2644
Sök

Golf IV Gti eller BMW 325i (E36)

10 Inlägg
30 november 2006
Trådstartare
Hej!

Nu har jag verkligen fastnat på ett köp. Jag har samlat en lagom stor summa för att köpa en bil som jag tänkte äga i några år och leka med, och som håller och går bättre än en klocka. Styla den med det mesta, mixa med ljudet, alltså få den att SYNAS och HÖRAS (MED MER och MER, och MER), för nu har jag samlat en summa och är redo för ett PROJEKT som jag alltid drömt om att göra/bygga...

Jag har kört Golf 1:an, Golf 2:an och Golf 3:an, och trivs jätte mycket med den lilla bilen som är så välbalanserad på vägen, då den känns len och smidig, oj vilken kontroll. Jag har också kört BMW 316, 318 och 320 (dessa tre BMW modeller är E36 och 95 års-m.). Älskar motor ljudet, designen och kvaliten. DESSA BILAR KAN INTE SLÅ VARANDRA NU, KÄNNS LIKA BRA FÖR MIG...
   Dessa bilar är absolut de finaste bilarna jag kört. Jag har verkligen fastnat för dessa märken. Jag har kört en massa andra bilar, japanska, engelska, svenska, tyska, och franska med turbo och andra fina finesser, men har aldrig vänt kinden mot Golfen eller  BMW:n. Verkligen TOPP BILAR.

Så nu till det svåra. Jag har fastnat för två fin fina bilar. En VW Golf IV Gti och en BMW 325 E36. Jag vet inte vilken jag skall ha, så jag ber er att hjälpa mig. Snälla berätta för mig du som sett, hört om, eller/och kört någon av dessa bilar eller båda(då är det bara bättre), hur det är att köra de, äga de och allt annat. Hur är kvaliten, hur länge håller den, vad den går för, hur motorn och all utrustning är, o.s.v... JA HELT ENKELT ALLLLLLLLT. Det har bara varit en bil under några månader och sen en annan, men nu vill jag verkligen satsa på en bil, en Golf IV Gti eller en BMW 325, med t.ex. skinn, ACC, ABS, Elhissar, Eltaklucka, Elspeglar, Clås, ja allt som kan köpas för 70,000 kronor. För att den bilen kommer JAG ATT HA I NÅGRA ÅR. Jag kommer att satsa stort på den, och kanske en vacker dag hamnar den här på Garaget.org...
   Jag hade tänkt att köpa någon av dessa bilar om några månader då summan ökat en aning, och då jag kan börja med byggandet, för att förhoppningsvis bli klar innan den varma solen ler mot oss alla.

HJÄLP HJÄLP... Vilket svar som helst är välkommet. Kom ihåg att VW och BMW är like bra FÖR MIG, så beskriv gärna med bokstäver, bilder och även med siffror om du måste, varför jag skall välja den ena och inte den andra...

Du får gärna också tippsa mig om andra bilar som är minst lika bra som dessa två...

Tusen tack på förhand... Mvh Mizdoc "Miz Miz" Mizdocqs...

--------
u]]| [..
Senast redigerat av mizdocmizdoqs (1 december 2006)

Drop Shop
926 Inlägg
1 december 2006
Personligen tycker jag golf IV är för rund.
Om det bara står mellan dessa bilar skulle jag säga bmw, även att jag har galna golfsjukan.

244 Inlägg
1 december 2006
det här låter väldigt intressant... ska nog följa den här tråden... kom igen nu pojkar och flickor... dela med er smile

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
1 december 2006
bmw e36 är mycket mysig att meka med.. invänding och utvändigt. har inget negativt med min i alle fall

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

1 Inlägg
1 december 2006
Svårt val tycker jag. men jag skulle nog sattsat på en bmw men å andra sidan så är en golf en ruskigt rolig bil. Jag gillar inte framhjulsdrivna bilar så mycket men golfarna är roliga bilar. men det finns en fördel med en golf att det är lite billigare och laga ifall det går sönder. Men vill du har mer körglädje så sattsa på en bmw tycker jag big_smile

77 Inlägg
1 december 2006
Kör på en BMW så har du rätt drivning på bilen med..smile

PS: Du missar väl inte den nya sidan där all motorsport är samlad!
www.racecom.se

10 Inlägg
1 december 2006
Trådstartare
Hej alla.

Tack för era svar och jag hoppas att det kommer fler och fler. Men visst är den rund, Golf 4:an Mellowd, men det finns så otroligt många stylings "grejjer" till den, att jag redan NÄSTAN fastnat för några delar (om jag skulle köpa en Golf 4:a), som gör den lite mer kantig (gillar kantiga bilar, det är därför jag vill ha ett E36 "chassi" och inte ett E46), och som Yoka sa så är den jäkligt rolig att köra, och MYCKET BILLIGARE att laga om något skulle gå sönder, men sen kommer BMW:n med sin fina bakhjulsdrift och all design som j-zon och ToTTen skrev. Det är svårt för mig skall ni veta, därför hoppas jag på fler svar och som jao-joo skrev, så dela med er, allt som kan dyka upp. Tack för svaren.

