3421
Sök

Volvo 244 gl -88 b230f startar ej

10 Inlägg
28 augusti 2014
Trådstartare
#1
tjena
min polare har ganska nyligen köpt sig en 240.
när han var ute och körde så fick han kärringstopp och sen så startade inte bilen.
bogserade hem bilen och laddade batteriet och testade igen men den startade så han bytte till nya tändkablar, fördelarlock och stift.
efter en halv dags skruvande gav vi upp.

den står bara och tuggar på starten kanske att den tänder till en gång men den startar inte

vi kollade så att det fanns gnista, så att kamremmen var hel,
så att det kom fram soppa (vart lite dåligt) så vi mätte och då så fick bara den ena soppa pumpen ström så vi kopplade den pumpen direkt till batteriet men det gjorde ingen skillnad .

vet nån vad felet kan vara??
även osäker på tändkablarnas placering (fördelaren fram nere på blocket)

5 Inlägg
28 augusti 2014
#2
tjena, Du kan ju alltid kolla svänghjulsgivaren, Hade samma problem på min.


10 Inlägg
28 augusti 2014
Trådstartare
#3
okej men ajag har hört att den var lite tråkig att få väck .
går det nte att mäta med multimeter och se om den funkar

5 Inlägg
28 augusti 2014
#4
Jo, jag hade svårt att få bort den på min, å jag försökte verkligen med allt för å försöka få bort den hmm men varje gång ja försökte få loss den så försvann det bitar ifrån den hmm så då var ja tvungen å ta ner lådan å ta det där ifrån, men det krånglade lite så sket i allt å sålde fanskapet istället.

men men .. hade en annan 240 som ja tog den ifrån, å där fick ja lös den direkt smile prova att ha på wd40 eller nått en dag innan du provar smile


5 Inlägg
28 augusti 2014
#5
Jag provade med att byta boxarna, tändmodul, kollade tändningslåset osv, jordpunkter.. kan ju inte direkt mycket om bilar, men gjorde det som jag fick höra att det kunde vara.. så kom ju fram till att det va givaren hmm


10 Inlägg
28 augusti 2014
Trådstartare
#6
okej värt att testa med andra ord ! smile
men vet nån hur tändkablarna ska sitta, min polare blev väldigt osäker sad

10 Inlägg
28 augusti 2014
Trådstartare
#8
hittar inget där fördelarlocket sitter på blocket sad

687 Inlägg
28 augusti 2014
#9
Väck med tändstiftet på 1:ans cylinder, vrid vevaxeln så du har kolven i öd, kolla sen var rotorn pekar, där har du då var första kabeln ska sitta, sen efter sätter du dit kabel 3,4 och 2

10 Inlägg
28 augusti 2014
Trådstartare
#10
okej

687 Inlägg
28 augusti 2014
#11

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
28 augusti 2014
#12
Du kan ju kolla om du fått någon felkod

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

6 119 Inlägg
29 augusti 2014
#13
Hej!
Du har två pumpar va? Samma som på Volvo 740  (t,ex en -87:a 740/745)
Den pumpen i tanken är bara till för att förse den främre pumpen med soppa när tanken är ungefär halvfull eller mindre. Funkar inte den pumpen startar inte motorn om du har lite soppa i tanken!!!

Funkar bägge pumparna ?


10 Inlägg
15 september 2014
Trådstartare
#15
jaka54 skrev:
Hej!
Du har två pumpar va? Samma som på Volvo 740  (t,ex en -87:a 740/745)
Den pumpen i tanken är bara till för att förse den främre pumpen med soppa när tanken är ungefär halvfull eller mindre. Funkar inte den pumpen startar inte motorn om du har lite soppa i tanken!!!

Funkar bägge pumparna ?

vi kopplade pumpen som sitter under bilen direkt på battariet och då ger den bra med tryck

10 Inlägg
15 september 2014
Trådstartare
#16
xXSonkXx skrev:
tjena.. har du kommit fram till något än ? mvh

har inte haft tid till att skruva än men kanske det blir i helgen

10 Inlägg
15 september 2014
Trådstartare
#17
DiwraZ skrev:
Du kan ju kolla om du fått någon felkod

hur ? var ?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 september 2014
#18
DavidLindberg skrev:
DiwraZ skrev:
Du kan ju kolla om du fått någon felkod

hur ? var ?

Googla felkod lh2.4 så finner du bra guide

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!


Sök