådor som pajar.. alla säger olika.

skulle personligen tippa dig om en fin bmw e46 eller e36(min favorit) riktigt sköna bilar som är väldigt sportiga och kommer med mycket roliga motorer plus bakhjulsdrivet. bara sikta på minst 325-328 för dom andra bakom känns för mig aldeless för slöa tyvärr.

du får en väldigt fin och redan stylad bmw för runt 20 kan ja lova. hittade sj en 328 från 95 för 10.000 som behövde bara lite småfix.


mvh

Hur är kostnaderna för en BMW av den kalibern? Jag har bara sneglat lite snabbt på BMW, eftersom jag har hört att de är dyra i reparationskostnader och försäkring? Hur är bränsleförbrukningen?

inget speciellt farligt alls med kostnader för bmw tycker jag personligen, har ägt både 5 serien e39 samt några e36 och dom går faktiskt väldigt väldigt bra. försäkringen är jättelåg om du tex väljer länsförsäkringar, jag betalar 300 kr för trafikförsäkring via dom och min är en 328. på mitt namn och inte farsans.

förbrukningen är helt ok då du för mycket körglädje för pengarna. andra bilar kommer du att varva ihjäl för att komma nånstans och då drar dom också mycket bensin. har haft både 318 och 320 och kan rekommendera att inte ens kolla på dom alls. kolla gärna på 325 328, mest 328 för den är piggast av dom alla och bäst förbrukning.

du behöver inte heller tänka på så mycket med reparations kostnader , dom går inte sönder så jäkla ofta det är bara lite el fel och skit ibland. inget speciellt som jag stört mig på. kanske nån hjullager eller framvagns ,spindelled eller nått. motorerna pallar mycket stryk och det finns ingen jäkla kamrem som kostar multum att byta som hos audi;) inte heller nån turbo byte..kostar skitmycket att byta turbo då det är krånglig jobb..

tror personligen att du skulle trivas bäst med en bmw och att du aldrig skulle kolla tillbaka igen. har prövat det mesta inom bilväg och tycker att bmw och mercedes är bäst. resten känns plastigt och billigt byggt.


så var inte rädd för att gamla gubbar har sagt att bmw är dyra att äga och bullshit för det stämmer inte alls,
finns massor med internet sidor som säljer delar väldigt billigt och värkstäder som kan byta delarna billigt med.

mvh

6 631 Inlägg
20 juni 2014
#12
Det är inga större fel på M52 och M54 motorerna som sitter i dem, inte jämnt emot S54 (Fanns i M3) som hade dålig oljepump på de tidiga modellerna eller N42 med kamkedje problem. (316 & 320)

http://autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E46/

De/Dem

1 192 Inlägg
20 juni 2014
Trådstartare
#13
it_mutt skrev:
Ilir skrev:
it_mutt skrev:

När TS har en budget på 7-20K, så är det totalt menlöst att komma med bilförslag i prisklassen 60-70K.

Nej, En A4 1.8T gör inte 240km/h, inte ens en 1.8Ts gör det (även om det är nära).


- - - - - - - - - - - -

Däremot, så är förslaget om en A3 inte att förkasta. Trevlig bil, 1.8T går att hitta i bra skick för "mitt i din budget" för en 98-99-något. Så, det kan kanske vara en kandidat. Snäppet större än Clion, men ett par snäpp "mer bil".

HAHAHAAH ja har kommit upp i 238 med den tro inte de som står i boken är sann testa köra en audi a4 1.8T som är vädigt bra skick så ska vi se hur mycket du kommer upp i

Givetvis, din bil, med några år på nacken, är i bättre skick, och mer optimerad än testbilarna. 238km/h är då fortfarande inte 240km/h.

Spontant, med tanke på ditt skrivsätt, så skulle jag gissa på att jag redan ägt fler Audis i mitt liv, än vad du kommer göra.