Mvh Miz Miz

--------
u]]| [..

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
1 december 2006
Att bmw ska ha så otroligt mycket dyrare delar som alla säger är bara en myt som stämde för ex antal år sen. Är man något händig och inte behöver lämna in minsta grejj så är det inga problem! Bmw är så jäkla mycket snyggare speciellt om du satsar på en coupe modell och sen så räcker det att få tag på ett m-paket så är den hur snygg som helst sen! Och sen motorljudet finns inte mycket som slår bmw:s sexor smile Om du vill läsa mer om just bmw så får ja väl rekomendera www.autopower.se som ja brukar göra i alla bmw relaterade trådar tongue Bästa märkesinriktade forum enligt mitt tycke. Men iaf lycka till med ditt val!

10 Inlägg
1 december 2006
Trådstartare
Hej.

Det är kanske sant racing-jimpa, att det inte är så mycket dyrare än Golfen eller andra bilar, men erkänn att det är ändå lite dyrare än de andra. Jag är inget proffs vad det gäller något under motorhuven, så skulle något gå sönder eller på något sätt strula så skulle inte jag precis våga dra i någon sladd, eller skruva bort något, så mitt enda alternativ skulle bli att jag lämnar "problemet" till en som är erfaren och kan, vilken KANSKE betyder "stor" summa pengar, då det gäller BMW:n.
   Men sen kanske ni förstår varför jag just tycker om och valt just dessa två bilar. Det är de bilar jag har mest respekt för och som jag litar mest på. ENLIGT MIG så är dessa två dem mest PERFEKTA för mig (just nu iaf), för de krånglar VÄLDIGT VÄLDIGT SÄLLAN.

Sen när det gäller vilka bilar jag tror och litar stort på, så är det garanterat: Audi, M-Benz, Volvo, Saab och Toyota (enligt mig.), och då ser man varför jag just fastnat för VW och BMW. Mersan och Volvo:n, är för "gubbiga"(enligt mig) men kommer säkert i framtiden. Vad det gäller Saaben som visar sin vassa design, Audin med den otroliga kontrollen och Toyotans härliga kvalite så känns det som om dessa bilar bara stiger högre och högre upp, bland de bästa bilarna men ändån saknar något  som skulle vara PERFEKT för mig(enligt mig).
   Enligt mig så har Golfen det Saaben, Audin och Toyotan saknar, och mer, och när det gäller BMW så har den Benznenz känsla (en smula iaf) och lite av Volvons härlighet. Så där har vi svaret. Jag vill ha en bil som skall synas och höras men som inte skall krångla och hålla på, bara för att jag kommer att köra mycket och använda den mycket. Visst att det kan bli fel med världens felfriaste bil, men jag har inte den kunskap som gör att jag klarar mig själv bland motorer, kablar m.m, så att jag kan lista ut vart enda litet missjlud eller fel.
   Därför är det antingen Golf eller BMW, som verkar vara de perfekta bilarna, för jag har aldrig någonsin haft ett enda fel eller missljud, då jag haft mina BMW och VW modeller.

Ja ja.. får väl se vad som händer framöver.

Mvh Miz Miz

--------
u]]| [..

495 Inlägg
1 december 2006
hejsan! ja har själv ägt en golf IV och det är helt klart fina bilar och om du ska stylad m.m så tycker ja helt klart du ska använda golfen! finns så gott om bmw:ar som är stylad så det skulle no vara roligare att göra om golfen:) men det är vad ja tyckde de..smile

mig <3 vtec = sant

OO=00=OO
132 Inlägg
13 januari 2007
Jag skulle ta BMW wink

Det är bara döda fiskar som följer med strömmen

Miklen
13 januari 2007
Jag hade utan tvekan tatt bmw'n visst den kostar kanske mer å äga men vill man ha kul så kostar d.. motorljudet e svårslaget å att reservdelar e så mycke dyrare är bullshit..blev själv förvånad över att d va såpass billigt me dom när ja köpte bmw smile Tycker förövrigt bmw e bra mycke snyggare å modernare än golfen.

Heavy Metal N' Horsepower
174 Inlägg
31 januari 2007
Kört mycket Gti och äger en 325 nu.

