2547
Sök

Bil köpt på bilfirma, går sönder hela tiden - vad ska man göra?

Large Cap
1 816 Inlägg
7 augusti 2014
Trådstartare
#1
Som rubriken låter. Köpte en begagnad XC70 D5 AWD hos Bilbolaget (Volvo) den 11/7-14 (ca en månad sedan). På varudeklarationen stod det att allt var i N = Normalt skick. Enda Noteringar och övriga upplysningar var Diverse små stenskott samt att ett insynsskydd bak saknades.

Två dagar efter bilköpet hjälpte jag en polare att lägga i hans båt, då märkte jag att den bara drev på framhjulen när jag skulle dra upp båtsläpet. Tog kontakt med Bilbolaget och berättade att jag misstänker att fyrhjulsdriften inte fungerar, trots att det tydligt stod på bilbeskrivningen att bilen hade AWD/4WD. Lämnade även en notering att den klonkade från motorn, typ som att ett av motorfästena var dåligt...
Lämnade in bilen på verkstan en vecka senare och då konstaterade dom också att fyrhjulsdriften inte fungerade. Felet enligt mekanikern var en pump som var trasig som byttes, efter detta fungerade fyrhjulsdriften igen och jag hämtade nöjt ut bilen. Dock nämnde dom inget om motorfästet som jag noterade.

Två dagar efter detta står jag i Max drive-in:en och ska köpa mat och det är extremt varmt ute. Väl i bilkön så ser jag att motortempen stiger över mittsträcket. Stänger av bilen då jag tror att det har pga det varma klimatet att göra, men samtidigt går funderingarna till att "snurrar inte kylfläkten i motorn?". Nåväl, slår på bilen och kör nån meter och då går tempen ner på röda markeringen, alltså max. Stänger av bilen igen dock lämnar jag tändningen på så fläkten ska kunna snurra, öppnar motorhuven och kollar så att fläkten snurrar (vilket den inte gör...). Kontaktar Bilbolaget igen och berättar att jag återigen misstänker ett fel på bilen, denna gång kylfläkten. Dagen efter tar dom in bilen och konstaterar att kylfläkten i motorn är trasig. Dom byter den och kylfläkten fungerar som den ska samt att tempen håller sig på normal, även vid stillastående.

Dagen efter jag hämtar ut bilen för andra gången går ett motorfäste sönder (Som jag noterade om tidigare). Återigen kontaktar jag Bilbolaget, berättar vad som har hänt och dom tar in bilen och konstaterar att ett motorfäste som är trasigt. Denna gång byter dom inte det trasiga motorfäste då mekanikern saknar underlag om att byta motorfästet då säljaren är på semester. Blir tillsagd att det inte är någon fara att köra med bilen så jag hämtar ut den igen.

Samma dag som jag hämtar ut den från verkstan för tredje gången (igår 6/8) går fyrhjulsdriften ur funktion igen, den driver bara på framhjulen. Har ännu inte kontaktat Bilbolaget då jag upptäckte detta efter stängningstid.



Så min fråga lyder; vad kan man göra? Finns det möjlighet att häva bilköpet? Är medveten om att det är en begagnad bil men när arbetet där man jobbar blir drabbat pga att man lär anpassa sig till att åka fram o tillbaka till verkstan gång efter gång börjar man tyvärr tröttna, även fast det är ett bra kundbemötande från Bilbolaget.
Tycker även att det känns jobbigt, nästintill pinsamt att åka tillbaka till Bilbolaget gång efter gång och "klaga på fel" och liksom "hej här är jag, drygskallen igen!", även fast det är fel på bilen.

