2899
Sök

Camber & Caster

26 Inlägg
24 juni 2014
Trådstartare
#1
Hej

Jag har tre olika inställningsmöjligheter på camber & caster dvs:

Camber 0 Caster +30
Camber +30 Caster +30
Camber +30 Caster 0

Vad är för och nackdelar på dessa?
Vad lämpar sig för vanlig vardagskörning? :-)

4 822 Inlägg
24 juni 2014
#2
man brukar ange camber i grader, likaså caster har jag för mig.

camber vill man ha 0 eller lägre, tex -1 grad så att däcket lutar inåt i ovan kant, passitiv camber vill man definitivt inte ha (att däcket lutar utåt i ovan kant).
likaså vill man ha lite caster, dvs att fjäderbenet lutar lite bakåt mot mitten av bilen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
24 juni 2014
#3
Christian S skrev:
man brukar ange camber i grader, likaså caster har jag för mig.

camber vill man ha 0 eller lägre, tex -1 grad så att däcket lutar inåt i ovan kant, passitiv camber vill man definitivt inte ha (att däcket lutar utåt i ovan kant).
likaså vill man ha lite caster, dvs att fjäderbenet lutar lite bakåt mot mitten av bilen.

Det stämmer som du skriver fast håller inte med om caster.

Caster är lutningen på fjäderbenet vilket innebär att man alltid har framhjulet något framför den lodräta linjen ifrån fjäderbenet. Det ar castervinkeln som ser till att du har så kallad riktnings stabilitet. Alltså att bilen går raktfram när du släpper ratten.

Fast det va kanske det du menade Christian S fast du skrev på ett annat sätt?


4 822 Inlägg
25 juni 2014
#4
VKN_940 skrev:
Christian S skrev:
man brukar ange camber i grader, likaså caster har jag för mig.

camber vill man ha 0 eller lägre, tex -1 grad så att däcket lutar inåt i ovan kant, passitiv camber vill man definitivt inte ha (att däcket lutar utåt i ovan kant).
likaså vill man ha lite caster, dvs att fjäderbenet lutar lite bakåt mot mitten av bilen.

Det stämmer som du skriver fast håller inte med om caster.

Caster är lutningen på fjäderbenet vilket innebär att man alltid har framhjulet något framför den lodräta linjen ifrån fjäderbenet. Det ar castervinkeln som ser till att du har så kallad riktnings stabilitet. Alltså att bilen går raktfram när du släpper ratten.

Fast det va kanske det du menade Christian S fast du skrev på ett annat sätt?

ja om fjäderbenet lutar bakåt mot mitten av bilen blir ju som du skrev att framhjulet är något framför den lodräta linjen ifrån fjäderbenet.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 948 Inlägg
25 juni 2014
#5
och sen e det de där med toe... big_smile beror lite på vad för camber du kör med, men kanske lite in om du väljer -1 grad i camber? kan inget om hur 4hjulsdrivna bilar brukar vilja ha det.

Och nej du kan inte ställa "lika på båda sidorna" i topplagringen och tro det blir rätt, måste mätas å ha sig.
VIll/kan du inte göra det själv så åk till däckverkstad, sparar in pengarna det kostar ganska snabbt på däckkontot + att du får en bil som beter sig som den ska.

5 089 Inlägg
25 juni 2014
#6
Är detta något du kan ställa in elektroniskt på din bil eller är det någon toppmontering på fjäderbenet du har köpt?
Eller vart får du dessa värden ifrån?

\Lindgren

26 Inlägg
25 juni 2014
Trådstartare
#7
Det är tydligen inbyggt i topplagringen
Man monterar den i olika lägen för olika inställningar
Detta är tre inställningar bortsett från "original" Dock så stod mina i två olika lägen = obra :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169944/169944-9a08cdc55d0f66e9ddaa44bf3e86ffad.jpg

Hmm tittade i en annan repbok och där är andra värden yikes
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169944/169944-df0599ddb968af3993b804653400d574.jpg


FLindgren skrev:
Är detta något du kan ställa in elektroniskt på din bil eller är det någon toppmontering på fjäderbenet du har köpt?
Eller vart får du dessa värden ifrån?
Senast redigerat av GurraBB (25 juni 2014)

1 948 Inlägg
26 juni 2014
#8
B ska du ha

26 Inlägg
26 juni 2014
Trådstartare
#9
Tack för svar
Har du lust och förklara varför? :-)

baltis skrev:
B ska du ha

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 juni 2014
#10
Misstolka inte +30 för grader. 30 står för minuter och 60minuter är en grad. Alltså, +30minuter är +0,5 grader.

Man bör ju veta vilken bil det gäller innan man säger att B är bäst. Är det fram eller bak? (Antar fram för att det står "jack up front of car" i instruktionen?) Sedan måste det ju mätas och inte bara tro att det där kommer stämma.
Senast redigerat av caromania (27 juni 2014)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

26 Inlägg
27 juni 2014
Trådstartare
#11
Bilen i fråga är en Mazda 626 -1994
Självklart ska det mätas, men jag är av typen att jag vill veta hur och varför något är som det är smile
Jag gjorde ett jobb på främre stötdämparen och när jag satte tillbaka den så blev ratten sned :-)
Därav började jag felsöka och uppdaga att lagringen kunde sitta på olika sätt :-)

caromania skrev:
Misstolka inte +30 för grader. 30 står för minuter och 60minuter är en grad. Alltså, +30minuter är +0,5 grader.

Man bör ju veta vilken bil det gäller innan man säger att B är bäst. Är det fram eller bak? (Antar fram för att det står "jack up front of car" i instruktionen?) Sedan måste det ju mätas och inte bara tro att det där kommer stämma.

1 948 Inlägg
27 juni 2014
#12
GurraBB skrev:
Tack för svar
Har du lust och förklara varför? :-)

baltis skrev:
B ska du ha


därför big_smile

googla hjulvinklar, här är en bra länk också... nu är detta visserligen inte direkt för bilar som går på vanlig väg, men principen är ju precis densamma.
http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp


Sök