17 mars 2015
Trådstartare
Denna bilen har stått hela vintern, nu när våren börjar leta sig fram så har jag beställt en helt ny bättre begagnad motor från en skrot, 25 tusen mil har den gått och levereras utan turbo, startmotor och generator, jag har ju en sprillans ny turbo liggandes och startsnurran och generatorn tar jag från andra motorn.
Eftersom jag troligen kommer behålla den här bilen så blev det så här, motorerna är svindyra till dom här bilarna och är absolut inget alternativ om man tittar till bilens marknadsvärde samt priserna på begagnade motorer.
Genom att undersöka hur motorbytet skulle kunna gå till så inser jag att det kommer bli tajt och svårt, jag har ju AC på min och automat så jag kan ju inte bara montera bort kylare och fronten och lyfta ur på traditionellt sätt, behöver nog vara jävligt försiktig och lossa turbin försiktigt från motorn och se till att den verkligen sitter kvar på lådan när jag särat på motor och låda.. och palla under lådan i framkant åxå så den inte riskerar att rasa ner.
Kanske lättare att rengöra intercoolern från all olja åxå när motorn är ur, kanske behöver jag ändå demontera den och rengöra med avfattning och tryckluft ?
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **