3066
Sök

Vad kostade era reparationer, service?

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 juni 2014
Trådstartare
#1
Ja jag fick idén att vi kan kasta upp vad vi betalat för summor för traditionella reparationer och service. Då menar jag när man lämnat in på verkstad och betalat med kvitto som vanlig kund. Kompispriser och gör-det-självkostnader är kul att höra om även det men har inte i tråden att göra.

Jag kan börja själv:
Kamremsbyte på Rover T16, dvs rak fyra, dubbla överliggande kammar, 16v. Originalrem samt rulle 700kr, arbete 2000kr på Autoexperten-verkstad.

Främre undre spindelled och drivhjulsdamask vet jag kostar 2000kr att byta tillsammans, arbetskostnad endast, på samma verkstad.

Nu vill jag höra lite skräckhistorier. Dyrast redovisade räkning vinner ett par stop öl på lämplig kvarterskrog som tröst.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 450 Inlägg
23 juni 2014
#2
Bas servicen på min s60. Med olja , alla filter och allt va det innebär, betalade ja drygt 2200 för på volvo:)

alltså med arbete och alla delar
Senast redigerat av xVolvo240x (23 juni 2014)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

157 Inlägg
23 juni 2014
#3
Sen jag köpte skithögen 2013 så har jag nog lagat skit på den för runt 20.000..
Orkar inte leta fram kvitton på allt så jag tar det jag kommer ihåg.

Service på 4000 dagen efter köp..
Vindruta utan försäkring 4500
Värmepaket 3500
Nån jävla slang 1600
Vevhusventilation och Luftmassemätare 5200 + 1000 för bärgare
Sommardäck och riktning av fälgar 7250 han som ägde den innan mig var världsmästare på att förstöra fälgar. alla fälgar var skeva och vinterfälgarna var total förstörda och blev skräp.

All den skit på bara 2 månader efter köpet.
Senast redigerat av Errorist (23 juni 2014)

28 Inlägg
23 juni 2014
#4
Körde sönder oljetråget 2 gånger på två veckor, pris 5000 per gång.

Aldrig mera skogsbils vägar med Skodan iallafall!


Forummoderator
9 299 Inlägg
24 juni 2014
Trådstartare
#5
Så, Skodatråg för 10k leder. Finns det ingen värre därute? Iofs 855r ligger ju också bra till.

Grannens Merca skulle ju kosta i runda slängar 35k att få ordning på och det var mest byte av grejer i felsökningssyfte. På icke-märkesverkstad.
Senast redigerat av caromania (24 juni 2014)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 751 Inlägg
24 juni 2014
#6
Olja
Oljefilter
Luftfilter
Bromsvätska
Arbete
= 2500kr Mekonomen
----------------------------------
Olja
Oljefilter
Arbete
= 2700kr Audi
----------------------------------
Annars de "reparationer" jag haft är Uppdatering av MMI = 2000kr
Byte av batteri = 1800kr

Who Djaa bless no man curse

Forummoderator
26 339 Inlägg
24 juni 2014
#7
Räknas ett kvitto från en tidigare ägare på en bil man äger nu?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

42 Inlägg
24 juni 2014
#8
Jag ringde runt och bad om prisuppgift på service för min RS hos Upplands Motor (Akalla) och Bilia (Solna & Västerås).

För att göra servicen behövdes dessa delar:

* Olja (~6L)
* Oljefilter
* Luftfilter
* Kupéfilter
* Bromsvätska
* Tändstift


För detta skulle Upplands Motor ha 9200:- och Bilia Solna 10800:- inkl. arbete.
Bilia i Västerås ville ha 7200:-.

Jag köpte allting själv och lämnade in till en auktoriserad firma där en bekant jobbar för 500:-.

Total kostnad: 3032:-
(Delar: 2531,54:-
Arbete med stämpel: 500:-)
Senast redigerat av Degerlunden (24 juni 2014)


Forummoderator
9 299 Inlägg
24 juni 2014
Trådstartare
#9
Mack skrev:
Räknas ett kvitto från en tidigare ägare på en bil man äger nu?

Absolut!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

509 Inlägg
24 juni 2014
#10
Jag ska lämna in min bmw 335 för batteribyte,1050 kr är arbetskostnaden för detta hos BMW smile..i mina öron är detta ett rekord smile och helt sanslöst, 10 minuters arbete max he he, man är tyvärr tvingad om garantier ska gälla etc och bytet skall registreras och uppgiften följer med bilen på märkesverkstäder.
Senast redigerat av Dotzie (24 juni 2014)

My car Brings Me Women

2 751 Inlägg
24 juni 2014
#11
Dotzie skrev:
Jag ska lämna in min bmw 335 för batteribyte,1050 kr är arbetskostnaden för detta hos BMW smile..i mina öron är detta ett rekord smile och helt sanslöst, 10 minuters arbete max he he, man är tyvärr tvingad om garantier ska gälla etc och bytet skall registreras och uppgiften följer med bilen på märkesverkstäder.

