2628
Sök

Golf IV Gti eller BMW 325i (E36)

10 Inlägg
4 februari 2007
Trådstartare
#21
Hej!

   Jag vet inte om man kan säga så egentligen FoXxIe. En bil eller modell blir aldrig "FÖR MYCKET AV", och speciellt om den nu skall stylas, men det är enligt mig då. Och tack skall du ha Miklen, för den lilla guiden. Jag kan säga att jag känner som dig, och skulle gärna välja BMW:n, så som SPOOL säkert skulle göra mellan dessa två modeller. Men fortfarande är det lite knepigt. Jag har tittat runt på olika bil "ställen" som finns här vid mig och frågat mycket om allt hos dessa två modeller, och många säger det GOLF_TDI_ och skånefisken säger, och även mer om Golfen, speciellt om dess kvalite och kör-egenskaper. Jag har ju erfarenheter från de 1:a, 2:a och 3:e Golf modellerna och tycker själv att de är hur bra som helst, men jag skall inte säga att de krossar BMW:n på något sätt då jag har haft några modeller där ifrån också som varit mer än perfekta för allt man vill göra. Nu har jag också forskat med allt snack om BMW:s "dyra delar" och allt annat som tilllhör dess modeller. Det är sant som viccoA och beemern säger. Det är inte så mycket dyrare, men tro mig och det vet ni säkert själva att det kostar ändå lite mer än många andra modeller. När jag lämnade in BMW:n till servicen så kostade det mycket, för bara olje-, filterbyte och några andra reparationer. Jag har bara lämnat en BMW modell, och det var 316i modellen, och den kostade så mycket mer än vad det kostade att lämna in någon av Golf modellerna. Jag vet inte vad det kan bero på.

   Nu är det så att, under tiden som jag surfat på nätet och tittat i vissa bilsalonger så har jag fastnat för tre nya modeller, tro det eller ej men så har jag fastnat för två Audi modeller, A4:ns 1,8t modell och A3:ns 1,8t modell. Sen har jag funderat fram och tillbaka på VW:s 1,8t Passat. Nu har jag ÄNTLGEN för första gången fått köra en passat under en längre tid, för att uppleva en del av skänslan hos en Passat, med den fina Turbo känslan, och tro mig, den var väldigt härlig, speciellt den Passaten jag körde som var trimmad till över 200hk. Invändigt är den underbar och bara med halvutrustning, och samma sak med utsidan som inte ens är något stylat men ändå otroligt snyggt. Och mer blev jag kär i Passatens magi då jag såg joel_h:s fina bil.
   Audi:s A4 hade nästan samma känsla som Passaten, bara att jag fastnade mer för Passatens design, men den som jag inte kunde slita blicken från var A3. Den är helt underbar. Kanske beror det på att den är så ung(kommer inte ihåg vilken årsmådell, men några år gammal), men helt underbar är den. Kanske är det så en Golf IV GTI känns, jag vet inte för jag har inte kört en än. Men dessa tre modeller finns nu på listan så om någon skulle vara snäll och skriva någon fin mening om någon av dessa modeller så är jag mer än tacksam. Men skulle hälst läsa och höra all skönhet om Golfen och BMW.

   Nya modeller på listan som gör det mer svårt att fastna för EN men det blir mer intressant... Tusen tack för alla meningar ni delat mer er, och jag hoppas verkligen att det kommer fler och fler, för jag tror att jag skall sätta ett datum för ett köp snart...

Tack så jätte mycket...

Mvh Miz Miz



--------
u]]| [..

Bobo
4 februari 2007
#22
Golf är bra men välj inte en GTI, 4-motion ska det vara, då är det rätt drivning wink

99 Inlägg
5 februari 2007
#23
Tittar du nu åt a4, a3 och passat så e de såklart annorlunda bilar men du snackar hela tiden om samma motor dvs 1,8T och det tycker jag du gör helt rätt i. Mycket trevlig motor oavsett om du fiser runt i stan elelr e ute och gasar på landsväg. Golf V6 4-motion e ju fett nice men då kommer man ju upp en del i pris tyvärr sad


