3652
Sök

Saab 9-5 -02 ojämn på tomgång

221 Inlägg
14 juli 2014
Trådstartare
#1
Hej!
Min flickvän funderar på att köpa en Saab 9-5 årsmodell -02 som har automatlåda. Den går tydligen ojämnt på tomgång, den går ner otroligt mycket i varv och dör även ibland.

Så då är frågan, ska man avstå bilen? Eller är det i de flesta fallen någonting som inte blir kostsamt? Vad kan de eventuellt vara, och vad kan man kolla där nere då vi kollar på bilen för att säkerhetsställa vad felet är?

I övrigt verkade det vara en ärlig säljare och bilen var fullservad och väldigt fint skick. Gått cirka 22 000 mil.

Ska man slå till och vad skulle isåfall reservdelarna gå på om man utför arbetet själv? Eller behöver man uppsöka verkstad?
Mvh
Senast redigerat av kwamex (14 juli 2014)

221 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
#2
Bump, ingen? Vi har tänkt kolla på bilen imorgon.

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
15 juli 2014
#3
Ojämn tomgång kan bero på vakuumläckage i slangar, dåliga stift, dålig komp i motorn, igensatt luftfilter..


106 Inlägg
17 juli 2014
#4
Eller kanske "tomgångsmotorn" eller vad dom kallas på Saab.
Senast redigerat av Jerrker (17 juli 2014)

Frågan är in OM de kommer ta i.. frågan är när, och hur spektakulärt.

221 Inlägg
17 juli 2014
Trådstartare
#5
Satte in OBD2 fick felkod p300 och p1110, vad borde de mest troligt va då?

106 Inlägg
17 juli 2014
#6
P300= Nordic mjukvara i styrboxen?
P1110= avlastningsventil, antar att det är annat namn för magnetventilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100168/100168-e743f2106ecb1fe770615cbac39956fe.jpg

Frågan är in OM de kommer ta i.. frågan är när, och hur spektakulärt.

221 Inlägg
17 juli 2014
Trådstartare
#7
Hmm, det har vi faktiskt ingen aning om. Hur vet man det?
Tror inte den var chippad iaf, var inte samma drag som i min 2.3t manuell o denna var ju 2.3t automat.

Så det kan eventuellt vara avlastningsventilen som orsakar tomgången?

George
1 956 Inlägg
17 juli 2014
#8
P0300 e luftmassemätare TROR jag

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

Oturen själv
593 Inlägg
18 juli 2014
#9
jojje81 skrev:
P0300 e luftmassemätare TROR jag

p0300 är multiple cylinder missfire och get ingen direkt hänvisning till problemet.. Men byt stift och kolla allt vacum och backventiler etc..

Vad p300 är vet jag ej..

Kolla "Brake booster vacuum hose" Alltså vacumslang ( Hårdplast ) till bromsservon.

Brum

221 Inlägg
18 juli 2014
Trådstartare
#10
Det stämmer, P0300 är felkoden.

Oturen själv
593 Inlägg
18 juli 2014
#11
kwamex skrev:
Det stämmer, P0300 är felkoden.

Grattis till den mest uppenbara och meningslösa felkoden som kan betyda vad som helst big_smile Kolla så trycksystemet är tätt och vacumslangar. Testa bränsletryck. Gör kompressionstest. Sen bör du veta vad felet är smile

Brum

Oturen själv
593 Inlägg
18 juli 2014
#12
Mreque89 skrev:
kwamex skrev:
Det stämmer, P0300 är felkoden.

Grattis till den mest uppenbara och meningslösa felkoden som kan betyda vad som helst big_smile Kolla så trycksystemet är tätt och vacumslangar. Testa bränsletryck. Gör kompressionstest. Sen bör du veta vad felet är smile

Ojj fel preson som skrev där big_smile sorry.. Aja ovanstående gäller vid dem flesta problem big_smile

Brum

221 Inlägg
19 juli 2014
Trådstartare
#13
Kan inte p0300 och p1110 hänga ihop med varandra då? big_smile

Oturen själv
593 Inlägg
21 juli 2014
#14
kwamex skrev:
Kan inte p0300 och p1110 hänga ihop med varandra då? big_smile

Självklart=D

Brum

2 419 Inlägg
21 juli 2014
#15
Brukar ta tre saker som går sönder på dessa som är dyra! Vevaxel givare tändkassett och slagen till vevhus ventilation! Annars är de vanligt med den lilla slangen till dumpen då känns bilen seg med!


20 Inlägg
12 mars 2015
#16
Jerrker skrev:
P300= Nordic mjukvara i styrboxen?
P1110= avlastningsventil, antar att det är annat namn för magnetventilen.

http://www1.garaget.org/gallery/images/101/100168/100168-e743f2106ecb1fe770615cbac39956fe.jpg

Har en fråga angående avlastningsventilen. Sitter den på bilden monterad åt rätt håll? Har sett andra bilder där öppningarna har bytt plats. Någon som vet?

Sir
935 Inlägg
12 mars 2015
#17
Ja den är monterad åt rätt håll. Dock finns det folk som vänder på dom för dom ska klara mer laddtryck. Dock vanligt att dessa orginal avlstningsventiler spricker i gummit inuti. Bara att byta och inte så dyra.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??


Sök