3086
Sök

Ombesiktning på parkerat fordon?

315 Inlägg
22 juli 2014
Som nämt ovan så MÅSTE en polis legitimera sig om han tillfrågas. Här han ej detta så ring 112 och säg att det är någon som säger att han är polis men kan ej bevisa det.

5 198 Inlägg
22 juli 2014
Bennfors skrev:
Som nämt ovan så MÅSTE en polis legitimera sig om han tillfrågas. Här han ej detta så ring 112 och säg att det är någon som säger att han är polis men kan ej bevisa det.

Inte 112 dit ringer man vid brådskande ärende dvs akut.. men däremot ringer man 11414

315 Inlägg
23 juli 2014
Så.. du menar om någon stoppar dig som säger att han är polis men inte är det och vill ge dig böter m.m. eller jagar dig etc.etc. så ringer du 11414 för att sedan sitta i kö medan detta händer? 112 hade jag ringt som sedan kopplar dig till polisen så man slipper kön.

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 juli 2014
Självklart ringer du inte 112 i det läget. Det är ju inte direkt fara för livet om en polisman står och skäller vid vägkanten. Om en polis jagar dig bör du själv stanna. Menar du verkligen att en person som jagas av polisen ska ringa 112 för att polisen i efterföljande bil inte visar legitimation?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2014
caromania skrev:
Självklart ringer du inte 112 i det läget. Det är ju inte direkt fara för livet om en polisman står och skäller vid vägkanten. Om en polis jagar dig bör du själv stanna. Menar du verkligen att en person som jagas av polisen ska ringa 112 för att polisen i efterföljande bil inte visar legitimation?

Det är inte helt självklart i dagens samhälle...

http://www.expressen.se/kvallsposten/ha … ydsverige/

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 juli 2014
torpis skrev:
caromania skrev:

Det är inte helt självklart i dagens samhälle...

http://www.expressen.se/kvallsposten/ha … ydsverige/

Sakta ner lite nu. Vad har det med en polisbil som hänger på dig i utryckningssyfte att göra? Eller om konstapel Blom skäller ut dig för att du pallat äpplen? Den artikeln du länkar till handlar om kriminella gäng som sannolikt talar bristfällig eller ingen svenska längs med vägar och på parkeringsplatser, och även i artikeln kommer rådet att ringa 11414. Att sedan dagens samhälle håller på att implodera i ett träck av avskum och slödder har ingenting med motorcykel-pojkens historia att göra. Faktiskt.

För att backa detta lite så har TS blivit utskälld av en påstådd polisman, som sannolikt även är polisman. Han har suttit på en MC och denne påstådde sannolike polisman har kommit fram i syfte att skälla då han (polismannen) anser att TS gjort dig skyldig till något som är värt en ombesiktning av ett fordon. Polismannen (?) vill inte identifiera sig och då kommer förslaget in att man ska ringa 112. Jag menar (med full rätt!) att man inte bör ringa 112 om en person som man kan anta vara polisman kommer fram och klagar på att man dummat sig. Däremot ser jag inget fel i att man då ringer 11414 och lämnar en redogörelse.

7 393 Inlägg
23 juli 2014
jag hade gjort så här,, om den sk Polismannen var hotfull, aggressiv då hade jag ringt 112,, för då kan man bli rädd,,
om den sk polismannen bara skällde å var jobbig då hade jag ringt 11414,,

5 198 Inlägg
23 juli 2014
Bennfors skrev:
Så.. du menar om någon stoppar dig som säger att han är polis men inte är det och vill ge dig böter m.m. eller jagar dig etc.etc. så ringer du 11414 för att sedan sitta i kö medan detta händer? 112 hade jag ringt som sedan kopplar dig till polisen så man slipper kön.

Så du menar att DU ska uppehålla en akutlinje som man ringer när det är AKUT tex nån blir mördad, nån våldtar nån i din närhet,,,, för att polisen inte visar legg,,, jaja då lär du bli ännu mindre populär

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2014
caromania skrev:
Sakta ner lite nu. Vad har det med en polisbil som hänger på dig i utryckningssyfte att göra? Eller om konstapel Blom skäller ut dig för att du pallat äpplen?

Som sagt hur kan du i dagens samhälle veta säkert att polisen är polis?

