3279
Sök

Toppackning B230fk 300hk+

110 Inlägg
3 juli 2014
Trådstartare
#1
Hej,

Vad ska man köra med för toppackning på en B230fk orginalborr med 300hk+ och 1,5-1,6 i laddtryck
Men fråga är då om original bultar och packning pallar de eller om man ska köra ARP/12:9 bult och cometic/skärringspackning istället eller kanske bara bättre bult och originalpackning?

(ska bara köra denna motor på 5 driftingevent till i år sen åker nybyggd motor i är att till lägga och ta hänsyn till)

Någon som sitter med kunskap om detta i praktik helst?

(kör drifting så det är mkt platan i mattan och varvstopp!)

Min fråga är vad jag vill ha svar på och inget annat!

Mvh Jonas
Senast redigerat av ThorFinN (3 juli 2014)


4 586 Inlägg
3 juli 2014
#2
Kör med en Ering packning det håller. Vad gäller bultar så vet jag inget om det

Volvo original verkar gå sönder på löpande band när man höger laddet lite

Med lite tur så kanske Volvos packning blivit bättre men varför chansa

Fick det tipset av den som byggt några b230 motorer med överladd
Senast redigerat av jocke_gronberg (3 juli 2014)


593 Inlägg
3 juli 2014
#3
Kör orginalpackning från Volvo, sen dra enl. Volvos specifikation.
Har du en rätt mappad maskin så ska det inte vara några problem...

Annars så finns det många vettiga alternativ, Lite beroende på om motorn är ur eller ej:
- MLS packning och 12:9 / alt. arp bult till det.. Dock kräver den att block/topp är 100% plant.

- Har du inte motorn ur och kan plana av block/topp 100% så är skärringspackning med 12:9/ alt arp nästa steg.


- Sista alternativet (som ja själv kör) är o-ringat block med std. packning och arp bult.
Verkar vara ett vinnade koncept för 700hk++.

Hoppas jag var till någon hjälp.

mvh

110 Inlägg
3 juli 2014
Trådstartare
#4
Motorn är inte ur samt att ekonomin just nu inte är den bästa så får bli ny original packning och nya original bult, dok Erings original packning som du säger jocke_gronberg då det ska vara starkare än volvos.
Fick höra nu att det finns folk som kör Ering med original bult med ladd på 1,8 och 2,0bar.
Om det inte är någon annat som säger motsatsen här?

kul att höra epapower smile funderar själv på o-ringat och ARP bult på andra motorn till nästa säsong då ca 500hk

Tusen tack för BRA svar!


593 Inlägg
4 juli 2014
#5
ThorFinN skrev:
Motorn är inte ur samt att ekonomin just nu inte är den bästa så får bli ny original packning och nya original bult, dok Erings original packning som du säger jocke_gronberg då det ska vara starkare än volvos.
Fick höra nu att det finns folk som kör Ering med original bult med ladd på 1,8 och 2,0bar.
Om det inte är någon annat som säger motsatsen här?

kul att höra epapower smile funderar själv på o-ringat och ARP bult på andra motorn till nästa säsong då ca 500hk

Tusen tack för BRA svar!

Gör så, efterdra typ 1 gång bara.. för packningen sätter sig en del så det håller bra mkt bättre om du gör det..
(behövs inte enl. Volvos rekommendation men då räkna de inte med 3-4 dubbel effekt mot orginalet)

Vet några lirare på sävarturbo som kör orginalpackning efterdragen några gånger och bromsa 500hk++.

lycka till.smile

mvh

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juli 2014
#6
Efterdrar man verkligen sträckskruv?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 586 Inlägg
4 juli 2014
#7
torpis skrev:
Efterdrar man verkligen sträckskruv?