Din bil gör inte 240km/h, och det har du själv bekräftat precis <punkt>

- - - - - - - 


Cracksoup skrev:
Audi A3 verkar vara en värdig kandidat alltså. Någon som vet hur ljudisoleringen är 98-99 årsmodellerna? Är de lika stabila som A4?

Det är helt ok. Jag skulle spontant säga att ljudmässigt är det i samma klass som de första B5:orna (dvs A4 fram till 99b). Kanske något minimalt mer ljud, men långt mycket tystare än en Clio (utan att ha kört en 04 i det senaste).

I mitt tycke är A3:an en "avklippt A4", där du helt enkelt saknar bagageutrymmet, eller storleken på bagageutrymmet, som du har i en A4.

När det gäller "stabil", så beror det givetvis på vad du tänker på (kvalitémässigt, stabil på vägen osv)

Med kvalité tänker jag köregenskaper främst, men även kvalité i interiören. Clio är ingen kung på vägen precis och är ganska tråkig i svängarna, för att inte nämna den plastiga mittpanelen.

panda666 skrev:
Cracksoup skrev:
panda666 skrev:
ska du ha galant så tycker jag ett bättre val är nissan primera GT. fram till 98 tror jag? den med 150hk. pigg ska den va och ha kedja, bra och billig bil som inte går lätt sönder. galanten har skitmotor som strular med den där skit GDI modellen..

Saab vet ja inte så mycket om men har hört att dom strular med både motorer som läcker och växellådor som pajar.. alla säger olika.

skulle personligen tippa dig om en fin bmw e46 eller e36(min favorit) riktigt sköna bilar som är väldigt sportiga och kommer med mycket roliga motorer plus bakhjulsdrivet. bara sikta på minst 325-328 för dom andra bakom känns för mig aldeless för slöa tyvärr.

du får en väldigt fin och redan stylad bmw för runt 20 kan ja lova. hittade sj en 328 från 95 för 10.000 som behövde bara lite småfix.


mvh

Hur är kostnaderna för en BMW av den kalibern? Jag har bara sneglat lite snabbt på BMW, eftersom jag har hört att de är dyra i reparationskostnader och försäkring? Hur är bränsleförbrukningen?

inget speciellt farligt alls med kostnader för bmw tycker jag personligen, har ägt både 5 serien e39 samt några e36 och dom går faktiskt väldigt väldigt bra. försäkringen är jättelåg om du tex väljer länsförsäkringar, jag betalar 300 kr för trafikförsäkring via dom och min är en 328. på mitt namn och inte farsans.

förbrukningen är helt ok då du för mycket körglädje för pengarna. andra bilar kommer du att varva ihjäl för att komma nånstans och då drar dom också mycket bensin. har haft både 318 och 320 och kan rekommendera att inte ens kolla på dom alls. kolla gärna på 325 328, mest 328 för den är piggast av dom alla och bäst förbrukning.

du behöver inte heller tänka på så mycket med reparations kostnader , dom går inte sönder så jäkla ofta det är bara lite el fel och skit ibland. inget speciellt som jag stört mig på. kanske nån hjullager eller framvagns ,spindelled eller nått. motorerna pallar mycket stryk och det finns ingen jäkla kamrem som kostar multum att byta som hos audi;) inte heller nån turbo byte..kostar skitmycket att byta turbo då det är krånglig jobb..

tror personligen att du skulle trivas bäst med en bmw och att du aldrig skulle kolla tillbaka igen. har prövat det mesta inom bilväg och tycker att bmw och mercedes är bäst. resten känns plastigt och billigt byggt.


så var inte rädd för att gamla gubbar har sagt att bmw är dyra att äga och bullshit för det stämmer inte alls,
finns massor med internet sidor som säljer delar väldigt billigt och värkstäder som kan byta delarna billigt med.

mvh

Där ser man. Ska absolut kolla vidare på 328or! Många som talar gott om BMW och det enda som möjligtvis skulle tala emot är både inköpspris (då de är läskigt eftertraktade) och ägandekostnader.
Senast redigerat av Cracksoup (20 juni 2014)


