habomaster skrev:
maaw skrev:
Nej dom siffrorna stämmer inte alls. Det låter mer som s60 T5.
Tycker du ska räkna lite på inköpspriset också, hur många år måste du köra med focusen för att köra in typ 150.000:-. Sen värdeminskningen om du väljer att byta bil om 2-5 år.
Vill bara få fram att det inte är ekonomiskt försvarsbart att köpa en ny bil. För det lät som detta handlade om just ekonomi.
Ofta är det försvarbart att köra en nyare bil. Köper man en 2-3 år gammal och behåller den i 3-5 år så kommer totalkostnaden bli betydligt lägre än att köra en 10-15kkr bil om man räknar in allt, inköp, restvärde, reservdelar, verkstadskostnader, försäkring, bränsle etc..
det där beror helt på..
skulle nog välja att hitta någon riktig skit bil..
har testat det och det fungerar..köp det sista du vill sätta dig i..och skiten kommer fungera perfekt..
har själv en pjukalott 306:a från 1999.. jag HATAR franska äkliga skitbilar för det är skräp
men tro på f-n att den där jävla bilen bara går och går.. snart är det dags för 3:E bes i min ägo..
visst jag har lagat den.
följande saker har jag fixat sen jag köpte den
spindel höger fram (hjulagret var dåligt på bilen) 300kr på returbilen
höger drivaxel.. 300kr
soppapump 300kr
ingen av grejerna dog helt men byttes i "förebyggande" drivaxeln hade knackat i 1år när jag bytte den ;-)
har väll lagt ner 3-4timmar totalt på den.
sen kosta jag på den en service för 300kr inkl olja och filter+luftfilter
iövrigt har jag tankat skiten och fyllt på lite olja mellan varven.
bilen kostade 1500kr i inköp
nästa grej är lite däck som är på listan och en spindelled på höger sidan
och ett kamremsbyte.. men 1timme och 20minuter för det så har man t.o.m råd att lämna in skiten för byte.
jag kör bokstavligen skiten ur bilen HELA tiden. snabb jävel förövrigt den gör 97km/h på 2:an varvar satan då
den bara går och går och jag hatar bilen mer och mer...
tanten har haft den i 1år och pendlat mellan örebro-köping så den rullar på rätt ordenkligt oxå.. skulle gissa att den rullat 3500-4500mil under den tiden vi haft den
sen håller jag på med ac nu för den dog förra året kostnaderna för det är 500kr i delar och lite gas
det kan du inte ens betala lånet i 2månader för om du lånar till en bil..och det är total kostnaden..
det värsta av allt att den går snålt även om jag misshandlar den totalt.
inte direkt mätt den men den går under 0.7 när jag kör till jobbet
går nog att snåla ner till 0.65 med lite snällare körning är endå rätt rymlig och kombi