3633
Sök

Prisförhandling?

16 Inlägg
28 augusti 2014
Trådstartare
#1
Hej

Funderar på detta med bvsa.
Säg att det finns en bil för 70k och i annonsen står det bvsa.
Man kollar värdet på kvd och där får man ett besked 56 - 63k.
Är det fullt acceptabelt att lägga ett bud på 59k och är det ens rimligt eller betraktas det som skam bud?
Var går gränsen på att pruta och finns det något tumregel att förhålla sig till?
Utomlands brukar man ju kapa 50% för att sedan få igenom en sänkning på 30-35%

309 Inlägg
28 augusti 2014
#2
Så länge det är på plats efter att man kollat på bilen får man väl bjuda vad fan man vill.
Ligger den för 70.000:- kan du säga 40k. Sen går man upp och ner till man är överens, om det så blir 68k

16 Inlägg
28 augusti 2014
Trådstartare
#3
Att man ger ett bud efter provkörning är väl det bästa innan en eventuell affär.
ska man köpa en bil som finns långt från där man bor och eventuellt att man bör åka tåg/flyg för att hämta så kan det vara klokt att diskutera pris bilden innan man åker.
Jag sitter nu och kollar ST225 i hela landet och det känns som jag bör ta en dialog om priset på de bilarna som befinner sig i Norrland då det är 8timmar enkel resa för att prov köra. 

http://www.blocket.se/vasternorrland/Fo … 17&w=3

http://www.blocket.se/jamtland/Ford_Foc … 17&w=3


Men det jag undrar är ju var gränsen går för ett rimligt bud?
Ska man gå efter vad bilvärderingar på webben säger i sin prisförhandling eller finns det något annat bra sätt att tänka?

Hur tänker ni som sålt era bilar med bvsa??

510 Inlägg
28 augusti 2014
#4
Tillgång och efterfrågan styr marknadspriset, skicket, dokumentation,milantalet är andra faktorer som påverkar prisbilden. Sedan kan det vara mera personliga faktorer som spelar in såsom ekonomi och möjligen platsbrist.

Kvarndammens priser är ju ofta låga, vad de basera sina priser på har jag ingen aning om men tanken är väl förmodligen att med ett lågt utgångspris så lockar man kunder och sedan trissas priset upp.

Vill du ha en mer korrekt utgångspunkt för priset på den bil du är intresserad av köpa så är det bästa att kolla marknaden, det vill säga annonsforum och dyl.

Skambud är ju en vedertagen beteckning på ett bud som säljaren tycker är lågt, ingen pristerm eller utgångspunkt.


Precis som sades här så görs ju priset upp på plats efter en provkörning och någon form av samtal. Att buda låga bud via sms eller mejl utan att ens tittat på bilen är för mig ett oseriöst bud som jag inte ens svarar på. hmm

Den bästa bilaffären är oftast den som inte blir av. smile

Good luck

My car Brings Me Women

16 Inlägg
28 augusti 2014
Trådstartare
#5
Jo det ligger väl något i det att skick och personligt tyckande spelar roll.
Jag som är seriöst intresserad kommer väl iaf ringa till de olika personerna och diskutera pris innan jag bokar flyg till Östersund.

ligger bil firma och privat i samma pris klass så bör det väl finnas en diff på 5 - 10k i prutmån känns det som?

398 Inlägg
28 augusti 2014
#6
Jag ser inga problem med att ge ett ärligt bud på vad man tycker att den är värd, och priset på kvd osv (givet att du matat in rätt mil osv) är ju en väldigt bra utgångspunkt. I den bästa av världar gör man såklart upp affären på plats efter provkörning, men har du åkt 60 mil vet både du och säljaren att ditt förhandlingsutrymme är begränsat och du troligen redan är inställd på affär.

Edit: Försök gärna motivera ditt bud också. Vinterdäck medföljer ej, - 3000 (om det gör det i de andra annonserna). Stor service på G? Rost? Försök förklara varför du tycker att den är värd under säljarens bud givet övriga annonser, med viss fingertoppskänsla givetvis. Säger han "köp den istället" så ska du nog göra det i vilket fall.
Senast redigerat av AX3L (28 augusti 2014)

309 Inlägg
28 augusti 2014
#7
davidssoneddie skrev:
Att man ger ett bud efter provkörning är väl det bästa innan en eventuell affär.
ska man köpa en bil som finns långt från där man bor och eventuellt att man bör åka tåg/flyg för att hämta så kan det vara klokt att diskutera pris bilden innan man åker.
Jag sitter nu och kollar ST225 i hela landet och det känns som jag bör ta en dialog om priset på de bilarna som befinner sig i Norrland då det är 8timmar enkel resa för att prov köra. 

http://www.blocket.se/vasternorrland/Fo … 17&w=3

http://www.blocket.se/jamtland/Ford_Foc … 17&w=3


Men det jag undrar är ju var gränsen går för ett rimligt bud?
Ska man gå efter vad bilvärderingar på webben säger i sin prisförhandling eller finns det något annat bra sätt att tänka?