Avstängd
10 388 Inlägg
21 juni 2014
#14
Ilir skrev:
de skiter ja i om du har ägt fler bilar än mig motorvägen tog slut och kunde inte ge mer gas så får nöja mig med 238 så länge men de märks att du kan inget om bilar wink

Vi säger så.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Cracksoup skrev:
it_mutt skrev:
Ilir skrev:

HAHAHAAH ja har kommit upp i 238 med den tro inte de som står i boken är sann testa köra en audi a4 1.8T som är vädigt bra skick så ska vi se hur mycket du kommer upp i

Givetvis, din bil, med några år på nacken, är i bättre skick, och mer optimerad än testbilarna. 238km/h är då fortfarande inte 240km/h.

Spontant, med tanke på ditt skrivsätt, så skulle jag gissa på att jag redan ägt fler Audis i mitt liv, än vad du kommer göra.

Din bil gör inte 240km/h, och det har du själv bekräftat precis <punkt>

- - - - - - - 


Cracksoup skrev:
Audi A3 verkar vara en värdig kandidat alltså. Någon som vet hur ljudisoleringen är 98-99 årsmodellerna? Är de lika stabila som A4?

Det är helt ok. Jag skulle spontant säga att ljudmässigt är det i samma klass som de första B5:orna (dvs A4 fram till 99b). Kanske något minimalt mer ljud, men långt mycket tystare än en Clio (utan att ha kört en 04 i det senaste).

I mitt tycke är A3:an en "avklippt A4", där du helt enkelt saknar bagageutrymmet, eller storleken på bagageutrymmet, som du har i en A4.

När det gäller "stabil", så beror det givetvis på vad du tänker på (kvalitémässigt, stabil på vägen osv)

Med kvalité tänker jag köregenskaper främst, men även kvalité i interiören. Clio är ingen kung på vägen precis och är ganska tråkig i svängarna, för att inte nämna den plastiga mittpanelen.

Hade en Clio II innan (visserligen en 98), men, interiören i min A3:a är betydligt trevligare,i mitt tycke. Ingen högglansig plast på instrumentbrädan osv. Absolut, de första A3:orna är inte de roligaste invändigt (det finns ex.vis några VÄLDIGT udda färgkombinationer, men det är ju vad förstaköparen har valt), men helt klart så känns det mindre plastigt än vad Clion gjorde.

Körmässigt är jag nog inte rätt person att fråga. Min är en "Ambition", vilket då, bl.a. innebär att den är sänkt från fabrik. Så ja, jag tycker då att min är väldigt trevlig att köra, fast, något "stötig" med 17" på tycker iaf jag.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 631 Inlägg
21 juni 2014
#15
Ilir skrev:
Det är inte alls krånglilgt att byta turbo på en audi o kamremen ligger på 6 tusen i byte men bmw är alltid slitiga och riktigt dålig kolla tex på en 323 rak 6 170hk 0-100 9sek come one och oroa inte dig turbon har ett riktigt bra livslängd ägt den i 7-8 år har aldrig haft problem med turbon  (audi a4 1.8T b6 modellen) som gör 0-100 8sek och varje gång ja kör i motorvägen så hamnar den över varv !!! de ändå ja har byt är vanligt fel karmen o tändspole o så

Det ska vara rättvist:

Audi A4 1.8t 190hk
0-100 8.2 sek

BMW E46 323 170hk
0-100 8.0

http://www.ultimatespecs.com/car-specs/ … o-190.html
http://www.ultimatespecs.com/car-specs/ … -323i.html

De/Dem

4 261 Inlägg
21 juni 2014
#16
Cracksoup skrev:
it_mutt skrev:
Ilir skrev:
it_mutt skrev:
När TS har en budget på 7-20K, så är det totalt menlöst att komma med bilförslag i prisklassen 60-70K.

Nej, En A4 1.8T gör inte 240km/h, inte ens en 1.8Ts gör det (även om det är nära).


