3115
Sök

Däcksverkstad har tabbat sig -vad göra???

6 Inlägg
15 augusti 2014
Trådstartare
#1
Beställde nya däck från bythjul.com det blev goodyear assymetric 2 o däcken levererades efter ca 1 vecka hem till mig -allt bra så långt. Till monteringen ville jag så klart använda mig av en större däcksverkstad som har samarbete med bythjul.com och som jag hoppades på hade stor erfarenhet av mer avancerade jobb.
Jag ringde några dagar innan och pratade med dem om att det var extremt viktigt att de var försiktiga för att inte riskera att förstöra fälgarna.
Visst var den större däcksverkstaden dyrare men det kändes tryggt.
Hur som helst bokade jag en tid på denna däcksverkstad i Borås.

Kvällen innan hissade jag upp corvetten och plockade av hjulen tvättade av dem ordentligt, packade hjul och de nya däcken i bilen för att få dessa monterade på däcksverkstaden.

Lämnade hjulen och de nya däcken på däcksverkstaden och åkte vidare till jobbet eftersom det kunde ta ett tag.
Efter lunch åkte jag tillbaks till däcksverkstaden för att hämta mina nyskodda fälgar.
Fick en smärre chock när jag såg mina tidigare så fina corvette-fälgar då de såg ut så här. se bifogade filer nedan.
Som tur är tog jag bilder på mina fälgar på kvällen efter att jag tvättat dem så man åtminstone har en referens om hur de såg ut innan de blev förstörda av däcksverkstaden.

Vad ska jag göra?


Vänster före däcksverkstad
https://www.dropbox.com/s/ufs4lyt14j0y1 … 181012.jpg
Vänster efter däcksverstad
https://www.dropbox.com/s/mk02vw7w89d1q … 115633.jpg
Höger före däcksverkstad
https://www.dropbox.com/s/hduga8ctz4emj … 181004.jpg
Höger efter däcksverkstad
https://www.dropbox.com/s/sb2uxg36cghsv … 115615.jpg
Senast redigerat av marcuslejon (15 augusti 2014)


1 798 Inlägg
15 augusti 2014
#2
Först och främst får du ju ta upp detta med verkstan som utfört arbetet, har du gjort detta?


509 Inlägg
15 augusti 2014
#3
Precis smile....fotobevisen måste ju överensstämma på något sätt, du visar ju en distansfoto på fälgarna innan och sedan visar du detaljfoto på de skador som blivit efter montering.

Det brukar ju alltid gå bra att komma överens är min erfarenhet, är detta någon typ av svårare arbete med risk för skador så brukar firma i så fall prata med kund om det innan.


Som sagt, det bästa är att ta detta direkt med firman, platschefen och möjligen den som utfört arbetet, de har ju i sin tur en försäkring som täcker missar i sitt arbete så det handlar inte pengar utan om goodwill och det är förmodligen du som har bevisfrågan om ord står mot ord. neutral

My car Brings Me Women

22 Inlägg
15 augusti 2014
#4
Tjena, jag råkade ut för samma sak, beror det på utseendet på fälgen?? Min är en BBS/Hirsh fälg väldigt lik din.

Och i mitt fall var det en Nordendäck anluten verkstad i Eskilstuna som klantade till det genom orefaren personal som inte kunde hantera monteringsmaskinen och glömde låsa armen och en ca 15cm repa var ett faktum.
I första läget förnekade de detta utan att "det var så innan" men de backade ganska snabbt och killen som monterat fick sparken (dumt nog, för han lärde sig nog en läxa och gör inte samma misstag igen)

Jag krävde ny fälg eller reparation och lack hos exempelvis fälgfixarna eller Skullman som är duktiga.
Nu skickade de hjulet till MaxMec i Eskilstuna istället eftersom de brukade använda honom.
Det tog närmare 1 månad att få tillbaka hjulet och jag fick rulla runt på utslitna vinterhjul nästan hela Maj månad :-(

Med facit i hand borde jag krävt ersättning utöver att de fixade och lackade fälgen.
T.ex. avdrag på kostnaden för montering eftersom jag blev utan sommar hjul så länge.
Och för att lackeringen inte är perfekt utan det syns en nyansskillnad då endast utsidan av fälgen lackades.

