Så jag var ute på "långkörning" idag när jag, efter 20 mil mitt i ett vägarbete upptäckte att 2:ans växel inte fungerar. Jag kan lägga i den, men bilen bara frivarvar. Ännu tråkigare blir det 1 minut senare när jag inte heller kan få 4:ans växel att fungera.
Jag tog mig ändå de återstående 10+ milen med endast 1:an, 3:an och 5:an, mycket tack vare att det var landsväg och jag kunde hålla hög hastighet. Jag märket dock att med lite mickel så kunde jag faktiskt få i 4:an emellanåt.
Min bil har 5 växlar + back. Backen och 1,3,5 ligger "uppåt" på kopplingen, medan både 2:an och 4:an ligger "neråt". Tänkte om det finns ett samband där?
2:an frivarvar alltså, 4:an tycker jag jag har lagt i, men då frivarvar den. När jag då gör om kopplingen och trycker till lite extra och försiktigt så går den i.
Är nu ute i ingenmansland och oroar mig för när jag ska köra tillbaka igen. Kommer resten av växlarna också att bara lägga av från ingenstans? Vågar jag köra 30 mil på mina 3,5 växlar?
Vad är det för fel? Är det lönt att försöka laga det? (Jag måste då till verkstad, har inga verktyg eller nåt, vet heller inte så mycket om bilar. Kommer det kosta en förmögenhet?)
Jag har aldrig bytt växellådsolja (bilen är begagnad, gått 24000 mil) under den tid jag har ägt den (4-5 år). Hur viktigt är det?
Tack på förhand! Hoppas någon vet *precis* vad det är för fel på min gamla trotjänare!