- - - - - - - - - - - -

Däremot, så är förslaget om en A3 inte att förkasta. Trevlig bil, 1.8T går att hitta i bra skick för "mitt i din budget" för en 98-99-något. Så, det kan kanske vara en kandidat. Snäppet större än Clion, men ett par snäpp "mer bil".

HAHAHAAH ja har kommit upp i 238 med den tro inte de som står i boken är sann testa köra en audi a4 1.8T som är vädigt bra skick så ska vi se hur mycket du kommer upp i

Givetvis, din bil, med några år på nacken, är i bättre skick, och mer optimerad än testbilarna. 238km/h är då fortfarande inte 240km/h.

Spontant, med tanke på ditt skrivsätt, så skulle jag gissa på att jag redan ägt fler Audis i mitt liv, än vad du kommer göra.

Din bil gör inte 240km/h, och det har du själv bekräftat precis <punkt>

- - - - - - - 


Cracksoup skrev:
Audi A3 verkar vara en värdig kandidat alltså. Någon som vet hur ljudisoleringen är 98-99 årsmodellerna? Är de lika stabila som A4?

Det är helt ok. Jag skulle spontant säga att ljudmässigt är det i samma klass som de första B5:orna (dvs A4 fram till 99b). Kanske något minimalt mer ljud, men långt mycket tystare än en Clio (utan att ha kört en 04 i det senaste).

I mitt tycke är A3:an en "avklippt A4", där du helt enkelt saknar bagageutrymmet, eller storleken på bagageutrymmet, som du har i en A4.

När det gäller "stabil", så beror det givetvis på vad du tänker på (kvalitémässigt, stabil på vägen osv)

Med kvalité tänker jag köregenskaper främst, men även kvalité i interiören. Clio är ingen kung på vägen precis och är ganska tråkig i svängarna, för att inte nämna den plastiga mittpanelen.

panda666 skrev:
Cracksoup skrev:

Hur är kostnaderna för en BMW av den kalibern? Jag har bara sneglat lite snabbt på BMW, eftersom jag har hört att de är dyra i reparationskostnader och försäkring? Hur är bränsleförbrukningen?

inget speciellt farligt alls med kostnader för bmw tycker jag personligen, har ägt både 5 serien e39 samt några e36 och dom går faktiskt väldigt väldigt bra. försäkringen är jättelåg om du tex väljer länsförsäkringar, jag betalar 300 kr för trafikförsäkring via dom och min är en 328. på mitt namn och inte farsans.

förbrukningen är helt ok då du för mycket körglädje för pengarna. andra bilar kommer du att varva ihjäl för att komma nånstans och då drar dom också mycket bensin. har haft både 318 och 320 och kan rekommendera att inte ens kolla på dom alls. kolla gärna på 325 328, mest 328 för den är piggast av dom alla och bäst förbrukning.

du behöver inte heller tänka på så mycket med reparations kostnader , dom går inte sönder så jäkla ofta det är bara lite el fel och skit ibland. inget speciellt som jag stört mig på. kanske nån hjullager eller framvagns ,spindelled eller nått. motorerna pallar mycket stryk och det finns ingen jäkla kamrem som kostar multum att byta som hos audi;) inte heller nån turbo byte..kostar skitmycket att byta turbo då det är krånglig jobb..

tror personligen att du skulle trivas bäst med en bmw och att du aldrig skulle kolla tillbaka igen. har prövat det mesta inom bilväg och tycker att bmw och mercedes är bäst. resten känns plastigt och billigt byggt.


så var inte rädd för att gamla gubbar har sagt att bmw är dyra att äga och bullshit för det stämmer inte alls,
finns massor med internet sidor som säljer delar väldigt billigt och värkstäder som kan byta delarna billigt med.

mvh

Där ser man. Ska absolut kolla vidare på 328or! Många som talar gott om BMW och det enda som möjligtvis skulle tala emot är både inköpspris (då de är läskigt eftertraktade) och ägandekostnader.

