Nu tänkte jag göra ett lite längre inlägg om mitt projekt. Slänger upp lite bilder och text om vad jag har gjort osv..
Här kommer några bilder på hur bilen såg ut när jag köpte den:
Den stora GT-vingen är borta lika så M-emblemet då jag tycker E36orna passar bäst och ser rååare ut utan vinge.
När jag köpte bilen märkte jag att båda styrlederna var glappa så jag beställde nya direkt, damaskerna som ska skydda lederna var även dom dåliga så blev nya såna också!
Passade även på att rensa lite kablar till stereon/ljud/tv-skärm som den förra (eller någon innan) dragit helt fel.. grön/gul kabel gick till plus osv.. Men nu är allt som det ska igen!
Fick hem några paket med posten, dels ett par beggade originallycktor sedan nya original dimljus från Schmeidmann som jag ska lägga på gultoningsfilm. Ska beställa nya blinkers också för dom jag fick med lycktorna var till en sedan och åka till skroten och köpa några kontakter till originallycktorna.
Så MYCKET bättre med originallysen!!!!! (Dock är det fel blinkers, ska beställa till coupe!)
Var till skroten igår och hämtade några motorkåpor till bilen då ägaren innan tyckte det var coolt att lacka alla kåpor i en väldigt ful blå kulör. (kommer bild sen
)
Lite godis till bygget, IC, WG, dumt, BTR, oljekylare och en kina-turbo
(OBS det enda jag använde av detta var turbon och WG det andra var bara skit
) Köpte mig en riktig stor intercooler med 3" anslutning
Monterade dit nya dimljusen igår, dock är dom inte inkopplade med lampor då jag ska börja plocka ner bilen om nån vecka så det är inte värt att dra nya kablar!
Idag fick jag tag på både blinkers (coupe) och en beggad koppling till bilen som jag ska hämta nästa vecka. Är ett lättat m20 svänghjul från PPF, 618 tryckplatta och 6 puckad sinterlamell, har suttit på en m50b25 turbo så blir nog toppen de där!
Kommer att beställa ARP toppbultar, DW300 bränslepump (320lph, behövs då jag ska köra på e85), copperringpackning och eventuellt ett gjutet grenrör inom närmsta dagarna. Är riktigt sugen på att börja plocka ner bilen nu!
Men tills det är dags att ställa in BMW'n för vintern så passar jag på att elda lite gummi.........
Blinkers + styrvinkeladaptrar kom hem för någon dag sedan, så man kanske kan åka lite brett nästa sommar!
Börjat rensa den på asfaltsmatta och diverse onödigt skit! Började med att lossa alla vattenslangar, kontakter, servoslangar samt ta bort kylare OSV. Motorn är nu ur lyft ur bilen och ska ställa upp på motorstativ och börja skruvas isär!
Har också köpt mig e46 bärarmar som jag ska ha tillsammans med adaptrarna så får jag nog rätt schysst styrvinkel!
Har även fått hem ARP bultar, Coopperringpackning och soppa pumpen! Ska beställa gjutetgrenrör, s50 oljefilterhus, större IC och lite annat smått o gott dom närmaste dagarna!
På plats i garaget
Rensat lite asfaltsmatta.. massor kvar dock!
Har tagit bort passagerarstolen också! Allt ska rensas och göras rent sen lacka allt inuti bilen svart!
Började med att montera bort fronten
På pallbockar!
Kylaren och det mesta i fronten borta!
15-18/11-13
Lådan + motor + kardan + avgasrör borta!
Nu återstår bara massor av rengöring samt plocka isär toppen på motorn sedan är det bara att börja bygga tryckrör, oljeretur och allt annat skoj!
Motorn uppsatt på stativ och börjat plocka isär toppen! Ska även bort med vattenpump, oljefilterhus och lite annat!
Har tagit bort kammar, lyftare (tryckare) från toppen och sedan tog jag av hela toppen. Skickade idag (19/11-13) iväg toppen på planing hos en kille i Sala som nog ska kunna få den riktigt plan ;-)
Har rensat bort all asfaltsmatta som ska bort nu och ska senare i veckan köpa färg så att jag kan måla den mattsvart innuti!
Fick hem lite godis till bilen idag, nytt gjutet grenrör och ett S50 oljefilterhus så att jag kan få ut oljan till en oljekylare!
Nyplanad topp.
Coopering och ARP på plats!
Toppen på plats och dragen!
Kammarna på plats!
Lackat oljetråg och stooort inlopp 32mm för oljeretur svetsad!
Bild på hur min oljeretur blev samt egengjorda stumma motor och växellådskuddar! Samt en 328 kardan som passar på ZF lådan jag köpte!
Köpte ett S50 oljefilterhus som jag gängade själv och satt i AN kopplingar med kopparbricka för att få ut olja till en oljekylare!
Före montage av XYZ SuperSport coilovers, e46 bärarmar, nya bussningar och styrvinkeladaptern!
Efter
blev lite schysstare med svart body-spray i hjulhusen samt borttagna innerskärmar!
Går att fickparkera lättare nu!
Motorn nästan helt ihop för att kunna lyftas ner i karossen igen! Målade ventilkåpan med Wrinklepaint från Mekonomen, blev riktigt schysst!
Bussningar till hela bakvagnen så att det ska bli lite stumt!
Detta är hur jag löste tryckröret ut från turbon till IC, deog det precis under grenröret för att slippa dra det neråt under styrväxeln!
Hämtade en ZF låda samt en till m50b25 så jag har lite reservdelar!
Blev tvungen att laga lite rost fram i motorutrymmet
slipade, grundade å lackade efter denna bilden togs.
Några bilder på hur jag löste det med fäste för den hydraliska handbromsen!
Förlängde spaken med ett aluminiumrör sen, blev perfekt precis brevid ratten!
Kopplade in launch control här om dagen så var självklart tvungen att testa om det gick att elda däck ;-) ställde om inställningar lite sen, så nu smäller/eldar det inte längre!
Film:
https://www.youtube.com/watch?v=ykIQsSbz570Detta är hur jag löste det med stolsfästen, finns ju att köpa färdiga men eftersom att jag är så lång och måste ha stolen så långt bak så var jag tvungen att göra egna. Tyckte det blev riktigt bra, ska justeras lite i vinter så att förarstolen blir 100% centrerad mot ratten!
Servo kylare + pressade slangar och diverse silikonslangar till trycktrör.
Nu till lite roligare grejer. Hade kommit så långt så att det var dax att lyfta i motorn på dom nya motorkuddarna.
När den väl var på plats, gick förvånansvärt lätt (Y) så var det dax att börja plocka på alla roliga delar så som Driftworks kylaren, okjekyl, servokyl osv osv! Beställde en driftworks kylare som jag trodde skulle fungera bra men nu i efterhand så insåg jag att jag lär köpa en RIKTIG STOR kylare från PPF till nästa säsong! Finns inga genvägar i detta
Provmoterat kylaren och byggde ställning för olje- och servokylaren som hamnade mellan IC och vattenkylaren, ska placera om detta till 2015 då jag vill få fram mer luft till vattenkylaren!
IC'n satt jag fast med gängstång å gummibussningar i fronten sedan sitter den fast helt när man slänger på silikonslangarna från turbo/insug!
Detta för räcka för denna gången