Hur tänker ni som sålt era bilar med bvsa??

Detta är nog det jag stör mig mest på när det gäller att sälja bil..
Folk som tror att min bil ska bli billigare för att köparen har långt att åka.. Alltså vad är det för resonemang ?

398 Inlägg
28 augusti 2014
#8
maaw skrev:
davidssoneddie skrev:
Att man ger ett bud efter provkörning är väl det bästa innan en eventuell affär.
ska man köpa en bil som finns långt från där man bor och eventuellt att man bör åka tåg/flyg för att hämta så kan det vara klokt att diskutera pris bilden innan man åker.
Jag sitter nu och kollar ST225 i hela landet och det känns som jag bör ta en dialog om priset på de bilarna som befinner sig i Norrland då det är 8timmar enkel resa för att prov köra. 

http://www.blocket.se/vasternorrland/Fo … 17&w=3

http://www.blocket.se/jamtland/Ford_Foc … 17&w=3


Men det jag undrar är ju var gränsen går för ett rimligt bud?
Ska man gå efter vad bilvärderingar på webben säger i sin prisförhandling eller finns det något annat bra sätt att tänka?

Hur tänker ni som sålt era bilar med bvsa??

Detta är nog det jag stör mig mest på när det gäller att sälja bil..
Folk som tror att min bil ska bli billigare för att köparen har långt att åka.. Alltså vad är det för resonemang ?

Det är ju självklart helt fel, men däremot gör man ju som sagt gärna upp priset innan man åker. Dvs, tycker jag att bilen inte är värd riktigt det priset den ligger ute för gör man upp det innan man sätter sig på bussen. Ligger objektet nära blir man inte lika låst vid affär och kan lika gärna ta den diskussionen på plats.

16 Inlägg
28 augusti 2014
Trådstartare
#9
Ja priset har ju inget med avståndet att göra. Känns priset för högt från början så måste man kunna ställa frågan om det är diskutabelt att gå ner.

Bra synpunkt att komma med ang prutning men det är inte riktigt så jag menar i min fråga.
Var går gränsen för ett skambud?
Jag har lagt några gitarrer på blocket några gånger och fått flera bud på halva priset och då tycker jag att det är pinsamt dåligt! är ett bud på 10k under begärt pris ok på en bil i 80k klassen eller är det rimligt?
Antar att man alltid vill ha så bra betalt som möjligt och räknar med ett tapp på några tusen.

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
28 augusti 2014
#10
davidssoneddie skrev:
Ja priset har ju inget med avståndet att göra. Känns priset för högt från början så måste man kunna ställa frågan om det är diskutabelt att gå ner.

Bra synpunkt att komma med ang prutning men det är inte riktigt så jag menar i min fråga.
Var går gränsen för ett skambud?
Jag har lagt några gitarrer på blocket några gånger och fått flera bud på halva priset och då tycker jag att det är pinsamt dåligt! är ett bud på 10k under begärt pris ok på en bil i 80k klassen eller är det rimligt?
Antar att man alltid vill ha så bra betalt som möjligt och räknar med ett tapp på några tusen.

Det är absolut inget skambud.

"My drinkingteam has a racingproblem"

309 Inlägg
28 augusti 2014
#11
AX3L skrev:
maaw skrev:
davidssoneddie skrev:
Att man ger ett bud efter provkörning är väl det bästa innan en eventuell affär.
ska man köpa en bil som finns långt från där man bor och eventuellt att man bör åka tåg/flyg för att hämta så kan det vara klokt att diskutera pris bilden innan man åker.
Jag sitter nu och kollar ST225 i hela landet och det känns som jag bör ta en dialog om priset på de bilarna som befinner sig i Norrland då det är 8timmar enkel resa för att prov köra. 

http://www.blocket.se/vasternorrland/Fo … 17&w=3

http://www.blocket.se/jamtland/Ford_Foc … 17&w=3


Men det jag undrar är ju var gränsen går för ett rimligt bud?
Ska man gå efter vad bilvärderingar på webben säger i sin prisförhandling eller finns det något annat bra sätt att tänka?

Hur tänker ni som sålt era bilar med bvsa??

Detta är nog det jag stör mig mest på när det gäller att sälja bil..
Folk som tror att min bil ska bli billigare för att köparen har långt att åka.. Alltså vad är det för resonemang ?

Det är ju självklart helt fel, men däremot gör man ju som sagt gärna upp priset innan man åker. Dvs, tycker jag att bilen inte är värd riktigt det priset den ligger ute för gör man upp det innan man sätter sig på bussen. Ligger objektet nära blir man inte lika låst vid affär och kan lika gärna ta den diskussionen på plats.

