Du får gärna gå in lite i detalj om hur du går tillväga när du helsvetsar downpipen, alla verkar göra som de själv tycker med dessa "pie cuts" (i brist på svensk term).
Följer projektet med spänning i tystnad här också, kände att det var dags för en kommentar nu! Ser hur bra ut som helst.
Försöker övertala en kollega att svetsa den åt mig, han är riktigt grym. Men om det blir att jag kör den själv så blir det väl som vilket 2mm rostfritt rör som helst. Folietejp, rotgas, 60-80 amp nånting, 1-2mm tillsats, "pulsa" med fingret. Låter den sitta i avgashuset under svetsning så v-bandsflänsen inte slår sig.
Kul att det uppskattas Misstänker att det är några som följer här i tystnad
Idag har jag pusslat lite med tryckrör. Tejpat tårtbitar, rör och v-band. Va mycket mer tidskrävande än jag trodde. Nu måste jag bara låna hem en svets så jag får ihop allt
Förbereder lite för bygge av bakre bashbar/lyftpunkt. Förstärkt med plåt inuti rambenen och mellan, sen svetsat 5mm tjocka plattor för infästningen av rören. Kommer bli en kraftig inre konstruktion, och sen något vekare som är lätt att byta ut längst ut för att hålla kofångaren.
Tänkte prova köra med ett luftfilter till Fiat Ducato/Citroen Jumpy. Stort, runt, 100mm anslutning och kostar 150:- Dock va enda stället det fick plats på nu, här Inte alls nöjd med den placeringen. Så kommer sätta det som jag ville från början, vågrätt på tvären bakom kylaren. Så får bygga om tryckröret helt enkelt, tur att det bara är tejpat Kommer även bli v-band mot kompressorhuset.
Kylaren ska flyttas fram lite så det finns plats för fläkt och kåpa, just nu är anslutningarna till oljedelen ivägen. Ska flytta dom till bak på kylaren istället.
Idag fick jag äntligen fingrarna ur och svetsade klart det sista tryckröret. Nu är det bara kvar att lista ut vart jag ska placera dumpventilen och svetsa dit v-band till den, samt göra klart insugsröret från filtret. Inga siliconslangar nånstans
Har även skaffat mig en egen trådsprutare. Ska bara fixa fram en flaska till den, sen kan jag komma igång med bilfan igen
Provmonterat tryckrör och laddluftkylare. Monterade även vänster fjäderben och hjul för att kolla att allt går fritt. Brett kommer det bli
Tyvärr så verkar övre röret ha slagit sig vid svetsning, för det passade verkligen inte mot kylaren Så kapade bort flänsen och la i en bit. Svetsar om det på lördag.
Häftigt projekt, jag har nu sträckläst och är grymt imponerad av bygget.
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Inte mycket gjort på bilen alls i sommar. Men har fått upp den i snurra iaf, och idag började jag skrapa lite underredsmassa. Blir lite rostlagning framöver också