Bilbolaget ska dock ha en stor eloge för väldigt bra kundbemötande då varje gång det har varit fel på bilen så har dom tagit in min bil, lagat felen (inte fyrhjulsdriften bevisligen) samt lånat ut lånebil gratis. Men bilen i frågan börjar jag lessna på pga alla problem...
Senast redigerat av Westergren (7 augusti 2014)

471 Inlägg
7 augusti 2014
#2
Westergren skrev:
Som rubriken låter. Köpte en begagnad XC70 D5 AWD hos Bilbolaget (Volvo) den 11/7-14 (ca en månad sedan). På varudeklarationen stod det att allt var i N = Normalt skick. Enda Noteringar och övriga upplysningar var Diverse små stenskott samt att ett insynsskydd bak saknades.

Två dagar efter bilköpet hjälpte jag en polare att lägga i hans båt, då märkte jag att den bara drev på framhjulen när jag skulle dra upp båtsläpet. Tog kontakt med Bilbolaget och berättade att jag misstänker att fyrhjulsdriften inte fungerar, trots att det tydligt stod på bilbeskrivningen att bilen hade AWD/4WD. Lämnade även en notering att den klonkade från motorn, typ som att ett av motorfästena var dåligt...
Lämnade in bilen på verkstan en vecka senare och då konstaterade dom också att fyrhjulsdriften inte fungerade. Felet enligt mekanikern var en pump som var trasig som byttes, efter detta fungerade fyrhjulsdriften igen och jag hämtade nöjt ut bilen. Dock nämnde dom inget om motorfästet som jag noterade.

Två dagar efter detta står jag i Max drive-in:en och ska köpa mat och det är extremt varmt ute. Väl i bilkön så ser jag att motortempen stiger över mittsträcket. Stänger av bilen då jag tror att det har pga det varma klimatet att göra, men samtidigt går funderingarna till att "snurrar inte kylfläkten i motorn?". Nåväl, slår på bilen och kör nån meter och då går tempen ner på röda markeringen, alltså max. Stänger av bilen igen dock lämnar jag tändningen på så fläkten ska kunna snurra, öppnar motorhuven och kollar så att fläkten snurrar (vilket den inte gör...). Kontaktar Bilbolaget igen och berättar att jag återigen misstänker ett fel på bilen, denna gång kylfläkten. Dagen efter tar dom in bilen och konstaterar att kylfläkten i motorn är trasig. Dom byter den och kylfläkten fungerar som den ska samt att tempen håller sig på normal, även vid stillastående.

Dagen efter jag hämtar ut bilen för andra gången går ett motorfäste sönder (Som jag noterade om tidigare). Återigen kontaktar jag Bilbolaget, berättar vad som har hänt och dom tar in bilen och konstaterar att ett motorfäste som är trasig. Denna gång byter dom inte det trasiga motorfäste då mekanikern saknar underlag om att byta motorfästet då säljaren är på semester. Blir tillsagd att det inte är någon fara att köra med bilen så jag hämtar ut den igen.

Samma dag som jag hämtar ut den från verkstan för tredje gången (idag 6/8) går fyrhjulsdriften ur funktion igen, den driver bara på framhjulen. Har ännu inte kontaktat Bilbolaget då jag upptäckte detta efter stängningstid.



Så min fråga lyder; vad kan man göra? Finns det möjlighet att häva bilköpet? Är medveten om att det är en begagnad bil men när arbetet där man jobbar blir drabbat pga att man lär anpassa sig till att åka fram o tillbaka till verkstan gång efter gång börjar man tyvärr tröttna, även fast det är ett bra kundbemötande från Bilbolaget.

Bilbolaget ska dock ha en stor eloge för väldigt bra kundbemötande då varje gång det har varit fel på bilen så har dom tagit in min bil, lagat felen (inte fyrhjulsdriften bevisligen) samt lånat ut lånebil gratis. Men bilen i frågan börjar jag lessna på pga alla problem...

Det var en hel del fel! yikes

Enligt vad jag har läst så är du vara skyddad av konsumentköplagen så de ska vara möjligt att häva köpet "om problemen har stor betydelse för dig"

"När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:

den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet."