1 813 Inlägg
5 februari 2007
#24
ser rätt roligt ut alla som kör bmw säger bmw dom som kör golf säger golf:P
jag kör inget utav dom.
men jag skulle nog valt en golf
små fina bilar inte stora å klumpiga..
min granne kör en golf iv gti och den andra grannen kör en bmw 325i
jag har inget emot någon bil men bmw det e mer gubba bil
visst rolig lekbil men man kan köpa en billig vinterbil lr ha en 740 vid sidan om som man kan dra ut å sladda med;)
sen om man ska styla m.m så golf helt klart ser ut som det händer något med bilen när dom stylar om en golf en bmw ser ju ut som en vanlig bil ändå visst finns extrema fall men annars bmw m3 packetet jippi hur vanligt e det inte..
golf kan du göra lite underhuven med som kan se snyggt å gå bra utan jätte dyra kostnader.
bmw chipa ja hur mkt hk görs det på en sugmotor? 20hk kanske jippi när du får det dubbla med en turbo;)
som sagt vad e det du vill ha bilen till mer än styling m.m
e det utrymme så bmw och ska köra tex folk m.m så bmw
annars e det ju helt klart golf du ska välja wink
hade jag skaffat en ny bil nu så hade jag sprungit efter en golf helt klart helt underbara å köra=)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Någon Form Av Proffs
214 Inlägg
5 februari 2007
#25
Jag tycker oftare att man hör att det är mer strul med Folkvagnar än BMW, sen så tycker jag att det är en himla skillnad, jag skulle i princip välja vilken BMW som helst före en Golf tex!! Som ni kanske märker så håller jag på BMW:n
Lycka till!!!

Januari 2007 Försvann 9 Meter Av Skåne!!!

58 Inlägg
5 februari 2007
#26
Jag har haft 3st e36 325or, en m3a -95 och nu har jag en z3 coupe. Jag har aldrig haft några problem med dom. du kan inte ta dö på motorn om du servar den ordentligt  jag vet inte om jag har lagt ut mer än 15000 på alla dom bilarna på delar då med olja och filter inräknat. Golf är en bra bil men att den skulle vara så mycket billigare att laga tror jag inte ett skit på. och så är bmw bakhjulsdrivet vilket är as skojj tongue. ska du trimma så köp en turbo bil de blir billigare. men ska du åka skönt så köp bmw. hoppas de hjälpte hör av dig om du vill veta nå mer.

BMW Bara BMW

Rebel with a cause
224 Inlägg
5 februari 2007
#27
Klart du ska köra BMW!

Nu har jag aldrig hoppat runt i en golf men jag misstänker att komforten är bättre i BMW'n. Jag körde utan problem 1000 mil i somras med min runt i Europa. Det ända som satta stopp för åkandet var att klockan blev för mycket men man blev aldrig trött. Dessutom så går den väl fortare än Golfen? smile Om man inte ligger och maxar järnet på Autobahn så drar dom inte alls mycket bensin heller.

1 231 Inlägg
5 februari 2007
#28
jag skulle nog faktiskt oxå säga BMW ... tycker BMW är en bättre bil ... har en bror som haft 20-30tal bmw och har aldrig haft något strul med någon av dom ...
sen har ju iofs golfen turbo vilket gör det hela lite intressantare om man vill trimma och ha sig ... smile finns en hel del trevlig styling till den oxå smile

Tro mig det går att köra fortare än 110:)
215 Inlägg
6 februari 2007
#29
Har ägt både golf å bmw 320, 325 e36 å jag bara älskar deras motor ljud.. byt bakre burken bara så har det rugigt fint ljud så jag skulle inte ens fundera på det valet utifall jag hade det.. köp bmwn tycker ja

Jag kör traktor:)

Fotograf
966 Inlägg
6 februari 2007
#30
FoXxIe skrev:
finns så gott om bmw:ar som är stylad så det skulle no vara roligare att göra om golfen:) men det är vad ja tyckde de..smile

Det måste ju vara tvärtom? Det är sällan jag ser STYLADE Bmwn.. Och då menar jag styling, inte nån som har satt på bara fälgar och lagt på toning på rutorna och bytt till M3 speglar..

Aja..

Jag säger som dom flesta här.. Satsa på en Bmw..smile

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se

10 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
#31
Hej!