ja gör det rekommenderar det varmt, om du endå tänkte lägga ut runt 20 papp så tror ja nog du hittar en fräsh och inte tokkörd 325-328 finns både coupe och sedan. och var som sagt inte orolig av ägandekostnader för det, du kommer inte att lägga mer eller mindre pengar på reparationer än nån annan bil tvärtom tror jag dom flesta nu har endå bytt det mesta i slitvägar så du kanske endå behöver inte byta nått alls på några månader än bromsar och skivor,

@ilir, tycker du ska tagga ner lite för ja tror nog du pratar bara strunt grabben. du kan rekommendera ts att du har audi och att du gillar den men du behöver inte lägga den i hans mun.

och audi har garanterat mycket mer grejer som går sönder än bmw och är mycket dyrare att äga.
jobbar på verkstad och ser varje dag hur audi kunder sitter och gråter för att kamremmen kostade dom en halv månads lön;)

6 631 Inlägg
21 juni 2014
#17
Ilir skrev:
Malheus skrev:
Ilir skrev:
Det är inte alls krånglilgt att byta turbo på en audi o kamremen ligger på 6 tusen i byte men bmw är alltid slitiga och riktigt dålig kolla tex på en 323 rak 6 170hk 0-100 9sek come one och oroa inte dig turbon har ett riktigt bra livslängd ägt den i 7-8 år har aldrig haft problem med turbon  (audi a4 1.8T b6 modellen) som gör 0-100 8sek och varje gång ja kör i motorvägen så hamnar den över varv !!! de ändå ja har byt är vanligt fel karmen o tändspole o så

Det ska vara rättvist:

Audi A4 1.8t 190hk
0-100 8.2 sek

BMW E46 323 170hk
0-100 8.0

http://www.ultimatespecs.com/car-specs/ … o-190.html
http://www.ultimatespecs.com/car-specs/ … -323i.html

hahah ännu en gång SLUTA TRO VAD SOM STOR I INTERNET !!! har själv mätt de så jag vet vad dem gör 0-100

Så varför ska jag tro på dig?

Edit: K, god natt.
Senast redigerat av Malheus (21 juni 2014)

De/Dem

4 261 Inlägg
21 juni 2014
#18
Ilir skrev:
panda666 skrev:
Cracksoup skrev:
it_mutt skrev:
Ilir skrev:
it_mutt skrev:
När TS har en budget på 7-20K, så är det totalt menlöst att komma med bilförslag i prisklassen 60-70K.

Nej, En A4 1.8T gör inte 240km/h, inte ens en 1.8Ts gör det (även om det är nära).


- - - - - - - - - - - -

Däremot, så är förslaget om en A3 inte att förkasta. Trevlig bil, 1.8T går att hitta i bra skick för "mitt i din budget" för en 98-99-något. Så, det kan kanske vara en kandidat. Snäppet större än Clion, men ett par snäpp "mer bil".

HAHAHAAH ja har kommit upp i 238 med den tro inte de som står i boken är sann testa köra en audi a4 1.8T som är vädigt bra skick så ska vi se hur mycket du kommer upp i

Givetvis, din bil, med några år på nacken, är i bättre skick, och mer optimerad än testbilarna. 238km/h är då fortfarande inte 240km/h.

Spontant, med tanke på ditt skrivsätt, så skulle jag gissa på att jag redan ägt fler Audis i mitt liv, än vad du kommer göra.

Din bil gör inte 240km/h, och det har du själv bekräftat precis <punkt>

- - - - - - - 


Cracksoup skrev:
Audi A3 verkar vara en värdig kandidat alltså. Någon som vet hur ljudisoleringen är 98-99 årsmodellerna? Är de lika stabila som A4?

Det är helt ok. Jag skulle spontant säga att ljudmässigt är det i samma klass som de första B5:orna (dvs A4 fram till 99b). Kanske något minimalt mer ljud, men långt mycket tystare än en Clio (utan att ha kört en 04 i det senaste).

