Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
kjell-gbg skrev:
Om värdet på bil med stämplar i service boken har ett högre värde
så tycker jag man skall ta med arbetskostnaden verkstaden debiterat ...
och till exempel lägga den kostnaden på inköpspriset...
för att sedan räkna ut värdeminskningen vid en försäljning / värdering
bilen har ju egentligen inget värde annat än när den byter ägare ...
precis i det ögonblick pengar och bil byter ägare
det viktiga är att service / underhåll utföres ...
jag köper hellre en bil med en pärm kvitton av en bilmekaniker
än en bil som har stämplar i serviceboken
Håller med dig angående "värdet" på stämplarna. Jag är inne på 3e bilen med full servicebok. Men jag lämnar inte in bilen bara för att fortsätta stämpla. Jag för noggranna anteckningar om allt som görs med bilarna och fyller i böckerna. Tycker det ger ett minst lika seriöst intryck vid en försäljning, och är ett bevis på att jag skött bilen klanderfritt.
Jag instämmer i princip.
Sparar kvitton på allt samt antecknar allt som görs med bilen online vilket sparas och kan följa bilen vid en ev försäljning.
Däremot avgör bilens ålder en del av värdet på stämplarna.
För exempelvis en 20år gammal bil är inte servicestämplar av samma betydelse som på förslags vis min 4år gamla Toylåda som skulle vara tokdöd på marknaden utan stämplar från auktoriserad serviceverkstad.
exakt det är ålder och värde som avgör hurvida en service bok har någon betydelse eller ej.
det viktiga är att ha bevis för vad man gjort.
kvitton och anteckningar är fullt tillräckligt.
jag litar mer på en bil som är hemma servad av någon med ett intresse än någon som lämnar in bilen på en verkstad framför allt märkesverkstäder.. hör ständigt folk som blivit lurade när dom lämnat in sina bilar på märkesverkstäder oavsätt märke.
privatkunder är inte viktiga för dom så dom behöver inte jobba för sitt rykte.
bästa är att hitta en verkstad som är helt fristånde och gärna då någon som har kunskap på samtliga modeller av bilar för dessa har en förmåga att tänka själva och har oftast stor och bred kunskap om alla typer av problem.
vet märkesverkstäder som inte löser dom mest simpla felen.
höll på med en caddy 2006 eller nått sånt 5st verkstäder hade varit på bilen och inte löst en felkod som ingen av dom lyckades få bort.
var någon givare som gav felkod dom 5 som varit innan och rört bilen var både märkesverkstäder och fristånde som står under mekonomen meca och sånt
ingen av dom löste problemet. visst det tog 2gubbar 3timmar att hitta felet men det var en skadad kabel i elsystemet och att dom inte hittade det förstår jag ej.
vi hittade t.o.m stället där kabeln var skadad.
nu tycker jag iof att sånt är en utmaning och sen håller jag inte på och mekar bilar hela dagarna utan hjälper till när någon verkstad eller polare behöver hjälp