M-Egerborn skrev:
Tjenare!
Som rubriken lyder så har jag en Volvo 940 som dör när jag frikopplar efter att ha dragit på lite så att dumpen får dumpa.
Bilen i sig självt är egentligen en B230FB som jag har bytt motor, tändsystem, bränslesystel etc etc på så att det är en B230FK numera. Och den fungerar kalas annars, jämn och fin tomgång rung 900 varv, den laddar 0.55bar.
Visst, den är lite ombyggd så att säga att det är en B230FK stämmer inte då det sitter 531 topp och vx3 kam på den, samt turbon kommer från en 740 TIC, Garret M24 AR/42, så självklart får jag köra med extern dumpventil eftersom det inte sitter någon i den turbon. ( Eftersom folk börjar skriva på andra trådar om att jag inte skall köra med öppen dumpventil så vill jag klargöra att extern inte betyder öppen... Extern betyder att det inte är en inbyggd dumpventil i turbon, utan den sitter på tryckrören istället... Det är en ÅTERCIRKULERANDE dumpventil från KL Racing, även länkad i slutet på tråden)
Jag har testat följande:
1. Kopplat ur tomgångsmotorn, då får jag en tomgång på runt 200 varv men bilen dör inte vid dumpning
2. Bytt tomgångsmotor mot en som jag vet fungerar, Hjälpte inte
3. Bytt LMM, hälpte inte.
4. Kört utan dumpventil, hjälpte inte.
5. Kontrollerat alla tryckrör etc efter läckage, samt lagt några lager eltejp där slangklamrarna sitter vid dessa för att minska risken för läckage ( så att klamrarna spänner emot något mjukt så att man kan tvinga dem lite extra )
Jag är tacksam för alla tips angående detta då det är riktigt irriterande att ha en bil som dör titt som tätt när man gasat ur den lite.
Mvh Micke
edit: Dumpen som sitter monterad är följande:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/ate … -midi.html