Man kan ju minst säga att bilen inte stämmer överens med "normalt skick"


Large Cap
1 816 Inlägg
7 augusti 2014
Trådstartare
#3
muuns skrev:
Westergren skrev:
Som rubriken låter. Köpte en begagnad XC70 D5 AWD hos Bilbolaget (Volvo) den 11/7-14 (ca en månad sedan). På varudeklarationen stod det att allt var i N = Normalt skick. Enda Noteringar och övriga upplysningar var Diverse små stenskott samt att ett insynsskydd bak saknades.

Två dagar efter bilköpet hjälpte jag en polare att lägga i hans båt, då märkte jag att den bara drev på framhjulen när jag skulle dra upp båtsläpet. Tog kontakt med Bilbolaget och berättade att jag misstänker att fyrhjulsdriften inte fungerar, trots att det tydligt stod på bilbeskrivningen att bilen hade AWD/4WD. Lämnade även en notering att den klonkade från motorn, typ som att ett av motorfästena var dåligt...
Lämnade in bilen på verkstan en vecka senare och då konstaterade dom också att fyrhjulsdriften inte fungerade. Felet enligt mekanikern var en pump som var trasig som byttes, efter detta fungerade fyrhjulsdriften igen och jag hämtade nöjt ut bilen. Dock nämnde dom inget om motorfästet som jag noterade.

Två dagar efter detta står jag i Max drive-in:en och ska köpa mat och det är extremt varmt ute. Väl i bilkön så ser jag att motortempen stiger över mittsträcket. Stänger av bilen då jag tror att det har pga det varma klimatet att göra, men samtidigt går funderingarna till att "snurrar inte kylfläkten i motorn?". Nåväl, slår på bilen och kör nån meter och då går tempen ner på röda markeringen, alltså max. Stänger av bilen igen dock lämnar jag tändningen på så fläkten ska kunna snurra, öppnar motorhuven och kollar så att fläkten snurrar (vilket den inte gör...). Kontaktar Bilbolaget igen och berättar att jag återigen misstänker ett fel på bilen, denna gång kylfläkten. Dagen efter tar dom in bilen och konstaterar att kylfläkten i motorn är trasig. Dom byter den och kylfläkten fungerar som den ska samt att tempen håller sig på normal, även vid stillastående.

Dagen efter jag hämtar ut bilen för andra gången går ett motorfäste sönder (Som jag noterade om tidigare). Återigen kontaktar jag Bilbolaget, berättar vad som har hänt och dom tar in bilen och konstaterar att ett motorfäste som är trasig. Denna gång byter dom inte det trasiga motorfäste då mekanikern saknar underlag om att byta motorfästet då säljaren är på semester. Blir tillsagd att det inte är någon fara att köra med bilen så jag hämtar ut den igen.

Samma dag som jag hämtar ut den från verkstan för tredje gången (idag 6/8) går fyrhjulsdriften ur funktion igen, den driver bara på framhjulen. Har ännu inte kontaktat Bilbolaget då jag upptäckte detta efter stängningstid.



Så min fråga lyder; vad kan man göra? Finns det möjlighet att häva bilköpet? Är medveten om att det är en begagnad bil men när arbetet där man jobbar blir drabbat pga att man lär anpassa sig till att åka fram o tillbaka till verkstan gång efter gång börjar man tyvärr tröttna, även fast det är ett bra kundbemötande från Bilbolaget.

Bilbolaget ska dock ha en stor eloge för väldigt bra kundbemötande då varje gång det har varit fel på bilen så har dom tagit in min bil, lagat felen (inte fyrhjulsdriften bevisligen) samt lånat ut lånebil gratis. Men bilen i frågan börjar jag lessna på pga alla problem...

Det var en hel del fel! yikes

Enligt vad jag har läst så är du vara skyddad av konsumentköplagen så de ska vara möjligt att häva köpet "om problemen har stor betydelse för dig"

"När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:

den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet."

