2512
Sök

Saab 9-5 vägen till 900whp

Renovering som gick gick snett. 2018/2019 väntas 1000whp+ på drivhjulen!

109 977 Visningar
Uppdaterades senast 9 augusti 2018
250 Inlägg
9 augusti 2014
Trådstartare
#1
Vägen till[b] 900Whp+                                                  Saab 9-5 2005:a

Planering och framsteg i renoveringen: (Mer kan absolut tillkomma)

Plocka ur motor                            [X]
Demontera motor                          [X]
Sätta ihop motor                           [  ]
Rensning motorrum                       [/]
Lackering Motorrum                       [  ]
Plocka ner subframe                      [  ]
Blästra och lackera subframe         [  ]
Byta bussningar subframe              [X]
Underredsbehandling                     [  ]
Renovera bromsok                        [  ]
Nya bromsskivor runt om 356fram [X]
Ev. Ljudisolera interiör                   [X]
Tona bakrutor                               [X]
Lackering huv/Frontspoiler             [X]
Renovering Strålkastare/blinkers    [X]
Renovering Dimljus                       [X]
Flocka intrument panelen               [ ]
Lackera Buren                               [X]


Inköpslista: (Om ni har någon av delarna till salu så PM:a mig gärna!)

Ramlager                                     [X]
Annat spjälhus  (90mm)               [X]
Tryckrör 4"                                  [X]
svetsat alu insug                          [X]
Vevlager                                      [X]
Uppgr. Vevhusvent+Div Slangar     [X]
Kam/Balanskedjesats                    [X]
Oljepump                                     [X]
Vattenpump                                  [X]
Wössner Kolvar  0.5ÖD                  [X]
Egen svetsat 3.5"                          [X]
Aeromotive btr                              [X]
1260cc Spridare                            [X]
Egen gjord Spridarbrygga               [X]
An-kopplingar                                [/]
Catchtank 5L                                 [X]
Stålomspunna slangar                    [/]
Vaccum station, Nuke                    [X]
Bosch 044 2x pumpar                    [X]
268/9.6 Kamaxlar                          [X]
Quaife låda, Sneskuren                   [X]
Diffbroms Sellholm                         [ ]
Packningssats B235                       [X]
Diverse O-ringar                           [ ]
Precision 6267bb Turbo                 [ ]
Intercooler, ala DO88                    [X]
Kungscobra                                  [ ]
Sportluftfilter                                [X]
Mjukvara, mappning                      [ ]
Poly-Bussningar överallt                [X]
Bromsskivor, D2 356mm               [X]
Bromsbelägg, Pagil belägg             [X]
Bilstein väghållnings paket             [X]
Driftbur, fullbur fr. Finess               [X]
Spaco Evo II stolar                        [X]
Sparco 4 punkts bälte, FIA blå        [X]
Sparco Mocca Ratt 3 ekrad Fia        [X]
Sparco Brandsläckarsystem 4.25L    [X]
Grenrör ala Nordic                          [ ]
Downpipe ala Nordic                       [ ]
Senast redigerat av flinten (9 augusti 2018)


4 663 Inlägg
9 augusti 2014
#3
härligt big_smile kul med 600 + i en saab big_smile lycka till

250 Inlägg
9 augusti 2014
Trådstartare
#4
Tackar!big_smile
Det startades idag så blir mer uppdateringar under veckan smile


250 Inlägg
10 augusti 2014
Trådstartare
#6
big_smile
Det gör du rätt i! kommer uppdateras så gott jag kan!!


250 Inlägg
11 augusti 2014
Trådstartare
#8
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-580d3b04bffb0111719c6f1b3da49a20.jpg
Jag kan iallafall anta att det blev ett vevlager ras på alla
Cylindrar förutom 2an! Där såg det "bättre ut"
Fortfarande slitet..
Senast redigerat av flinten (11 augusti 2014)


169 Inlägg
11 augusti 2014
#10
Kul att se att du är igång ska följas, vad hade du tänkt köra för vevstakar? Och vad har du för plan angående t5 kamaxlarna, behöver du inte värre grejer, för att flytta upp registret?

250 Inlägg
11 augusti 2014
Trådstartare
#11
Det blir t5 veven, Stakar blir det Verdi smidda stakar 153mm eller 147mm smile
Sen har jag egna knep o knåp som kommer användas men vill inte avslöja dem ännu tills jag ser att det är vattentätt och fungerar smile så ingen annan prövar sig på dem och det inte håller/ fungerar som det ska smile


169 Inlägg
11 augusti 2014
#12
Kul:-) har ju en Saab maskin i min ascona a som jag tänkte köra en gt2871r på så ska bli kul med lite tips och trixs;-)

250 Inlägg
250 Inlägg
11 augusti 2014
Trådstartare
#14
Så, dagens uppdatering!

Jag har suttit och inspekterat kolvarna och stakarna idag som togs ut ur maskin.
Jag har haft sådana problem med 3an cylinder den senaste tiden så konstaterade detta:


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-f0a25bce452a21841f65eaacbe65ca3c.jpg
så hittades en spricka på 3ans som gått genom kolvringar o vidare.
Senast redigerat av flinten (11 augusti 2014)


169 Inlägg
12 augusti 2014
#15
Du har inte funderat över spm stakar? Finns folk som har åkt 800hk med framgång, med lustgas, jag funderar på dom tycker verdistakar är lite väl saftigt, med wössner kolvar och spm stakar får du för 10300kr

88 Inlägg
12 augusti 2014
#16
premlagd ska bli kul det här smile


250 Inlägg
12 augusti 2014
Trådstartare
#17
Verdi stakarna blir nog för att det kommer bli mer effekt i framtiden då är det lika bra att vara seriös och inte snåla på sakerna smile
Det kommer bli super det här! big_smile


169 Inlägg
12 augusti 2014
#18
Åfan gott tänk:) blir fränt sen när du åker ifrån både poresche och ferrari på fullt hjulspinn:)smile

250 Inlägg
12 augusti 2014
Trådstartare
#19
cool
Tanken är ju helt underbar!! Som blir verklighet inom sin tid smile!!



Sök