2675
Sök

1 Dec 10+ Och snö fritt. VINTERDÄCK????

Cittramek
68 Inlägg
4 december 2006

666 Inlägg
4 december 2006
vinterväglag är under 4 grader varmt... sen så kan det vara dumt å chansa, om det en natt börjar bli kallt så har man dåligt väggrepp i sommarsulorna eftersom gummiblandningen är gord för litta mer temperatur, när däcket blir kallt så blir sommar däcken hårda och det leder till sämmre grepp... lika så om man har vinter däck på sommaren så blir vinterdäcken för mjuka och slits onödigtfort

//Silver
Senast redigerat av silverbird (4 december 2006)

264 Inlägg
4 december 2006
kwansa skrev:
Koop skrev:
Det funakr väl så att från 1.nov så FÅR man ha vinterdäck på bilen vid vinterväglag, och från 1. des gäller vinterdäck för alla?

1 dec är det lag om det är vinterväglag smile.
http://www.vv.se/templates/page3____7959.aspx

Hur är det i maj då? får man ha vinterdäck om det är vinterväglag?
Hittade svaret själv på vv.se

"När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t.ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter så gäller kravet även denna."

"Tillåtet med dubbdäck 1 oktober- 30 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober – 30 april. Dubbdäck får användas även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.
Om bilen har dubbdäck måste också tillkopplad släpvagn ha det vid vinterväglag.
Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet. "

Men jag har inga dubbar kvar där bak på min?!! big_smile

When Chuck Norris falls into the water, he dosen´t get wet. The water gets Chuck Norris.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
4 december 2006
Goven skrev:
kwansa skrev:
Koop skrev:
Det funakr väl så att från 1.nov så FÅR man ha vinterdäck på bilen vid vinterväglag, och från 1. des gäller vinterdäck för alla?

1 dec är det lag om det är vinterväglag smile.
http://www.vv.se/templates/page3____7959.aspx

Hur är det i maj då? får man ha vinterdäck om det är vinterväglag?
Hittade svaret själv på vv.se

"När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t.ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter så gäller kravet även denna."

"Tillåtet med dubbdäck 1 oktober- 30 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober – 30 april. Dubbdäck får användas även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.
Om bilen har dubbdäck måste också tillkopplad släpvagn ha det vid vinterväglag.
Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet. "

Men jag har inga dubbar kvar där bak på min?!! big_smile

Hmm, som jag fram då, räknade vänsterfram 5 slitna dubb kvar högerfram 12 slitna dubb kvar. Måste vara rodellernas fel tongue?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

FreddeK
4 december 2006
Peter_J_H skrev:
Från och med första December är det LAG på att ha vinterdäck på bilen! Spelar ingen roll om det är vinterväglag eller inte!

Helt fel mannen! Pinsamt att skriva så när det inte STÄMMER!

Meister
6 763 Inlägg
4 december 2006
man ska köra ungefär 100 mil på vinterdäcken innan snön kommer så man får fram färskt gummi och fått "igång" däcken så det är inte onödigt att sätta på dom! jag tror att det är lag påatt man måste 1:a december

Better than God \o/
1 883 Inlägg
4 december 2006
Inga vintersulor på ännu, har inte heller sett en snöflinga så det känns lite overkill att nöta nubb...

Dock lär de åka på i helgen ändå. Lika bra så har man skiten gjord. Inget kul att byta däck i snöstorm, been there done that...
Senast redigerat av MrTurbo (4 december 2006)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

FreddeK
4 december 2006
camaro67 skrev:
man ska köra ungefär 100 mil på vinterdäcken innan snön kommer så man får fram färskt gummi och fått "igång" däcken så det är inte onödigt att sätta på dom! jag tror att det är lag påatt man måste 1:a december

Jo om vinterväglag råder...annars kan du köra med sommardäcken!

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
5 december 2006
camaro67 skrev:

50mil läste jag i någon tiding och 50-100 mil, åker jag själv på 1-3 dagar. Personligen tror jag inte att dem kommer snö om 2-3 dagar så min sommardäck får sitta kvar ett tag till. 6,4 plus här nu klockan 00:05 den 5 dec, overkligt...vart är snön sad?

Btw, få fram färskt gummi, är det inte det som dem som kör på strippen försöker få fram igenom och burna lite?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

873 Inlägg
5 december 2006
kwansa skrev:
Btw, få fram färskt gummi, är det inte det som dem som kör på strippen försöker få fram igenom och burna lite?

Nä nä.
Det är bara för att få gummiblandningen lagom varm för optimala egenskaper wink

Don't get mad, get even.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
5 december 2006
Kul tråd och inte alls oväntat massa människor som utan att läsa de 15klargöranden av vad som gäller kommer med nya förslag på hur det VERKLIGEN är tongue

Sök