Vad är det för garantier du värnar om på en bil som är tillverkad 2007? De garantier som du haft är alla borta.

Who Djaa bless no man curse

508 Inlägg
24 juni 2014
#12
Saab 9-5 2.3t Biopower Automat -07

Skruvat.se
Nya Sommar däck Continental sport Contact 5 225/45/17 4000kr
Balansering: 800 kr

Biva:

Olja + filter byte : 1084 kr
Storservice + byte av Växellådsolja : 4400 kr
Felsökning Ac 1400 kr

Mekonomen :
Byte av Ac kompressor(bara jobbet) + rör vid kondensor och torkfilter + gas : 6000kr
Ac kompressor 6000 kr ( köpte den inte)
Lackning av vinge 1200 kr

Speedparts:
Ac kompressor : 1685 kr utbytes enhet.

Vw golf mk2 gti 16V

Mekonomen:

Växellåda + Kopplings montering 4000kr
Koppling 2300kr

Skroten:
Växellåda 2500kr
Senast redigerat av Skalman (24 juni 2014)


Trucker
2 710 Inlägg
24 juni 2014
#13
På min 335d jag hade la jag ut ca 15k på den innan jag sålde den, knappa 10k på service hos M-bilar och ca 5k, köpte vinterdäck till den (vet, räknas ej som service/reparation, men fortfarande utgift).

På min E39 jag har idag har jag på ca 3 månaders tid lagt ner ca 2k! Riktigt nöjd med den hittills, hade bara önskat större motor, men det får komma vid senare tillfälle. Hoppas istället på M5 E60 smile

Fart missbrukare

509 Inlägg
24 juni 2014
#14
Helt rätt, smile det är bara motorgarantin kvar, så inte vet jag vad de menar, jag antar att de kan utveckla det när jag lämnar in den. Kostnaden som vi pratar om här känns inte relevant till arbetsinsatsen i allafall smile


DasAuto skrev:
Dotzie skrev:
Jag ska lämna in min bmw 335 för batteribyte,1050 kr är arbetskostnaden för detta hos BMW smile..i mina öron är detta ett rekord smile och helt sanslöst, 10 minuters arbete max he he, man är tyvärr tvingad om garantier ska gälla etc och bytet skall registreras och uppgiften följer med bilen på märkesverkstäder.

Vad är det för garantier du värnar om på en bil som är tillverkad 2007? De garantier som du haft är alla borta.

My car Brings Me Women

2 751 Inlägg
24 juni 2014
#15
Dotzie skrev:
Helt rätt, smile det är bara motorgarantin kvar, så inte vet jag vad de menar, jag antar att de kan utveckla det när jag lämnar in den. Kostnaden som vi pratar om här känns inte relevant till arbetsinsatsen i allafall smile


DasAuto skrev:
Dotzie skrev:
Jag ska lämna in min bmw 335 för batteribyte,1050 kr är arbetskostnaden för detta hos BMW smile..i mina öron är detta ett rekord smile och helt sanslöst, 10 minuters arbete max he he, man är tyvärr tvingad om garantier ska gälla etc och bytet skall registreras och uppgiften följer med bilen på märkesverkstäder.

Vad är det för garantier du värnar om på en bil som är tillverkad 2007? De garantier som du haft är alla borta.


Jag uppfattade så som att du lämnar in din bil på "märkes verkstad" då du vill behålla alla garantier.
Jag har själv haft den uppfattningen väldigt länge så jag kände igen mig där, menar mest bara att man får samma garantier hos Meko och andra auktoriserade verkstäder. Service o sådant kan alla göra men märkesverkstäder tar så mycket mer betalt för samma jobb.

Jag bytte t.ex batteriet helt själv och gav inte en krona för arbetet.

Who Djaa bless no man curse

166 Inlägg
24 juni 2014
#16
DasAuto skrev:
Dotzie skrev:
Helt rätt, smile det är bara motorgarantin kvar, så inte vet jag vad de menar, jag antar att de kan utveckla det när jag lämnar in den. Kostnaden som vi pratar om här känns inte relevant till arbetsinsatsen i allafall smile


DasAuto skrev:

Vad är det för garantier du värnar om på en bil som är tillverkad 2007? De garantier som du haft är alla borta.


Jag uppfattade så som att du lämnar in din bil på "märkes verkstad" då du vill behålla alla garantier.
Jag har själv haft den uppfattningen väldigt länge så jag kände igen mig där, menar mest bara att man får samma garantier hos Meko och andra auktoriserade verkstäder. Service o sådant kan alla göra men märkesverkstäder tar så mycket mer betalt för samma jobb.

Jag bytte t.ex batteriet helt själv och gav inte en krona för arbetet.

Jag måste bara rätta dig lite...Om du utför service hos tex mekonomen eller någon annan icke auktoriserad verkstad så kan du glömma ev goodwill garantier från just ditt bilmärke.