   Hahaha, ja visst är det så skånefisken. Nu tittar jag på lite andra bilar, men med samma motorer. Men jag tror att jag håller mig till BMW:n och Golfen, så de andra kan man glömma. Visst är det också så som du säger Bobo01, att 4-motion har mer kärlek och kraft att ge, men då måste jag hålla med skånefisken, då han säger att den kostar "lite" mer. Men självklart skulle jag vilja ha en 4-motion istället för en 1,8t. Jag vill ha en TYSK bil, och så skall det vara, för det är verkligen "garanti och kvalite bilar", tycker jag(inget fel på de andra bilarna men de här ligger i top),  så det är därför jag vill lägga en summa på någon av dessa modeller och ha kul med den.
   När det gäller service så tror att det beror på vart man befinner sig HammarHank. Jag har frågat några kompisar som har BMW och servat på samma service-"ställe", och de är säger faktiskt samma sak som jag skrivit innan, lite besviken blir man. Kanske är inte BMW:n så mycket dyrare än Golfen, men då menar jag mellan BMWs modeller och Golf Gti:n, den mer "sportiga" typen. Pris skillnaden är inte så stor, men om man gämför en Golf 3:a och en BMW 320, så är skillnaden stor, eller vad säger ni. Jag kan tyvärr inte hålla med dig dubbe008, för jag tycker och har upplevt att det är mer strul med BMW än Golf, som några "korta" exempel:
- Jag hade en BMW 316i (95) som var mer än katastrofal. Allt i bilen var dålig, men bara för att det var en BMW modell så tog jag hand om den. Instrumentpanels belysningen var den största marddrömmen. Ni anar inte hur många säkringar jag köpt. Belysningen kunde när som helst slockna, så allt i bilen bara blev ett irriterande mörker. Jag såg inte hastigheten eller något då jag kör mycket landsvägar. Och oj vad skönt det skulle vara om det bara var det, för samtidigt som all belysning bara dog så slocknade bromslamporna, så polisen var mina "stamkunder" eller "stamvänner"under en hel sommar. Som sagt så var det många säkringar som gick åt, och då jag lämnade in den till service visste de inte vad problemet var, men jag fick en fin mening av de, "lämna den till oss så sköter vi det, men vi kan inte garantera att du kan hämta den om en eller två veckor", och tro mig, JAG KAN OCH VILL ALDRIG VARA UTAN BIL. Jag tackade nej, och sökte upp flera mekaniker och bad om hjälp. Och vad tror ni... Fixades problemet eller inte... Bra gissat ni som gissade NEJ. Belysningen försvann och inte heller var det strul med säkringarna som det gjorde innan, för då kunde jag bara byta säkring och så höll belysningen några timmar. Nu var jag riktigt sur, men som jag sagt innan så har jag stor respekt för BMW, så jag tog det lugnt.
   Ett problem till var balanseringen av däcken. Jag köpte den med vinter däck och då jag bytte till sommardäcken började hela bilen skaka. Jaha, och vad är det nu då. Tog den till däck verkstaden där de balanserade däcken, men inte blev det bättre, för ratten gick ju inte att kontrollera vid höga hastigheter nu. Frågor hit och frågor dit, men inga logiska svar till problemet. Jag var så rasande att jag betalade över 4000 kr bara för att bli av med problemet, och vsst försvann vibrationerna, men bara under två eller tre dagar, och sen var det tillbaka igen.
   Två av flera problem. Belysningen och däcken blev för mycket så jag lade upp en annons och blev av med den, FÖR GOTT. Kanke var det det lite otur med den bilen, men än idag kör vi en liten Golf 2:a, som vi har ägt i snart sju år. Det är en 87. Du vet inte hur mycket bättre den är än min BMW 316 dubbe008. Än idag gasar vi så den stackars lilla 70 hästars motorn skriker "SLUTA", och hela "lådan" bara slår i alla gupp och hörn, och den håller. En rolig sak som hände för några dagar sen var att vindrute-tårkaren sprack, eller gick bara sönder då jag vid åtta tiden på morgonen skulle få bort snön, och tänk att den aldrig bytts samtidigt som den har varit med så mycket bus, som när min fulla kompis en gång trodde det var leksaker och bara drog och vred i de, utan att de lossnade eller något. Kul att se en gammal rishög sköta sig bättre än en fin fin BMW, men men. Och en sak till med den lilla Golfen. Komforten är så mycket skönare i Golfen än BMW:n heltsonika. Och det är inte bara jag som tycker det, för Golfens "stolar" har mer form och mjukare på nåt sätt, gämfört med hådheten som finns i BMW:s stolar.