Nej jag tycker att man tar priset på plats oavsett. Är man inte beredd att betala det bilen ligger ute för bör man se sig om efter en annan bil. Får man sen ner priset så är det ju helt klart bra. Rent generellt ska man väl inte kolla på bilar 100mil bort om man inte vill åka långt.

Sen är det ju farligt att komma överens om pris innan man ens sett bilen. Har man prutat via telefon så är det ju färdig prutat, då kan man inte pruta ner på saker man hittar när man väl kollar på bilen. 

Visst ser man ofta bilar värda runt 50k som ligger ute för typ 70-80k, men det gör dom ju av en anledning. Säljaren tror bilen är värd mer än vad den är. Det är inget man som köpare kan övertala en säljare om..

Nej pris görs upp när bilen är granskad.
Senast redigerat av maaw (28 augusti 2014)

309 Inlägg
28 augusti 2014
#12
davidssoneddie skrev:
Att man ger ett bud efter provkörning är väl det bästa innan en eventuell affär.
ska man köpa en bil som finns långt från där man bor och eventuellt att man bör åka tåg/flyg för att hämta så kan det vara klokt att diskutera pris bilden innan man åker.
Jag sitter nu och kollar ST225 i hela landet och det känns som jag bör ta en dialog om priset på de bilarna som befinner sig i Norrland då det är 8timmar enkel resa för att prov köra. 

http://www.blocket.se/vasternorrland/Fo … 17&w=3

http://www.blocket.se/jamtland/Ford_Foc … 17&w=3


Men det jag undrar är ju var gränsen går för ett rimligt bud?
Ska man gå efter vad bilvärderingar på webben säger i sin prisförhandling eller finns det något annat bra sätt att tänka?

Hur tänker ni som sålt era bilar med bvsa??

Bilvärderingar säger inte ett skit. Man får slå in modell,miltal och årsmodell på blocket och se hur dom ligger i pris.
Sen får man lägga på eller ta bort för extrautrustning etc..

Om man slår på Focus ST -06 så är ju dom två du länkade till dom billigaste på blocket..
Så att pruta för sakens skulle känns ju lite dumt då. Då får man snarare pruta på just defekter, dåliga bromsar, besiktning, saknad av bra däck eller annat.. Finns det inget att pruta på får man väl bara fråga vad han kan släppa den för som lägst, sen vara glad för det.

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=fo … h&sp=1

Personligen hade jag nog lagt till lite och köpt en orörd från firma, typ:
http://www.blocket.se/dalarna/Ford_Focu … 18&w=3
Senast redigerat av maaw (28 augusti 2014)

1 283 Inlägg
28 augusti 2014
#13
Jag anser att om bilen överensstämmer med annonsen och vad man sagt på telefon och man kommit fram till ett pris så gäller det. Dyker det sedan upp fel och liknande vid provkörning som säljaren missat att informera om är dessa givna grunder för en prutning men att komma överens om ett pris på telefon, åka till platsen och sen börja pruta utan någonting att pruta på är helt fel och gör mig som säljare bara sur.

Jag har gjort en hel del affärer där jag åkt långa vägar för att titta på bil. Längsta var till Italien och den bilen stämde som tur va med säljarens beskrivning, den gången hade vi inte gjort upp något pris innan utan jag åkte ner och var beredd på att betala det annonserade priset varpå han efter provkörningen frågade vad jag tyckte om priset och jag föreslog en avrundning och han gick med på det. Nu såhär i efterhand så funderar jag på om inte jag säker hade kunnat få ned den mer i pris men jag var nöjd med det priset jag fick iaf smile

Sen har man ju mindre lyckliga historier, åkte till Göteborg för att kolla på en 940 som enligt säljaren var skavankfri förutom en buckla på huven men var riktigt slut. Vart tyvärr affär då eftersom bilen ändå var så pass unik och man tänkte att allt går att fixa och man hade ju åkt 45 mil enkelresa för att kolla på den. Fick ned priset från 13 000 till 10 000 iaf. Som tur va fick bilen en riktig entusiast till ägare efter mig som gjorde den totalrenoveringen bilen förtjänade. (Som för övrigt åkte från Trollhättan till Sthlm för att titta på den, fast då informerad om alla skavanker, då gjordes priset upp på telefon och det var inga försök från köparen att pruta på plats).


16 Inlägg
29 augusti 2014
Trådstartare
#14
Men då gjorde du ju bra affär i Gbg! Från 13 till 10 är ju nästan 25% av utgångspriset!
Det är ju en bra deal skulle jag säga!
Det är ju som att gå från 70 till 55 vilket isåfall stämmer bra med bilvärderingarna!

Klart man ska göra upp om priset på plats finns det igentligen något annat? Det jag säger är väl att man måste kunna föra en dialog om priset innan iaf.

Att gå på en bilfirma har jag också tänkt så man får lite garantier samt att man även där har förhandlings möjligheter.


Sök