I mitt tycke är A3:an en "avklippt A4", där du helt enkelt saknar bagageutrymmet, eller storleken på bagageutrymmet, som du har i en A4.

När det gäller "stabil", så beror det givetvis på vad du tänker på (kvalitémässigt, stabil på vägen osv)

Med kvalité tänker jag köregenskaper främst, men även kvalité i interiören. Clio är ingen kung på vägen precis och är ganska tråkig i svängarna, för att inte nämna den plastiga mittpanelen.


Där ser man. Ska absolut kolla vidare på 328or! Många som talar gott om BMW och det enda som möjligtvis skulle tala emot är både inköpspris (då de är läskigt eftertraktade) och ägandekostnader.

ja gör det rekommenderar det varmt, om du endå tänkte lägga ut runt 20 papp så tror ja nog du hittar en fräsh och inte tokkörd 325-328 finns både coupe och sedan. och var som sagt inte orolig av ägandekostnader för det, du kommer inte att lägga mer eller mindre pengar på reparationer än nån annan bil tvärtom tror jag dom flesta nu har endå bytt det mesta i slitvägar så du kanske endå behöver inte byta nått alls på några månader än bromsar och skivor,

@ilir, tycker du ska tagga ner lite för ja tror nog du pratar bara strunt grabben. du kan rekommendera ts att du har audi och att du gillar den men du behöver inte lägga den i hans mun.

och audi har garanterat mycket mer grejer som går sönder än bmw och är mycket dyrare att äga.
jobbar på verkstad och ser varje dag hur audi kunder sitter och gråter för att kamremmen kostade dom en halv månads lön;)

nej de gör jag inte men det jag inser är att du har ingen aning om vad du  säger har aldrig haft problem med den därimot bmw som folk äger i ett år o sen säljer dem direkt ? de märks att du har ingen aning om vad du säger

fan ska det betyda att dom säljer? kanske vill bara pröva nått nytt? jag har också bytt bil nu runt varje år. betyder det nått speciellt? har du kanske druckit lite eller;)=?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 juni 2014
#19
Ilir skrev:
de skiter ja i om du har ägt fler bilar än mig motorvägen tog slut och kunde inte ge mer gas så får nöja mig med 238 så länge men de märks att du kan inget om bilar wink

I och med alla de guldkorn och faktafel du slängt ur dig i den här tråden är det i mina ögon glasklart vem som inte kan ett dyft om bilar, det vore kanske bättre om du höll tyst och började byta ut lite rutor i glashuset istället? I sann midsommartradition börjar det säkert att regna snart!

Angående BMW så är det trevliga bilar med rimliga driftkostnader men de ligger högt i pris och jag tror inte att du hittar ett bra exemplar inom din budget. Det är mer eller mindre hopplöst att hitta något billigt i bra skick utan de flesta är misskötta och/eller slutkörda, en dyrare E36 är inget jag rekommenderar till en nybakad student när man kan hitta tio år nyare (och mycket säkrare) bilar för samma pengar om man letar efter andra märken.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 192 Inlägg
21 juni 2014
Trådstartare
#20
Kollar blocket som en galning, men BMW verkar tyvärr inte värt det man betalar för dem. Det är endast bottenskrapet som finns kvar, då de fina exemplaren går åt dagen de läggs ut. Jag betalar t.ex. inte 17k för en 325 som gått 30 000 mil och är smårostig runtom. Det finns mycket bättre utbud på fina A3or som gått under 20 000. Tänker att A3 kan vara ett bättre alternativ mycket tack vare att jag kör mycket i stan dessutom. Är 1.6 motorn något att ha eller är den skittråkig så man ska gå på 1.8T direkt? Finns ju även 1.8 utan turbo, är det ett alternativ? Blir det inte dyr försäkring med tanke på turbo? Kan nämna att försäkringen står på min far så länge jag bor hemma.

Vad sägs om denna? http://www.blocket.se/varmland/Audi_A3_ … 21&w=3
Senast redigerat av Cracksoup (21 juni 2014)



Sök