Man kan ju minst säga att bilen inte stämmer överens med "normalt skick"

Ja, problemen med bilen har faktiskt stor betydelse för mig då jobbet blir drabbat som sagt samt att man knappt vågar köra bilen då det känns som att något nytt fel ska uppstå.

Nja, det känns väl inte som att bilen har varit i ett "normalt skick" när den köptes. Har svårt att tro att alla dessa fel bara dyker upp under en tidsperiod på tre veckor efter köpet. Har det varit så, så har jag bara oturen med mig...

471 Inlägg
7 augusti 2014
#4
Westergren skrev:
muuns skrev:
Westergren skrev:
Som rubriken låter. Köpte en begagnad XC70 D5 AWD hos Bilbolaget (Volvo) den 11/7-14 (ca en månad sedan). På varudeklarationen stod det att allt var i N = Normalt skick. Enda Noteringar och övriga upplysningar var Diverse små stenskott samt att ett insynsskydd bak saknades.

Två dagar efter bilköpet hjälpte jag en polare att lägga i hans båt, då märkte jag att den bara drev på framhjulen när jag skulle dra upp båtsläpet. Tog kontakt med Bilbolaget och berättade att jag misstänker att fyrhjulsdriften inte fungerar, trots att det tydligt stod på bilbeskrivningen att bilen hade AWD/4WD. Lämnade även en notering att den klonkade från motorn, typ som att ett av motorfästena var dåligt...
Lämnade in bilen på verkstan en vecka senare och då konstaterade dom också att fyrhjulsdriften inte fungerade. Felet enligt mekanikern var en pump som var trasig som byttes, efter detta fungerade fyrhjulsdriften igen och jag hämtade nöjt ut bilen. Dock nämnde dom inget om motorfästet som jag noterade.

Två dagar efter detta står jag i Max drive-in:en och ska köpa mat och det är extremt varmt ute. Väl i bilkön så ser jag att motortempen stiger över mittsträcket. Stänger av bilen då jag tror att det har pga det varma klimatet att göra, men samtidigt går funderingarna till att "snurrar inte kylfläkten i motorn?". Nåväl, slår på bilen och kör nån meter och då går tempen ner på röda markeringen, alltså max. Stänger av bilen igen dock lämnar jag tändningen på så fläkten ska kunna snurra, öppnar motorhuven och kollar så att fläkten snurrar (vilket den inte gör...). Kontaktar Bilbolaget igen och berättar att jag återigen misstänker ett fel på bilen, denna gång kylfläkten. Dagen efter tar dom in bilen och konstaterar att kylfläkten i motorn är trasig. Dom byter den och kylfläkten fungerar som den ska samt att tempen håller sig på normal, även vid stillastående.

Dagen efter jag hämtar ut bilen för andra gången går ett motorfäste sönder (Som jag noterade om tidigare). Återigen kontaktar jag Bilbolaget, berättar vad som har hänt och dom tar in bilen och konstaterar att ett motorfäste som är trasig. Denna gång byter dom inte det trasiga motorfäste då mekanikern saknar underlag om att byta motorfästet då säljaren är på semester. Blir tillsagd att det inte är någon fara att köra med bilen så jag hämtar ut den igen.

Samma dag som jag hämtar ut den från verkstan för tredje gången (idag 6/8) går fyrhjulsdriften ur funktion igen, den driver bara på framhjulen. Har ännu inte kontaktat Bilbolaget då jag upptäckte detta efter stängningstid.



Så min fråga lyder; vad kan man göra? Finns det möjlighet att häva bilköpet? Är medveten om att det är en begagnad bil men när arbetet där man jobbar blir drabbat pga att man lär anpassa sig till att åka fram o tillbaka till verkstan gång efter gång börjar man tyvärr tröttna, även fast det är ett bra kundbemötande från Bilbolaget.