Nej man efterdrar inte sträckbultar

Dom ska ses som förbrukade ifall dom dras åt mer än en gång

Vissa säger att man kan använda dom 4-5 gånger men dessa bultar är förbrukningsvaror
Senast redigerat av jocke_gronberg (4 juli 2014)


110 Inlägg
4 juli 2014
Trådstartare
#8
Fick sponsring på 12:9 bult så blir sådan med Elrings packning smile inga problem med ladd på 2,5bar då tydligen så läge motorn går som den ska smile

Blir perfekt då kan jag bara flytta över bultarna till nya blocket i vinter smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juli 2014
#9
ThorFinN skrev:
Fick sponsring på 12:9 bult så blir sådan med Elrings packning smile inga problem med ladd på 2,5bar då tydligen så läge motorn går som den ska smile

Blir perfekt då kan jag bara flytta över bultarna till nya blocket i vinter smile

12:9 skruv wink

Sen är laddtryck av ondo, man mäter aldrig motorns effekt eller braighet i laddtryck. Min lilla S40-motor gav en bra bit över 400hk på 1.6bar laddtryck och du pratar samma laddtryck men mycket större motor och bara 300hk.  Så bygg aldrig för ett laddtryck, sikta aldrig på ett laddtryck och lyssna inte på folk som beräknar hållfasthet efter ett laddtryck. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

593 Inlägg
4 juli 2014
#10
torpis skrev:
Efterdrar man verkligen sträckskruv?

Om du läser vad ja skrev, så får du svar.

Det behövs inte efterdras enl. Volvo men då många testat packningens hållbarhet så är det tydligen det bästa. Att just efterdra... Läs trådar på sävarturbo.. !

Att just efterdra har inte att göra med att bulten drar åt med hårdare moment, utan att packningen sätter sig och "glipar" lite grovt sagt. Detta trollar man då bort genom att dra en gång till, med samma moment!
Detta blir främst märkbart då man kör org. packning samt org. bult ihop med o-ringning.
OCh det är inget jag hittat på själv, både erfarat det, och fått det förklarat av en motorfirma här i stan.


Och nej, sträckbult till 8v är INTE förbrukade efter en gång. De kan användas flertalet ggr utan att de tappar sin spänst (även detta står i Volvo vst-handbok med mått på sträckning osv om man är osäker.)

Men för att köra på säkert kort (och släcka alla teorier), så kör org. packning och 12:9 och EFTERDRA! Kör varm, låt svalna, släpp bulten, dra sedan samma moment igen. dra max 110-115Nm, INTE mer.. sett flertalet block som tyvärr spricker när man drar hårdare.

Lycka till..

mvh
Senast redigerat av epapower (4 juli 2014)

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juli 2014
#11
epapower skrev:
Att just efterdra har inte att göra med att bulten drar åt med hårdare moment, utan att packningen sätter sig och "glipar" lite grovt sagt. Detta trollar man då bort genom att dra en gång till, med samma moment!

Där är jag med, men en sträckskruvs uppgift är ju att kompensera för detta med sin töjning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

593 Inlägg
4 juli 2014
#12
torpis skrev:
epapower skrev:
Att just efterdra har inte att göra med att bulten drar åt med hårdare moment, utan att packningen sätter sig och "glipar" lite grovt sagt. Detta trollar man då bort genom att dra en gång till, med samma moment!

Där är jag med, men en sträckskruvs uppgift är ju att kompensera för detta med sin töjning.

Det gör den., fast inte med fullt tryck.. Man tappar en hel del tryck tyvärr när packningen satt sig. En avgörande del i vissa fall (som i mitt).

Har haft std. packning, sträckbult och o-ringat block. Varmkör, stäng av och låt svalna. Dagen därpå drar jag om exakt samma moment och kan då dra ett halvvarv till(!).. Så mkt tar inte sträckbulten upp, därav man ska efterdra.

Skippa detta momentet en gång, och var bara en tidsfråga innan det blev problem för packningen att täta mot vattenkanalerna...

Men nu ska ju inte ts åka o-ringat så då finns det ju inte så många frågetecken :-)


Sök