2834
Sök

Bilen dör när man varvar, Mazda 626 2.0i GLX - 87.

143 Inlägg
18 augusti 2014
Trådstartare
#1
Hej, har nyss fått en bil av en kompis pappa. Den dog bara för honom efter vägen i vintras tydligen.

Den startar på tomgång, men går dåligt, dör om man varvar - bensinfel antagligen, tog lös bränslepumpen som var under bilen till min förvåning, ( brukar väl vara i tanken ) och kopplade den direkt till batteriet och då går den som en klocka. Skruvade tillbaka den på plats och kopplade in slangarna etc.

Relät? Tänkte jag. Sökte upp det och öppnade det, inget bränt, såg bra ut, kopplade in det igen och vred på tändnignen, - det klickade inte? Inget ljud från bensinpumpen heller. Beställde ett nytt ( efter 3 timmars googlande så hittade jag ett likadant ).

Men nu börjar jag misstänka att det inte är relät ändå, för när man kör runt motorn på startmotorn klickar relät igång, vilket betyder att då borde pumpen gå?

Ska bensinpumpen gå hela tiden? Så man kan fuska lite och koppla nya kablar direkt till batteriet med en brytare i kupén?

Några tips eller förslag? Har kollat vacuum slangar och allt möjligt men det ser bra ut.. Under baksätet var det en lucka, under den var det bara givaren till tankmätaren och något filter.

Tacksam om någon kan hjälpa till lite på denna felsökning, förövrigt väldigt fin bil med många funktioner såsom cruiser fast det är en 87a, hehe.

/ Sebastian
Senast redigerat av Audi8 (18 augusti 2014)

143 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#2
Ingen som har några tips?

76 Inlägg
19 augusti 2014
#3
Audi8 skrev:
Ingen som har några tips?

många...se pm

2 250 Inlägg
20 augusti 2014
#4
Jag hade sån en gång. Den var mycket nyckfull då det gällde just bensinpump, pumprelä och något slags huvudrelä som styrde det hela. Inga fel på något relä.

Det var en jädrans konstruktion då det gällde boxens innehåll som relä a satt instuckna i. En slags korskopplingsbox med fjäderbelastade bleck kors o tvärs i flera lager.
Ett djädrans mickel att få kontakt på alla ställen. Tog bilder hela tiden, dokumenterade hur alla anslutningar o relä satt. Och hur det såg ut inuti. Några fjädrar som höll ihop bläcken hade gått rakt av. Kom på felet genom att trycka på olika relä när jag startade.

I ditt fall tror jag dock mer på: pumpens kapacitet vid höga motorvarv,  tätt bensinfilter, eller fel på tryckregulatorn i änden på det rör som matar spridarna med bränsle,  sitter i den ände där returledningen för bränsleöverskottet är ansluten (. Retur till tanken.).


Sök