166 Inlägg
24 juni 2014
#17
Senaste reparation på min Audi slutade på 37000:- för byte turboaggregat samt motor.

Skroten ville ha 21000:- för motorn men jag fick den för 10000:- då vi sammarbetar med dom.
Turboaggregaten fick jag för ca 11000:- då jag fick köpa dom till inköpspris samt lyfta momsen på dom via firman jag jobbar åt.Resten gick åt till arbetskostnad då jag ej hade möjlighet till att fixa detta själv hemma i garaget.


2 751 Inlägg
24 juni 2014
#18
Parsan skrev:
DasAuto skrev:
Dotzie skrev:
Helt rätt, smile det är bara motorgarantin kvar, så inte vet jag vad de menar, jag antar att de kan utveckla det när jag lämnar in den. Kostnaden som vi pratar om här känns inte relevant till arbetsinsatsen i allafall smile

Jag uppfattade så som att du lämnar in din bil på "märkes verkstad" då du vill behålla alla garantier.
Jag har själv haft den uppfattningen väldigt länge så jag kände igen mig där, menar mest bara att man får samma garantier hos Meko och andra auktoriserade verkstäder. Service o sådant kan alla göra men märkesverkstäder tar så mycket mer betalt för samma jobb.

Jag bytte t.ex batteriet helt själv och gav inte en krona för arbetet.

Jag måste bara rätta dig lite...Om du utför service hos tex mekonomen eller någon annan icke auktoriserad verkstad så kan du glömma ev goodwill garantier från just ditt bilmärke.

Det är därför jag nämnde att hans bil var 2007! Eller du tror att 5-10år gamla bilar blir lagade på goodwill?
Det du får på goodwill efter de åren är lackdefekter osv. Om din växellåda pajjar efter 5 år så kan du glömma allt vad goodwill är. Iaf hos BMW och AUDI.

Det är ytterst få saker som blir goodwill, typ Audis tändspoleproblem(även där bara vissa serienummer) Och då spelar det ingen roll vart du servat bilen.

Dessutom så verkar du inte veta vad Icke auktoriserade verkstäder är. Mekonomen och t.ex Mechanum är auktoriserade VW,Audi m.fl verkstäder.

När garantierna är slut 3år för min så finns det absolut ingen som helst anledning att lämna bilen till VAG verkstad förutom när det gäller mer specifika fel. Service hade jag gjort själv om inte det var så viktigt med stämpel.
Senast redigerat av DasAuto (24 juni 2014)

Who Djaa bless no man curse

Of World
3 369 Inlägg
24 juni 2014
#19
Äcklig audi: 10k för en bas-service. (Olja+filter tändstift)

Opel diesel hos opel: Samma service som audin fast för 1200kr med glödstift..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

509 Inlägg
24 juni 2014
#20
smile förmodligen helt riktigt, men de flesta köpare inklusive jag själv kollar gärna servicestämplar och kvitton, ju högre värde desto noggrannare är det generellt, de flesta vill också att dessa stämplar ska komma från en märkesverkstad, jag skulle nog också vara lite frågande om jag skulle köpa en förhållandevis dyr sportbil varför den inte är servad på märkesverkstad. Sedan är det som du säger, i praktiken är det ingen skillnad, om du byter oljan själv(om du kan) heller lämnar till mekonomenverkstad.

Jag följer strömmen i detta avseende och lämnar in till BMW och får yttrligare en fin stämpeloch ytterligare ett skäl för kommande köpare att investera i just min fina bil smile


DasAuto skrev:
Parsan skrev:
DasAuto skrev:

Jag uppfattade så som att du lämnar in din bil på "märkes verkstad" då du vill behålla alla garantier.
Jag har själv haft den uppfattningen väldigt länge så jag kände igen mig där, menar mest bara att man får samma garantier hos Meko och andra auktoriserade verkstäder. Service o sådant kan alla göra men märkesverkstäder tar så mycket mer betalt för samma jobb.

Jag bytte t.ex batteriet helt själv och gav inte en krona för arbetet.

Jag måste bara rätta dig lite...Om du utför service hos tex mekonomen eller någon annan icke auktoriserad verkstad så kan du glömma ev goodwill garantier från just ditt bilmärke.

Det är därför jag nämnde att hans bil var 2007! Eller du tror att 5-10år gamla bilar blir lagade på goodwill?
Det du får på goodwill efter de åren är lackdefekter osv. Om din växellåda pajjar efter 5 år så kan du glömma allt vad goodwill är. Iaf hos BMW och AUDI.

Det är ytterst få saker som blir goodwill, typ Audis tändspoleproblem(även där bara vissa serienummer) Och då spelar det ingen roll vart du servat bilen.

Dessutom så verkar du inte veta vad Icke auktoriserade verkstäder är. Mekonomen och t.ex Mechanum är auktoriserade VW,Audi m.fl verkstäder.

När garantierna är slut 3år för min så finns det absolut ingen som helst anledning att lämna bilen till VAG verkstad förutom när det gäller mer specifika fel. Service hade jag gjort själv om inte det var så viktigt med stämpel.

My car Brings Me Women


Sök