Malheus skrev:
Alla 1.8 & 2.0 Duratech har kamkedja. 1.6 Zetec har haft kamrem sedan Escort kom och även nyaste 1.6 EcoBoost (Byggt på gamla 1.6 fortfarande) kör även rem..Däremot så kom faceliftade inredningen i slutet av 2006.

Om du är ute efter en mer aktiv Focus så får du kolla på de äldre ST170, tråkigt nog har de sämre rostskydd (Vilket ändå är bra att nyare Focus inte rostar lika mycket)
Okej, det hade jag ingen koll på! Det känns ju som att 1.8 vore att föredra framför 1.6 rent allmänt, men jag har inte provkört någon av dom så skillnaden kanske inte är så stor. 2.0 ser man inte ofta ute på blocket, sålde den dåligt för att den är betydligt sämre än 1.8 eller finns det någon annan anledning?
Den är förstås också ett alternativ! Dörrarna verkar vara ett riktigt sorgebarn på den modellen, å andra sidan har många fått dom utbytta under garantitiden. Problemet som jag spontant ser med den (som i någon mån också gäller Aero) är att de ofta passerat ett antal pojkar med bak-och framvänd keps längs vägen

panda666 skrev:
Kan rekommendera dig något japanskt då dom är väldigt ekonomiska och pigga, kolla nått med nissan primera-honda civic-mitsubishi colt . alla dom drar lite bensin och är billiga att försäkra, kolla länsförsäkringar.
sj betalar jag runt 280 för en 328 med 2.8 liters motor hos läns med trafikförsäkring per månad, så en 1.5-1.8 som tex du letar efter kommer absolut inte kosta nånting.
vore jag i din sits skulle jag kolla på civics, finns som sedan och coupe. väldigt ekonomiska och går väldigt bra. inget strul med dom.
skulle akta mig från franska bilar iaf.
och saaben är det många som klagar på, vet inte sj vad jag kan säga om dom. Kanske inte bästa förbrukningen för en student precis.
mvh
Även om jag aldrig varit speciellt för japanska bilar i allmänhet så är en impreza en drömbil som jag helt klart kommer köpa på sikt. Familjen kör en Outback -12, och den är helt klart en av mina stora favoriter att köra i den klassen! En Mitsubishi Evo av motsvarande modell som imprezan kan jag helt klart också tänka mig!
Men Toyota och Honda känns inte så aktuellt tyvärr, och jag har ingen direkt anledning mer än att jag inte gillar dom bilarna.
CurvaN skrev:
Bara simpel fråga varför saab istället för volvo ? Du är medveten om att delar till en saab blir svårare att hitta föt varje dag. Hellre en S70 alla dagar i veckan
En mycket bra fråga som jag inte har något bättre svar på än att jag alltid gillat SAAB bättre än Volvo av motsvarande årsmodell. Nej Volvo är inget som lockar alls faktiskt, vägegenskaperna på dom jag kört har inte varit som jag önskar hos en bil och dessutom har dom dragit mer bensin än vad som känts rimligt.
Det där med delar tror jag inte riktigt på, om man ser till hur fordonsproduktion går till. När man tillverkar en bil tar man höjd i produktion för att ha nog med reservdelar. Dvs, det är inte så att Volvo idag säger att "nae fan, om man skulle tillverka en sats 740 handtag idag kanske" utan alla Volvos reservdelar tillverkades också samtidigt som bilarna. Därför kan jag möjligtvis tänka mig att de allra nyaste SAABarna, speciellt dom som rullar ut hos Nevs kan få svårt med delar eftersom man inte vill binda onödigt kapital i extra delar.
Toddemannen skrev:
CurvaN skrev:
Bara simpel fråga varför saab istället för volvo ? Du är medveten om att delar till en saab blir svårare att hitta föt varje dag. Hellre en S70 alla dagar i veckan
Du den frågan ställde jag mig innan jsg skaffade min saab , nu är det snarare varför volvo ist för saab?
Har då inte märkt att jag haft svårt att hitta delar till min 900a...
Om du köper dig en saab köp en med T5-motor, dom är redigt kraftiga i spisen och håller!!
Drar inte så fasansfullt med soppa heller tycker jag 1l/mil med 280hk just nu...
Det negativa jag kan komma på iallafall med min är att den kostar att försäkra 738 spänn (halvf. per månad)
Och att det finns saab hatare
T5-an, är det den som sitter i 9-3 Aero bland annat? Jag har hört mycket gott om den motorn, det samma gäller e tidiga Aero-lådorna med 6 växlar som tydligen ska vara helt skottsäkra. Turbon från Mitsubishi håller tydligen ofta också den hela bilens livslängd, och det känns ovanligt för SAABturbos.
Bränsleförbrukningen är ingen jättekritisk punkt eftersom jag inte kör så mycket. 1dl extra/mil ger så att säga inte så stor skillnad om man kör knappt 1k mil per år.
SAAB-hatare rör mig inte i ryggen, det är inte alla som förstår den typen av sofistikerade bilar! SAAB har ju världens högst utbildade förare (eller har iaf haft) och det är oftast lätt att se varför hatarna inte ställer sig till den skaran

opel_vectra_gts skrev:
Opel? Astra? helt okej bil både till stad och motorväg.
helt okej vägljud drar lite bränsle billig försäkring
finns med 1.4liters motor (lite slö kanske.) eller 1.6 på 105hk (Billig i drift=vanlig motor) 1.8 115hk som även den är billig (haft en 15st Vectra med den motorn..krånglar inte mer än någon annan bil) sen finns den större 2.0liter som har ca 140hk (lite törstigare än övriga)
kamremmsbyten är billigt på dom samt service.
vet inte vilken prisklass du har men mellan 10-20 000 SEK så får du ganska mycket bil.
Exempel:
http://www.blocket.se/kristianstad/Opel … =7&w=3
Köp en Opel bli belåten, se naturen genom plåten! Nej men Opel är inte heller något som lockar faktiskt, så där spelar det inte så stor roll om det så är världens bästa bil.
Jag är i så fall mer den typen av köpare som köper Alfa Romeo. Inte är dom bäst, inte driftssäkrast (absolut inte), inte billigast men det är sånt jag skulle vara beredd att leva med framför att köra runt i en driftssäker men i min värld vansinnigt tråkig Astra/Avensis etc.
Alfa kanske vore något ändå för övrigt? Hur ser det ut för dom idag, är det ens i teorin möjligt att köpa en Alfa som student? Inköpskostnaden är ju klart överkomlig, men kommer driftskostnaden sakta ruinera mig?