3548
Sök

Byta generator

2 Inlägg
16 juli 2014
Trådstartare
Hej! Är i stort sett nybörjare på motorer och hoppas att jag få lite tips här.

Min Audi a4 1.8T -01 tjuvdrar ström. Det är generatorn som är paj och jag måste köpa en ny. En ny generator på 150A skulle kosta många tusenlappar så jag tänkte köpa begagnat från bildelsbasen. Den som sitter i är av märket Bosch 150A.

Jag har hittat generatorer från Bosch och Valeo i Stockholm för mellan 1250-1590 kr. Är det stora skillnader mellan märkena och bör jag satsa på Bosch för att det satt en sådan innan?
Priserna på generatorerna ligger typ på samma pris men en har gått 1700 mil och en annan 12000 mil, ändå är det liknande priser, spelar miltalet mindre roll gällande generatorer? Har ni fler tips angående köpe av generatorer så vore det superschyst! smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 juli 2014
Utan att kunna något i frågan om din Audi så rekommenderar jag att du undersöker om det är olika generatormodeller beroende på AC etc. Det kan variera vilken generator Audi placerat i bilarna beroende på årsmodeller och utrustningspaket så kolla noga så du får samma, alternativt få en garanti från en Audikunnig person att en "liknande" fungerar med reläer etc. Annars skulle jag leta efter en med samma serienummer för att vara hundra på kompatibilitet.

Har du sökt på Ebay England/Tyskland efter din generator? Jag tror du kommer kapa priset med 25-50% utan att blinka men då ska du leta efter en exakt likadan.

Miltalet på moderna generatorer är inte så kritiskt, inom vissa gränser såklart.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

84 Inlägg
16 juli 2014
renoveraa?

2 Inlägg
16 juli 2014
Trådstartare
caromania skrev:
Utan att kunna något i frågan om din Audi så rekommenderar jag att du undersöker om det är olika generatormodeller beroende på AC etc. Det kan variera vilken generator Audi placerat i bilarna beroende på årsmodeller och utrustningspaket så kolla noga så du får samma, alternativt få en garanti från en Audikunnig person att en "liknande" fungerar med reläer etc. Annars skulle jag leta efter en med samma serienummer för att vara hundra på kompatibilitet.

Har du sökt på Ebay England/Tyskland efter din generator? Jag tror du kommer kapa priset med 25-50% utan att blinka men då ska du leta efter en exakt likadan.

Miltalet på moderna generatorer är inte så kritiskt, inom vissa gränser såklart.

Tack för tipset! AC-kompressorn är helt bortplockad, har det någon betydelse?

Sök