Körde Gti IV (BSR steg1 193hk/302Nm) mellan 2002-2004. Svart med bbs fälgarna och beige skinnklädsel. Recaro stolarna var underbara. Vill minnas att det var ganska bra ljud också (högtalarna alltså). Var aldrig något som krånglade (hade gått 10 000mil). Den var pigg som fan och hade väghållning som inget annat jag kört. Direktstyrd som en gokart och skön låda. Enda negativa var fästet. Spann på ettan på torr asfalt och ibland upp till fyran på vått. När man pressade i kurvor saknade jag fyrpunktsbälte tongue

Nu kör jag en 325 coupe. Har bara kört den någon månad. Köpte i höstas och ställde sedan av för vintern. Kör audi S6/S8 (båda med V8) i vanliga fall men motorljudet i BMW'n är mycket skönare. Har inte kunnat testa väghållningen riktigt pga lite taskig framvagn men jag är inte orolig. Lådan har lite dåliga synkringar (gått väldigt långt) så den är ju inte 100% just nu. Men en BMW sexa + manuell låda brukar ju i tester vara helt överlägsna konkurrenterna. Vad gäller reservdelar tror jag också att det är en myt...
Ps. om du är ung och kör bmw kommer du få en hel del sura blickar och folk som kollar snett på dig :S

Jag har svårt att utse någon "vinnare" men jag skulle nog tro att BMW'n är snäppet vassare. Provkör själv och bilda din egen uppfattning.

Alla kan köra fort rakt fram...

141 Inlägg
31 januari 2007
golf är inne på min andra,, mycket nöjd och väldigt billiga reservdelar..

Claeson

141 Inlägg
31 januari 2007
golf är inne på min andra,, mycket nöjd och väldigt billiga reservdelar..

Claeson

3 120 Inlägg
31 januari 2007
BMW har i de flesta fall billiga reservdelar, sen att folk säger annat är nog mer okunskap. Men de är lite ojämnt prissatta. Ibland kostar en pryl nästan inget när en annan kostar mer, men totalt sett är det inte dyrare än något annat märke.

Se även diskussionen här: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=167056

Min M-coupé är den i särklass billigaste bilen jag har haft när det gäller reparationer på de 4000 mil jag kört den.

46 Inlägg
31 januari 2007
Tror mest på en Golf jag smile
är du ung och kanske inte har någon bra inkomst så blir ju golfen billigare i försäkring och skatt skulle jag tro då den är mindre och säkert bensin snålare.
Har kört en golf 3a och den var mycket rolig att köra pigg och följsam men de var ju en av de mindre motorerna men den drog iväg bra ändå!

bmw har jag hört att ska vara dyra i reservdelar men de kanske är en myt som många säger jag har då ingen aning, om man kanske har tråkigt kan man ju sätta sig och jämföra "slit" delarna på mekonomen eller nå tongue

Men du skulle styla osv, om man ska se till de så finns de nog lika mycket till båda bilarna ungefär.

Lycka till med vad du nu en köper smile

99 Inlägg
31 januari 2007
Haft min golf sen slutet av september nu och inte haft några strre problem med den. Personligen så tycker jag att golfen e kass med orginalfjädring men sänkt så är den hur kul som helst att köra.
BMW:n har bakhjulsdriften med ingen turbo, vilket man helst vill ha e ju upp till en själv både och e ju rätt skoj tongue
Ja valde ju Golfen eftersom delarna e billiga, den e skoj att köra, ser schysst ut och sen för att inte tala om, dom enlit mig, helt underbara recarosätena.
Men har ingen erfarenhet av BMW:n så de får ju nån annan fylla i tongue

.......
2 655 Inlägg
1 februari 2007
viccoA skrev:
BMW har i de flesta fall billiga reservdelar, sen att folk säger annat är nog mer okunskap. Men de är lite ojämnt prissatta. Ibland kostar en pryl nästan inget när en annan kostar mer, men totalt sett är det inte dyrare än något annat märke.

Se även diskussionen här: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=167056

Min M-coupé är den i särklass billigaste bilen jag har haft när det gäller reparationer på de 4000 mil jag kört den.

håller me totalt här. e så less på alla "svennsons" "konteineråkare" traktorförare" som klagar och allt de möjliga på bmw för att dom e så helvetes dyr men så är de inte, eller jo kanske enligt dom för att dom råkat höra att en viss grej till kanske m3-m5 kostar skit mycket. men som viccoA säger, bmw är inte dyrare idag än en annan bil me delar och sånt.

farsan har en e36 320 och den har gått knappt 16000mil eller nå sånt och de ända som är bytt på den är vattenpumpen och orginalfjädringen mot sänkningssatts. och företaget där han köpte bilen bytte vattenpumen fixade de åt han för de va närmare dit än hem och me pumpen och allt så gick de på 900kr. de är knappast dyr...

så alla som säger att bmw är jävligt dyr att äga........ SKAFFA FAKTA innan ni snackar....

Väghyvel
252 Inlägg
1 februari 2007
hade lätt valt golfen är ju riktigt sköna stolar i dom sen är det ju turbo i dom o ska man trimma nägol e dej ju billiga hästar motför bmw s sugmotor..

Sök