   Hur som helst har jag tänkt att det snart skall köpas en bil, och då tänkte jag efter början av april, då man kan byta till sommar däcken, och då alla sommar bilar visar sig. Så det närmar sig slutet, och jag hoppas att jag får flera tips, för det är svårt dj_padde. Två riktigt heta bilar. Både är unika på sina sätt, så man vet inte vilken man skall välja, men många gillar BMW verkar det som, eller iaf röstar på BMW, som MickeTuncer.

   Som jag sagt innan så skall det vara en ev dessa som jag kan gasa på motorvägen med, så det skriker om motorn, samtidigt som jag kan ta ut tjejen och kompisarna och visa de runt. Jag har skrivit att jag skall köpa klara "stylingsgrejer" senare till bilen och fixa till den, men efter att jag kollat in på flera forum och trådar vill jag faktiskt göra allt själv. Nu menar jag allt plastande o.s.v. Motor ljudet är bara ett måste sa11e. Det skall jag trimma upp direkt, och om det blir Golfen så skall det ägnas mycket tid för tubon Tigerofsweden. Jag har tänkt plasta inredningen, och fixa en fin plast form i skuffen med några 12":are och andra "ljudprylar". Instrumentpanelen kommer jag absolut att plasta, tillsammans med dörrna och mer kommer senare, men först måste jag bara fastna för någon av dessa två.

   En liten fråga nu innan jag lägger mig som gäller BMW:s coupe modell. Kan man ha elhissar på alla fyra fönster eller är det bara de framme. Jag har alltid undrat hur det är, för jag har aldrig sett eller hört något om det, men kan de överhuvudtaget hissas ner, de bakre fönstrarna. Hoppas att nån vet.

   Jaja, men nu är det lite sent, och jag börjar få ont i huvet, så jag skall lägga mig. Hoppas att ni kan ge mig flera svar och tips. Takc så jätte mycket för alla inlägg. Det är mer än intressant och spännade att läsa vad alla tycker. Ha det så bra nu...

   Tusen tack på förhand...


   Mvh Miz Miz



--------
u]]| [..

638 Inlägg
19 maj 2007
#32
racing-jimpa skrev:
Att bmw ska ha så otroligt mycket dyrare delar som alla säger är bara en myt som stämde för ex antal år sen. Är man något händig och inte behöver lämna in minsta grejj så är det inga problem! Bmw är så jäkla mycket snyggare speciellt om du satsar på en coupe modell och sen så räcker det att få tag på ett m-paket så är den hur snygg som helst sen! Och sen motorljudet finns inte mycket som slår bmw:s sexor smile Om du vill läsa mer om just bmw så får ja väl rekomendera www.autopower.se som ja brukar göra i alla bmw relaterade trådar tongue Bästa märkesinriktade forum enligt mitt tycke. Men iaf lycka till med ditt val!

dom e ju sjukt dyra fortfarande. skulle ha stötdämpare till min e36 på mekonomen och dom kosta över 2000:- stycket. till min golf 3 kosta dom 600:- stycket på samma ställe

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

175 Inlägg
19 maj 2007
#33
Ripley333 skrev:
racing-jimpa skrev:
Att bmw ska ha så otroligt mycket dyrare delar som alla säger är bara en myt som stämde för ex antal år sen. Är man något händig och inte behöver lämna in minsta grejj så är det inga problem! Bmw är så jäkla mycket snyggare speciellt om du satsar på en coupe modell och sen så räcker det att få tag på ett m-paket så är den hur snygg som helst sen! Och sen motorljudet finns inte mycket som slår bmw:s sexor smile Om du vill läsa mer om just bmw så får ja väl rekomendera www.autopower.se som ja brukar göra i alla bmw relaterade trådar tongue Bästa märkesinriktade forum enligt mitt tycke. Men iaf lycka till med ditt val!

dom e ju sjukt dyra fortfarande. skulle ha stötdämpare till min e36 på mekonomen och dom kosta över 2000:- stycket. till min golf 3 kosta dom 600:- stycket på samma ställe

Bilstein dämpare för sänksatser kostar Inte ens  över 2000:- till 325 e36 . och jag hittade då inga dämpare över 1700:- på mekonomen. Men sen vad det gäller dämpare får man väl lite vad man betalar för wink



Sök