1. Ta kontakt med gummiverkstan innan du gör något alls själv.
2. Kräv ny fälg eller reparation av t.ex. Fälgfixarna (Stockholm) eller Skullman Enterprise (Åkers styckbruk)
3. Kräv ersättning om det tar mer än en vecka att fixa.

http://imgdrop.se/UPL/1408110094tkz.jpg

http://imgdrop.se/UPL/1408109342iyk.jpg

/HeRmAN
Saabar: 99 -83, 9-5 SC -00, 9-5 SC -07
STCS # 4791

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
15 augusti 2014
#5
rosenhof skrev:
I första läget förnekade de detta utan att "det var så innan" men de backade ganska snabbt och killen som monterat fick sparken (dumt nog, för han lärde sig nog en läxa och gör inte samma misstag igen)

Ett fenomen jag aldrig förstår mig på.
Skadan är redan gjord, så länge grabben inte är ett klappmongo så kommer han ju aldrig göra om det.
Nej, istället så sparkar dom honom och tar in nästan gröngöling som kommer göra samma fel.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

22 Inlägg
15 augusti 2014
#6
Thunderbird88 skrev:
Ett fenomen jag aldrig förstår mig på.
Skadan är redan gjord, så länge grabben inte är ett klappmongo så kommer han ju aldrig göra om det.
Nej, istället så sparkar dom honom och tar in nästan gröngöling som kommer göra samma fel.

Precis, kostnaden för misstaget/reparation borde ju gå på utbildningskontot.

För det vet ju vi som inte är "klappmongos" att misstag är lärpengar



Drömmer om en T-bird själv, -60/-61'a skall det vara!


Hoppas trådskaparen är hjälpt av mitt tips

/HeRmAN
Saabar: 99 -83, 9-5 SC -00, 9-5 SC -07
STCS # 4791

6 Inlägg
15 augusti 2014
Trådstartare
#7
Mekanikern visade hur han bar sig åt, han har manuellt med ett bräckjärn gjort dessa skador när han försökte kränga av däcket. Men han nöjde sig inte med att förstöra en fälg utan gick på likadant på den andra. -Helt obegripligt!
Så förbannat dumt att jag inte stannade och tittade på för då hade jag kunnat stoppa honom i tid. Jag har haft en lång diskussion med mekanikern men det leder ingen vart. Så jag får ta det med ansvarig chef o se om det går få till nån lösning på detta?
Frågan är ju bara om det går att få ordning på detta med en omlackering, hur skulle det se ut mot de andra två?
Hur blir hållbarheten och kvaliteten vid reparationer/lackering?
Senast redigerat av marcuslejon (15 augusti 2014)


5 089 Inlägg
15 augusti 2014
#8
Du skulle gått igenom före du lämnade in hjulen vart det fanns märken tidigare. Brukar jag alltid göra på jobbet när det kommer in någon kund som man känner är lite petig har har lite finare fälgar.

Men det ända du kan göra är att prata med chefen på verkstaden och hoppas att han är en "hellre fria än fälla" person.

\Lindgren

6 Inlägg
15 augusti 2014
Trådstartare
#9
Googlade runt lite och såg en firma som verkligen kan sina saker, se nedan -inga bräckjärn här inte!
http://www.jannesvettar.se/My_Corvette/nya_falgar.html


22 Inlägg
16 augusti 2014
#10
Du kan ju ringa och kolla vad proffsen rekommenderar för åtgärd och vad det går loss på så vet du vad det kommer att kosta och vilka krav du bör ställa på Bräckjärn & Co AB

http://www.falgfixarna.se/tjanster/  i Helsingborg

Skullman Enterprise AB 0159 - 308 61 i Åkers Styckebruk

http://www.intera-sverige.se/dackverkstan.html i Stockholm



Berätta gärna vad lösningen blev om du kommer överens med dem.

/HeRmAN
Saabar: 99 -83, 9-5 SC -00, 9-5 SC -07
STCS # 4791

6 Inlägg
2 september 2014
Trådstartare
#11
En liten update....
Pratade med chefen på däcksverkstaden och de tog på sig det direkt, de erbjöd sig att ordna till och lacka om fälgarna.
På fredagen lämnade jag in fälgarna för att montera av däcken igen så de kunde lämna in dem hos lackeraren.
På Söndag morgon läste jag BT, lackverkstaden hade brunnit....OMFG inte nog med att fälgarna blivit repade nu hade de brunnit upp också snacka om otur... ringde försbolaget på måndagen, senare på dagen meddelade de att de hittat fälgarna välbehållna i en annan del av lokalen.
OJOJ det här kommer ta tid, men veckan efter mailade däcksfirman att fälgarna och däck nu monterats och att allt fixats.
Efter allt detta strul måste jag ändå ge en stor eloge till däcksfirman som utan käbbel fixade till det utan att ta en krona betalt.


5 089 Inlägg
2 september 2014
#12
Haha va faan, snacka om världens otur om dom brunnit inne big_smile

\Lindgren


Sök