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 juli 2014
torpis skrev:
caromania skrev:
Sakta ner lite nu. Vad har det med en polisbil som hänger på dig i utryckningssyfte att göra? Eller om konstapel Blom skäller ut dig för att du pallat äpplen?

Din parallell är faktiskt lite fånig. Foliehatt på eller? Du uppmanar alltså till att man ska ringa 112 om man är ute och kör och så åker man in i en laserkontroll och får spaden i nyllet? Eller att man ska ignorera en polisspärr med rutinkontroll t ex ang rattfylla som är ganska vanliga, bara köra förbi och ringa 112?

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2014
caromania skrev:
torpis skrev:
caromania skrev:

Din parallell är faktiskt lite fånig. Foliehatt på eller? Du uppmanar alltså till att man ska ringa 112 om man är ute och kör och så åker man in i en laserkontroll och får spaden i nyllet? Eller att man ska ignorera en polisspärr med rutinkontroll t ex ang rattfylla som är ganska vanliga, bara köra förbi och ringa 112?

Frågan är vem som har hatten här.

5 198 Inlägg
23 juli 2014
lite skillnad om man är ute å far å hamnar i en kontroll än om nån random snubbe dyker upp på stan.

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2014
gamlingen skrev:
lite skillnad om man är ute å far å hamnar i en kontroll än om nån random snubbe dyker upp på stan.

Ja, det jag säger är att det inte är självklart i dagens samhälle.

309 Inlägg
23 juli 2014
Bennfors skrev:

Det beror nog helt enkelt mycket på situationen i fråga. Är det bara en dryg polis som ska va macho så kan man nog hålla sig till 11414, räcker nog med att slå numret så får man legitimation.

Är det Achmed Mahafra som står med sin röda Opel längs vägkanten och kräver dig på kontantbetalning för fortkörning. Dåå kanske man ska överväga 112 wink

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 juli 2014
torpis skrev:
caromania skrev:
torpis skrev:

Alltså du måste trolla? Vad tror du egentligen? Berätta om din bild av riskerna bakom att bli stoppad av uniformerad svensk polis.

5 198 Inlägg
23 juli 2014
caromania skrev:
torpis skrev:
caromania skrev:

Alltså du måste trolla? Vad tror du egentligen? Berätta om din bild av riskerna bakom att bli stoppad av uniformerad svensk polis.

Tjaa man vet aldrig,, Jönsson Ligan snodde både bil å uniformer * sitter som stulen vettu*

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 juli 2014
Ja, risken finns även att man får en meteorit i huvudet eller blir träffad av blixten.

Forummoderator
26 339 Inlägg
23 juli 2014
torpis skrev:
caromania skrev:

Om individen som stoppar mig har gul reflexväst med texten "POLIS" på ryggen, samt den mörkblåa uniformen under med tydliga emblemen på såväl bröst som överarmar, samt ett rejält bälte med batong, magasinförvaring, klovar, en bärbar radio samt en pistol av märket SIG Sauer hölstrad på antingen bältet eller på ena benet..då gissar jag att denne är en polisman i tjänst.
Men ja..man kan ju ha fel också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2014
caromania skrev:
Ja, risken finns även att man får en meteorit i huvudet eller blir träffad av blixten.

Kära nån. Då är det väl omöjligt då tjurskalle.

http://www.expressen.se/nyheter/sa-gick … -for-steg/

http://www.kuriren.nu/nyheter/falske-po … 86486.aspx

http://www.skanskan.se/article/20101129 … lis-gripen

http://www.jonkopingsposten.se/artikel/ … ckade-dorr

Avstängd
10 388 Inlägg
23 juli 2014
torpis skrev:
caromania skrev:

Kära nån. Då är det väl omöjligt då tjurskalle.

http://www.expressen.se/nyheter/sa-gick … -for-steg/

http://www.kuriren.nu/nyheter/falske-po … 86486.aspx

http://www.skanskan.se/article/20101129 … lis-gripen

http://www.jonkopingsposten.se/artikel/ … ckade-dorr

Omöjligt är det givetvis inte...

Precis som att det inte är omöjligt att få ett flygplan i huvudet, ett cykelställ i ryggen, kramp i lilltån och efter detta drunkna som resultat av släckningsarbetet efter combustio spontanea.

Men...det är inte vidare troligt...
Senast redigerat av it_mutt (23 juli 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök