Hej! Min flickvän funderar på att köpa en Saab 9-5 årsmodell -02 som har automatlåda. Den går tydligen ojämnt på tomgång, den går ner otroligt mycket i varv och dör även ibland.
Så då är frågan, ska man avstå bilen? Eller är det i de flesta fallen någonting som inte blir kostsamt? Vad kan de eventuellt vara, och vad kan man kolla där nere då vi kollar på bilen för att säkerhetsställa vad felet är?
I övrigt verkade det vara en ärlig säljare och bilen var fullservad och väldigt fint skick. Gått cirka 22 000 mil.
Ska man slå till och vad skulle isåfall reservdelarna gå på om man utför arbetet själv? Eller behöver man uppsöka verkstad? Mvh
Hmm, det har vi faktiskt ingen aning om. Hur vet man det? Tror inte den var chippad iaf, var inte samma drag som i min 2.3t manuell o denna var ju 2.3t automat.
Så det kan eventuellt vara avlastningsventilen som orsakar tomgången?
Grattis till den mest uppenbara och meningslösa felkoden som kan betyda vad som helst Kolla så trycksystemet är tätt och vacumslangar. Testa bränsletryck. Gör kompressionstest. Sen bör du veta vad felet är
Grattis till den mest uppenbara och meningslösa felkoden som kan betyda vad som helst Kolla så trycksystemet är tätt och vacumslangar. Testa bränsletryck. Gör kompressionstest. Sen bör du veta vad felet är
Ojj fel preson som skrev där sorry.. Aja ovanstående gäller vid dem flesta problem
Brukar ta tre saker som går sönder på dessa som är dyra! Vevaxel givare tändkassett och slagen till vevhus ventilation! Annars är de vanligt med den lilla slangen till dumpen då känns bilen seg med!
Har en fråga angående avlastningsventilen. Sitter den på bilden monterad åt rätt håll? Har sett andra bilder där öppningarna har bytt plats. Någon som vet?
Ja den är monterad åt rätt håll. Dock finns det folk som vänder på dom för dom ska klara mer laddtryck. Dock vanligt att dessa orginal avlstningsventiler spricker i gummit inuti. Bara att byta och inte så dyra.
Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??