Bilbolaget ska dock ha en stor eloge för väldigt bra kundbemötande då varje gång det har varit fel på bilen så har dom tagit in min bil, lagat felen (inte fyrhjulsdriften bevisligen) samt lånat ut lånebil gratis. Men bilen i frågan börjar jag lessna på pga alla problem...

Det var en hel del fel! yikes

Enligt vad jag har läst så är du vara skyddad av konsumentköplagen så de ska vara möjligt att häva köpet "om problemen har stor betydelse för dig"

"När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:

den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet."

Man kan ju minst säga att bilen inte stämmer överens med "normalt skick"

Ja, problemen med bilen har faktiskt stor betydelse för mig då jobbet blir drabbat som sagt samt att man knappt vågar köra bilen då det känns som att något nytt fel ska uppstå.

Nja, det känns väl inte som att bilen har varit i ett "normalt skick" när den köptes. Har svårt att tro att alla dessa fel bara dyker upp under en tidsperiod på tre veckor efter köpet. Har det varit så, så har jag bara oturen med mig...

Problem kan uppstå men haldexpumpen (antar att de var den) har gått 2 gånger var ju bara löjligt!

Löjligt dåligt alltså! tongue
Senast redigerat av muuns (7 augusti 2014)


543 Inlägg
7 augusti 2014
#5
Jag tror att jag skulle försöka lösa det hela med firman, antingen om dom tar in bilen och gör en grundlig kontroll av bilen och byter allt som är slitet/dåligt alt om att häva köpet, går dom inte med på det så drar du det till ARN.

Trött och bitter?? javisst!

398 Inlägg
7 augusti 2014
#6
Eftersom Bilbolaget är med i MRF ska det inte vara några konstigheter. Läs på http://www.konsumentverket.se/Vara-omra … r-vid-fel/ om du inte redan gjort detta, för att se vad som gäller. Du kan såklart också ringa gratis till konsumentverket och fråga om råd. Men generellt, om det är en nyare bil, skulle jag iaf se till att försöka få till någon deal för besväret det inneburit.

Large Cap
1 816 Inlägg
7 augusti 2014
Trådstartare
#7
Tack för svaren!
Kontaktade Bilbolaget idag och fick prata med deras Reklamationsansvarig, förklarade för honom hur det låg till och sa att jag helst vill häva köpet då det har varit för mycket problem med bilen enligt mig. Tackade även för bra kundbemötande för det har dom varit suveräna med! Dom skulle prata ihop sig om en ev lösning och återkomma så jag hoppas på det bästa! Återkommer med svar här senare hur det gick smile

Large Cap
1 816 Inlägg
12 augusti 2014
Trådstartare
#8
Liten update!
Dom tog tillbaka XC70in utan några som helst problem för samma pris som jag köpte den för smile riktigt bra kundbemötande samt service!

Egenföretagare
999 Inlägg
12 augusti 2014
#9
Kul att det finns bilfirmor som har så bra kundvård smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
13 augusti 2014
#10
FredrikRangert skrev:
Kul att det finns bilfirmor som har så bra kundvård smile

Tja, är det bra kundvård att helt enkelt bara följa lagen? wink

Köpa bil av en stor firma kan vara en bra affär även om bilen är dålig från början eller vad man skall säga. Ibland och för de flesta så är garantierna är värda betydligt mer än vad ett Svenssonprut mellan privatpersoner hade varit.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Egenföretagare
999 Inlägg
13 augusti 2014
#11
torpis skrev:
FredrikRangert skrev:
Kul att det finns bilfirmor som har så bra kundvård smile

Tja, är det bra kundvård att helt enkelt bara följa lagen? wink

Det är ju en sak att följa lagen, men ofta i dessa sammanhang så läser man om en stackars bilägare som fått tjata, ligga på, i princip bråka för att få rätt. Det är väl ett sätt för bilhandlaren att bli av med problemet, trötta ut kunden så denne själv ger upp. Därför blev jag glad när jag läste denna tråden cool



Sök