3192
Sök

Turbocharger, vad gör den?

1 Inlägg
9 augusti 2014
Trådstartare
Hej, jag har en Alfa Romeo 159 2010 1.9 JDTM 150 Hk, jag har en turbocharger i den som går upp till 1,2 bar om jag inte läser helt fel. Det jag undrar är då vad denna turbo gör med bilen, ger den mer Hk i form av kraft och i så fall hur mycket? Går det att omvandla kraften den ger till Hk?

Mvh Fredrik.

Down n`out
514 Inlägg
9 augusti 2014
sök..

Down n`out

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 augusti 2014
FredrikEkedahl skrev:
Hej, jag har en Alfa Romeo 159 2010 1.9 JDTM 150 Hk, jag har en turbocharger i den som går upp till 1,2 bar om jag inte läser helt fel. Det jag undrar är då vad denna turbo gör med bilen, ger den mer Hk i form av kraft och i så fall hur mycket? Går det att omvandla kraften den ger till Hk?

Mvh Fredrik.

Du kan googla förbränningsmotor och läsa hur en sugmotor funkar och sedan läsa om överladdning av densamme så förstår du nog. Lycka till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

378 Inlägg
9 augusti 2014
"A Turbo: Exhaust gasses go into the Turbocharger and spin it. Witchcraft happens and you go faster.
- Jeremy C"

// KimpaaBooY

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 augusti 2014
Malheus skrev:
DiwraZ skrev:
FredrikEkedahl skrev:

Mvh Fredrik.

Du kan googla förbränningsmotor och läsa hur en sugmotor funkar och sedan läsa om överladdning av densamme så förstår du nog. Lycka till

Dock har aldrig 1.9 JTD funnits utan turbo, innan JTD serien kom var det VM-diesel. smile

Det var nog ett generellt råd kring förbränningsmotorns funktion.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 augusti 2014
KimpaaBooY skrev:
"A Turbo: Exhaust gasses go into the Turbocharger and spin it. Witchcraft happens and you go faster.
- Jeremy C"

JC!!! Han är min profet och har lustigt nog samma initialer som en annan känd prefet!!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
9 augusti 2014
DiwraZ skrev:
KimpaaBooY skrev:
- Jeremy C"

JC!!! Han är min profet och har lustigt nog samma initialer som en annan känd prefet!!

Har du sagt A får du säga B!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

33 Inlägg
9 augusti 2014
Vettemannen skrev:
DiwraZ skrev:
KimpaaBooY skrev:
- Jeremy C"

/Benny

Kan det vara one and only Johnny cash?

33 Inlägg
9 augusti 2014
Vettemannen skrev:
DiwraZ skrev:
KimpaaBooY skrev:
- Jeremy C"

/Benny

378 Inlägg
9 augusti 2014
http://www.focusst.org/forum/attachments/focus-st-vs-competition/48882d1400292618-spyshots-hyundai-veloster-turbo-getting-facelift-his-face-when-he-lets-go-uses-his-hips-_31ad32e5b00d63430152966557c94ee9.jpg

Turbo är ett system som kan användas för att öka effekten i en förbränningsmotor.

Turboaggregatet drivs av avgaserna, som kolven trycker ut ur förbränningsrummet med hög fart/högt tryck. Avgaserna driver igång ett turbinhjul, som via en axel driver kompressorhjulet i andra änden av turbon. Kompressorhjulet komprimerar den inkommande luften genom att "blåsa" in luften i förbränningsrummet, till skillnad från en kompressor som drivs av motorenergin via vevaxeln. Detta ger en högre effekt men kan vara oekonomiskt vid låga varvtal, eftersom en turbomatad bensinmotor vanligtvis tillverkas med lägre kompressionsförhållande än en sugmotor, för att undvika knackning (självantändning) när turbon laddar.

Turbons fördelar jämfört med en vevaxelmatad kompressor är främst att den återanvänder energin i de förbrukade avgaserna istället för att stjäla energi från motorn (som annars hade kunnat förmedlas ut på drivhjulen). Detta ger bättre prestanda och högre verkningsgrad vid höga motorvarvtal. Nackdelen är dock vid låga varvtal när avgasflödet är lågt och turbon inte laddar, till skillnad mot vevaxelkompressorn som överladdar insugsluften även vid låga varvtal.

*** Wikipedia
Senast redigerat av KimpaaBooY (9 augusti 2014)

// KimpaaBooY

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 augusti 2014
eone skrev:
Vettemannen skrev:
DiwraZ skrev:

/Benny

Nja han jag syfta på levde ju ett tag innan och spejade på omgivningen upp ifrån ett kors. Skojjig kille dedär

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 augusti 2014
DiwraZ skrev:
eone skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Nja han jag syfta på levde ju ett tag innan och spejade på omgivningen upp ifrån ett kors. Skojjig kille dedär

Johnny Cross? hmm

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 augusti 2014
caromania skrev:
DiwraZ skrev:
eone skrev:

Johnny Cross? hmm

Just prexis. Vmkval i ordvitsar idag?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
9 augusti 2014
DiwraZ skrev:
eone skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Oh! Jesus Christ!!!! Haha!! Jag hade nog också funderingar kring Johnny Cash!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 augusti 2014
Vettemannen skrev:
DiwraZ skrev:
eone skrev:

Oh! Jesus Christ!!!! Haha!! Jag hade nog också funderingar kring Johnny Cash!! smile

/Benny

Där trilla polätten ned... hehe

Sök